Ser detta nätagg ok ut? (kopplingsschema)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

3mm är lite lite det också. Aldrig under 5mm och går det så gärna mer än så. Men du gör som du vill - känns dock skönt med lite marginaler iaf på hemmaetsade kort om det nu var det du skulle köra.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag hade inte tagit in 230VAC på kortet alls.
Det är alltför olämpligt, pinnarna på undersidan har 230VAC över sig, säkringshållaren är späningsförande osv.
Tag hellre en kabelmonterad säkring ELFA 33-152-31 det är bättre.
Om du har en ringkärnetrafo utan anslutningskablar (mångkardeliga) så måste du löda in en mångkardelig mellan transformatorn och säkringshållaren.

Lessen att behöva såga din layout men den är långtifrån bra.
C5 skall ligga mellan utgången och jordplanet, nu ligger den mellan drosseln och regulatorn. C3 skall ligga så nära regulatorn som bara möjligt.
Kasta och gör om. Prova att lägga alla kringkomponenterna runt regulatorn 180 grader mot vad du har idag. Iochmed att du inte kommer att behöva någon kylfläns så flytta in regulatorn mera mot kortets mitt så blir det lättare.

Nu är ichförsig siple swicher kretsarna snälla och det du gjort kommer att fungera precis som det är, men vill du ha det helt rätt så måste du ändra.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

behövs ingen kylfläns på den? Det trodde jag eftersom den kommer arbeta med spänningar upp mot 40V=. kanske inte så höga strömmar men ändå.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den kommer inte ens att bli ljumen. En stående TO220-5 kapsel klarar 2W isig själv. Den har en egenförbrukning på 6mA det ger 0,25W i förlusteffekt sen vid 200mA uttagen ström vid 5V så har du minst 76% verkningsgrad det ger 0,25W ytterligare förlusteffekt så du kommer att förlora ungefär 0,5W och det blir den inte varm av.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Ok nu har jag fått till en mycket bättre design. denna bygger dock på att jag kör med sladdsäkringar vilket kanske är en bra idé (så jag slipper bränna fingrar :roll: )
Så här ser det ut nu:
http://img137.imageshack.us/img137/9817/supply3ut0.jpg
Anslutningarna högst upp till höger är GND och +5V. Jag ska nog göra GND banan tjockare så jag kan ansluta de saker som drivs med +34V till samma pad. Den tredje paden till höger är +34V.
Föresten fungerar 65-228-17 på elfa som ska vara på 1µF (C3)?

edit: nu är det dags att sova, får fortsätta med detta imorgon.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du behöver inte ha så stort avstånd till AC in 1mm räcker mer än väl. Lägg bleeder resistansen på andra sidan av tank kondensatorerna så kan du flytta in likriktarbryggan mer mot mitten och få ett grymt fett jordplan till - anslutningen. C5 skall sitta både så nära regulatorns GND som möjligt OCH samtidigt så nära drosseln som möjligt. För din applikation kan du minska drossel avsevärt om du vill, typ HM50 serien från ELFA. Ditt val av C3 är helt OK.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Då får jag prova med en ny design då :roll:
Har inte riktigt bestämt mig var GND-anslutningen ska sitta. dioden kanske hamnade lite långt ifrån regulatorn, men någon av komponenterna kommer ju alltid att hamna längst ifrån hur man än gör.
http://img137.imageshack.us/img137/8996/supply4az2.jpg
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Flytta R1 längre uppåt, då får du in GND mellan R1 och kondensatorerna.
Låt ledaren gå L1-C5 sedan till regulatorn, FB signalen skall tas från kondensatorn inte mitt emmelan (spelar egentligen ingen roll för LM2576 men på dom senare (över 1MHz regulatorerna)). Gör samma sak med noden regulator-L1-D1 ingen T koppling utan direkt. Sedan så jag ju van att göra dubbelsidiga kort och här finns ju lite andra begränsningar, så vi tar och fuskar lite... Byt plats på L1 och D1 vinkla sedan D1´s anod åt vänster så den löds in mellan regulator och kondensatorn du får endera lägga den vriden så den korsar saker och ting (ser fult på skärmen men blir snyggt när det är klart) eller göra om symbolen. Sedan så går det inte att göra särskilt mycket bättre. Jo, en sak till sist minska avståndet mellan AC och jordplanet så får du mera plats för GND som blir starkare/bättre.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

hmm allt det där hängde jag inte med på, kanske bäst att göra såhär:
http://hem.passagen.se/axrin/Rocky2/eagle/
där finns .sch och .brd ifall du hellre gör det själv istället för att sitta hela dagarna och säga vad som är fel :P
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag kör inte Eagle så jag kan inte ta dom, jag kör Cadint PCB ett lite mera kompetent program...
Du behöver inte göra de sista ändringarna egentligen, det är bara finlir.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Något sånt här kanske?
http://img81.imageshack.us/img81/8136/supply5ir4.jpg
det blev dessverre en t-korsning ändå.
Skriv svar