Digital & analog oscilloskop med samma Bandbredd, skilln
Digital & analog oscilloskop med samma Bandbredd, skilln
hade problem med störningar i ett system, mätta upp med
min analoga oscilloskop hemma, och såg då ett svagt störningsrippel.
Det var ett 60MHz Tektronix, med 100MHz probar.
Därimot när jag mätte samma sak i skolan med ett digital oscilloskop med en bandbredd på
60MHz så var plötsligt störningen mer tydlig med en mycket större amplitud (typ 30ggr (?)).
Signalen jag mätte på var ca 300KHz, medans störningen låg på en mycket högre frekvens.
Det jag funderar på är att om oscilloskopen har samma märk-bandbredd borde
dom visa ungeför samma resultat, hade inte blivit förvånad om ett oscilloskop med en högre
bandbredd hade gett bättre mätresultat, men nu hade dom samma.
Vad är det jag missat, någon som har en aning?
min analoga oscilloskop hemma, och såg då ett svagt störningsrippel.
Det var ett 60MHz Tektronix, med 100MHz probar.
Därimot när jag mätte samma sak i skolan med ett digital oscilloskop med en bandbredd på
60MHz så var plötsligt störningen mer tydlig med en mycket större amplitud (typ 30ggr (?)).
Signalen jag mätte på var ca 300KHz, medans störningen låg på en mycket högre frekvens.
Det jag funderar på är att om oscilloskopen har samma märk-bandbredd borde
dom visa ungeför samma resultat, hade inte blivit förvånad om ett oscilloskop med en högre
bandbredd hade gett bättre mätresultat, men nu hade dom samma.
Vad är det jag missat, någon som har en aning?
Har du provat att dra upp ljusstryrkan på analogskopet, om signalen helt plötsigt rör sig 30 ggr fortare (uppåt) så blir ljusstyrkan bara 1/30-del på var fosforfläck av vad som visades innan, medans digitala skop visa inmätta mätvärden med jämn utritningstakt och samma ljusstyrka/kontrast oavsett hur snabbt eller långsamt det går.
med analogskåp får man intensitesskillnad på strålen beroende på hur snabbt den rör sig, medans billigare digitala skåp inte gör det utan man får sträck eller prickar när det förflyttar sig mellan två punkter. - ja om man inte sitter på nyare TEK med 'digital phosphor' förståss...
I annan tråd så gjorde man rörliga vektorbilder mha ljudkortsutgång där man just nyttjar analogskopets förmåga att långamma rörelse lyser mera än snabba hopp som knappt syntes, medans om man skulle göra samma sak med digitalskop som även har x-y ingång ( ganska sällsynt och bara på dom dyrare) så skulle alla snabba hoppen mellan linjerna också synas som linjer eller prickar (beroende på samplingshastigheten).
digital och analog tekniken har sina för resp nackdelar med stort gemensamt användningsområde - men digitalskopen kan inte helt ersätta analoga skåpen och vise versa i vissa tillämpningar.
med analogskåp får man intensitesskillnad på strålen beroende på hur snabbt den rör sig, medans billigare digitala skåp inte gör det utan man får sträck eller prickar när det förflyttar sig mellan två punkter. - ja om man inte sitter på nyare TEK med 'digital phosphor' förståss...
I annan tråd så gjorde man rörliga vektorbilder mha ljudkortsutgång där man just nyttjar analogskopets förmåga att långamma rörelse lyser mera än snabba hopp som knappt syntes, medans om man skulle göra samma sak med digitalskop som även har x-y ingång ( ganska sällsynt och bara på dom dyrare) så skulle alla snabba hoppen mellan linjerna också synas som linjer eller prickar (beroende på samplingshastigheten).
digital och analog tekniken har sina för resp nackdelar med stort gemensamt användningsområde - men digitalskopen kan inte helt ersätta analoga skåpen och vise versa i vissa tillämpningar.
hmm, www.tek.com naturligtvis
Det finns ett par hundra appnotes om varierande saker, lättast är om du letar själv.
Det finns ett par hundra appnotes om varierande saker, lättast är om du letar själv.
Tack för hjälpen!
TomasL: Jag tänkte snarare på om det var en mer spcifik dokument du tyckte jag skulle läsa.
xxargs:
Det låter rimligt, köper att det var anledningen till skillnaden i mätningar.
I vilket fall var det väldigt tacksamt att det digitala oscilloskopet visade
störningen, för det förklarade vad det var som var problemet.
Hade vissa indikationer med analog oscilloskopet men inte mer.
Så det var faktiskt rätt skönt att se att störningen fanns där.
För det är alltid väldigt svårt att angripa ett problem som man inte vet
vad det beror på, och när även mätningar inte visar felet.
När jag ha råd så ska jag helt klart ha både ett analogt och digital oscilloskop.
Dom är verkligen bra komplement till varanndra.
TomasL: Jag tänkte snarare på om det var en mer spcifik dokument du tyckte jag skulle läsa.
xxargs:
Det låter rimligt, köper att det var anledningen till skillnaden i mätningar.
I vilket fall var det väldigt tacksamt att det digitala oscilloskopet visade
störningen, för det förklarade vad det var som var problemet.
Hade vissa indikationer med analog oscilloskopet men inte mer.
Så det var faktiskt rätt skönt att se att störningen fanns där.
För det är alltid väldigt svårt att angripa ett problem som man inte vet
vad det beror på, och när även mätningar inte visar felet.
När jag ha råd så ska jag helt klart ha både ett analogt och digital oscilloskop.
Dom är verkligen bra komplement till varanndra.
-