Problem med projektor. Många funderingar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Problem med projektor. Många funderingar.

Inlägg av anton »

Ska försöka lägga upp dethär så bra som möjligt så ni får en bra bild över läget..

Produkten är en Kindermann CDP Omega X, säljes även under namnet ASK Impression 960.

User manual / FAQ / Resourses på Impression 960:
http://www.ask.no/service/Impression960 ... ion960.asp

Rar fil med bilder på kretskorten och allt inuti.
http://www.speedyshare.com/676382159.html

Problem:

När strömmen kopplas i, så piper det (inte konstant, men väldigt intensivt pipande, som en varning eller dyligt). Lampan startas ej, och inget syns på lcd:n. Förut när jag pluggade in den, innan jag fått hem nya lampan och stoppat i den, så kom det upp No Source 1 på lcdn i några sek, sedan försvann det(Pixlarna löstes sakta upp efter ett tag, eller vad man ska säga). Power LEDen på ovansidan blinkade förut när jag testade den, nu när lampan sitter i osv så händer inget där.

Har gjort:

+ Köpt ny lampa, som har samma Volt och Watt som orginal, men är aningen längre bara än orginalen. Passar dock som smort i sockeln, är som att orginalen måset varit för kort nästan tycker man.
+ Kikat att ingen ström kommer fram till transformatorn(ballasten) för lampan.
+ Fläkten startar ej(startade inte heller förut)
+ Kikat säkringar, alla är hela.

Funderingar:

+ Att koppla förbi kretskorten till transformatorn för att få ljus, alltså dra 230v direkt in i transformatorn för att testa så att nya lampan fungerar och även så transformatorn fungerar.

Men kan det vara någon annan spänning in tro?
Det är en brun, en svart och en blå kabel in i den. Den bruna och svarta ligger lite för sig, och den blå går till ett annat ställe några cm bort på kretskortet. (dessa syns på bild 0025.jpg där dom går in i ett kretskort till höger i bild). Vilka kablar är Fas/Nolla/(Jord?), kan detta testas på något smidigt sätt?

+ Koppla förbi kretskorten direkt in till fläkten på samma sätt. Men det är Fyra stycken kablar in i motorn för tangialfläkten?

+ Varför piper det tror ni? Det piper oavsett om man slår på strömbrytaren nere vid strömkabeln(klassisk som brukar sitta bak på nätagg osv).
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har en projektor som jag provade att sätta en vanlig 240v spot lampa i
den höll inte många minuter, sen mätte jag vad projektorn gav... 270v fick jag det till.
Så jag skulle inte koppla förbi utan att kolla noga att lampan ska gå på 240v
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Glömde skriva mitt tips :)
Felet på min projektor var att den hade gått X-antal timmar och då låst sig i ett läge för att man ska lämmna in den och byta lampa.
Jag googlade lite och hittade snabbt en guide hur man återsällde den och vips så funkade den klockrent igen, men lampan blev inte ny för det.. :shock:

Kanske är nått liknande skydd på din?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

hittade det här kanske funkar.

http://news.elektroda.net/need-to-reset ... 65402.html

"There is a switch on the motherboard. Turn unit off (unplug),
open cover and set switch (only one on mother board) to opposite
position that it is in. Put cover back on, plug in and go. Thats
all................"
anton

Inlägg av anton »

Lampan är 95V. Det är väl därför det sitter en transformator där som gör om 230v till 95v? Tänkte alltså dra in 230v direkt i transformatorn istf att det ska gå igenom hela projektorn och styrkorten osv.

Har indeed en strömbrytare på moderkortet, ska testa det du säger! Tackar
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Öh, är det inte en urladdningslampa? Sådana skall drivas med konstant ström eller konstant effekt, inte konstant spänning. Dessutom brukar de tändas med en högspänningspuls, vå håll fingrar och annat borta från lampan i startögonblicket.

Sedan är det väl också så att varningen för gammal lampa inte sitter där enbart för skojs skull---kvartsen /aluminiumoxiden i lampkolven kristalliserar långsamt, och plötsligt kan det säga pang.
anton

Inlägg av anton »

Lampan är helt nyinköpt!

Jo, det är urladdningslampa. Jag har lyckats hitta nu att det verkar vara en Ignitor, och ingen ballast. Antar att det är något sånt du menar, att den skickar ut en högspänningspuls som tänder den.

verkar vara lik denna: http://www.schiederwerk.de/daten/zg_15.pdf

Fast på min står det

SCHEIDERWERK
Typ: ZG EVG 15
Nr.: 32 012 1300
Uz ~ 25kV
I L max = 10A
f = 200 - 400 Hz
T U MAX ~ 70

Nätaggregatet som sköter ignitorn är en Scheiderwerk EVG 400/575K .. Lampan som sitter i dessa finns både som 400W och 575W.

POS, fick inte riktigt till det där med strömbrytaren.. ska försöka lite till.
Skriv svar