INTOSC PIC16F887
INTOSC PIC16F887
Tja. Jag har lite problem med att få klock-frekvensen på den interna kristallen rätt. Det gäller en PIC16F887 som ju har en funktion så att man med hjälp av mjukvaran kan ställa in vilken klock-frekvens man vill ha. Jag vill köra den på max (8Mhz). Hur gör jag detta i C? Vilket värde ska OSCCON ha?
Jag tror att du egentligen fattar vad han menar, men tog ytterligare ett tillfälle i akt att vara dryg och otrevlig.
Om du verkligen ville hjälpa till så kanske du skulle ha bidragit med lite RELEVANT INFORMATION eller dirigerat OP någonstans där han själv skulle kunna klura ut problemet.
Om det är så att du inte sitter på någon kunskap som skulle hjälpa till, så borde du inte ha skrivit något överhuvudtaget.
Om du verkligen ville hjälpa till så kanske du skulle ha bidragit med lite RELEVANT INFORMATION eller dirigerat OP någonstans där han själv skulle kunna klura ut problemet.
Om det är så att du inte sitter på någon kunskap som skulle hjälpa till, så borde du inte ha skrivit något överhuvudtaget.
He he. 
Nej, jag fattar inte vad han menar.
Alltså, värdet (eller snarare bit-mönstret) som OSCCON ska sättas till framgår
ju av databladet vilket han ju uppenbarligen har läst eftersom han har
hittat registret. Så där ser jag inget problem. Min fråga är om det är
något specifikt C-problem, d.v.s hur det ska kodas där, eller vad det
nu handlar om.
Det som saknas är ett förtydligande av problemet samt exempel på hans
kod som inte fungerar. Samt beskrivning av hur det i så fall fungerar istället.

Nej, jag fattar inte vad han menar.
Alltså, värdet (eller snarare bit-mönstret) som OSCCON ska sättas till framgår
ju av databladet vilket han ju uppenbarligen har läst eftersom han har
hittat registret. Så där ser jag inget problem. Min fråga är om det är
något specifikt C-problem, d.v.s hur det ska kodas där, eller vad det
nu handlar om.
Det som saknas är ett förtydligande av problemet samt exempel på hans
kod som inte fungerar. Samt beskrivning av hur det i så fall fungerar istället.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag tror inte att jag har missuppfattat Sodjan när jag påstår att han bara vill få frågeställarna att försöka lösa problemen, berätta vad de gjort och läsa databladet innan de frågar. Både frågeställaren och den som vill hjälpa till blir hjälpta av det.
Jag hade en lärare i elektronik i högstadiet som hade samma "stil" om man frågade något. Innan jag började läsa elektronik så var jag inte intresserad av engelska eller matte och var dålig på båda ämnena. Men den här läraren fick mig att förstå att svaren ofta finns precis framför en. Just det; i datablad och i beräkningar. När jag sedan slutade gymnasiet så hade jag precis på gränsen till en 5a i matte och en 4a i engelska.
Innan hade jag "låga" 2or i båda ämnena.
edit: Samma lärare lärde mig en bra metod för att presentera och lösa problem.
Ange:
1) Vad är sökt.
2) Vad är givet.
3) Hur ser lösningen ut? (eller: Vad har du gjort för att försöka lösa problemet.)
4) Svar. (eller: Detta löste till slut problemet.)

Jag hade en lärare i elektronik i högstadiet som hade samma "stil" om man frågade något. Innan jag började läsa elektronik så var jag inte intresserad av engelska eller matte och var dålig på båda ämnena. Men den här läraren fick mig att förstå att svaren ofta finns precis framför en. Just det; i datablad och i beräkningar. När jag sedan slutade gymnasiet så hade jag precis på gränsen till en 5a i matte och en 4a i engelska.

Innan hade jag "låga" 2or i båda ämnena.
edit: Samma lärare lärde mig en bra metod för att presentera och lösa problem.
Ange:
1) Vad är sökt.
2) Vad är givet.
3) Hur ser lösningen ut? (eller: Vad har du gjort för att försöka lösa problemet.)
4) Svar. (eller: Detta löste till slut problemet.)
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 december 2007, 21:29:00, redigerad totalt 1 gång.
> vill man få svaren serverade så köper man en konsult.
Right, och de som gör det får lite annorlunda svar, jag kanske
t.o.m. *löser* problemet. Det är det de betalar för.
Gratis support kommer alltid att vara gratis support. Man kan välja att
inte lyssna och har inte förlorat en spänn på det...
Nog om det.
Nu tycker jag Nilsson bör visa vad det är som inte fungerar, så vi
får denna tråd ut världen.
Right, och de som gör det får lite annorlunda svar, jag kanske
t.o.m. *löser* problemet. Det är det de betalar för.
Gratis support kommer alltid att vara gratis support. Man kan välja att
inte lyssna och har inte förlorat en spänn på det...
Nog om det.
Nu tycker jag Nilsson bör visa vad det är som inte fungerar, så vi
får denna tråd ut världen.