Varför kittlar det 50 hz i örat?
-
-
rehnmaak - tyvärr förstår jag fortfarande inte...
Om jag utgår från den för mig begripligaste förklaringen:
Om jag utgår från den för mig begripligaste förklaringen:
Om jag förstår detta rätt gör detta att höljet får en spänning i förhållande till elnätets jord, men hur? Jag förstår inte signalvägen. Speciellt inte hur strömmen sedan leder över till mig iklädd gummistövlar. Hur sjutton går strömmen?Pucco skrev:I mindre switchade nätaggregat brukar det sitta en liten kondensator mellan primärsidans "jord" och sekundärsidans "jord"
Jag upplever något liknande. Om man drar med fingret på metallytan på min externa hårddisk eller på min mp3-spelare när den laddas så surrar det liksom i fingret. Inget när den är urkopplad. Det märkliga med detta är att det bara känns när man rör på fingret. Håller man fingret stilla så känns det inget.
Det är inte samma känsla som potentialskillnad mellan jord på olika ställen, det har jag känt av när jag kopplade en sladd mellan datorn och stereon och fick en kyss i handen.
Vad kan surret i fingret bero på? Varför är det bara när man rör på fingret?
Det är inte samma känsla som potentialskillnad mellan jord på olika ställen, det har jag känt av när jag kopplade en sladd mellan datorn och stereon och fick en kyss i handen.
Vad kan surret i fingret bero på? Varför är det bara när man rör på fingret?
Har själv märkt ibland att det kan bli någon typ av resonans mellan ett finger och ett väldigt rent och plant underlag om man drar fingret sakta över ytan och utan att trycka, men det är svårt att få till. Märkte även för väldigt många år sedan en liknande sak när jag av en slump råkade nudda vid höljet runt en bords lampa med örsnibben och märkte att det blev en mycket liten vibration mellan örat och höljet som jag inte kunde höra men känn autan problem och det kändes rätt konstig men det var alltså ingen ström i det fallet.
Med primärsidans "jord" menar jag här minuspotentialen till kondensator, switchkrets och transformator. Den ligger innanför likriktaren som kopplar till elnätet. Primärsidans "jord" kommer att vara en helvågslikriktad spänning som pendlar mellan nätspänningsnollan och -325V, ca 125V RMS och 100 Hz. Om sekundärsidan har koppling till skyddsjord på något sätt så kommer primärsidans "jord" att via kondensatorn leda över en ström till sekundärsidan. Om den strömmen först passerar kroppen innan den går till jord kommer det att pirra.
-
OK Pucco då tror jag jag förstår den biten. Det som "pirrar" är den mycket lilla ström som går från sekundärsidan till höljet och via mig vidare till jord.
Fortfarande är två saker oklara dock.
1. Varför finns fenomenet kvar även med gummistövlar - jag har testat.
2. Vad beror "snuddeffekten" på? Det är otvetydigt så att det är mycket lättare att känna fenomenet om man bara snuddar eller drar lätt längs höljet. Lägger man fingret dikt an eller drar med fast hand känns inget.
Det senare kanske kan förklaras med att strömmen blir koncentrerat till en liten yta när man snuddar och därför känns tydligare?
2. Vad beror "snuddeffekten" på? Det är otvetydigt så att det är mycket lättare att känna fenomenet om man bara snuddar eller drar lätt längs höljet. Lägger man fingret dikt an eller drar med fast hand känns inget.
Det senare kanske kan förklaras med att strömmen blir koncentrerat till en liten yta när man snuddar och därför känns tydligare?
'torsig1967 skrev:wombat jag kan som sagt inte begripa mig på hur detta fenomen uppstår med en vanlig glödlampa. Om du inte får en rimlig förklaring kanske du skall fundera på om du har ett - eventuellt farligt - fel på lampan.
Är inte helt isatt i hur det fungerar, men fenomenet finns iallafall!

Tilläggas bör kanske att jag är tämligen receptiv för kill och burr eller
hur man nu uttrycker det på svenska. ;/
Och, framför allt så finns det även när glödlampan inte är inkopplad,
vilket ger att det inte har med den att göra över huvud taget.

/W
-
- Kontakt:
Om man prövar ta i signal kabeln till stereon hörs det ett brum.
Jag märkte något konstigt när jag hade oscilloscopet på fingret och hade fötterna med esd skor på sten golv fick jag en konstig kurva och när jag lyfte på fötterna så blev kurvan rakare.
Satte på en stol med lackerad trä sits, metall ram och plasthjul.
Jag märkte något konstigt när jag hade oscilloscopet på fingret och hade fötterna med esd skor på sten golv fick jag en konstig kurva och när jag lyfte på fötterna så blev kurvan rakare.
Satte på en stol med lackerad trä sits, metall ram och plasthjul.
-
Det resonemanget ger ingen bra förklaring eftersom det säger att jag borde känna signalen bättre ju lägre motstånd - men med näven på (minst motstånd) känner jag ju inte signalen alls.Ulf skrev:Nuddar du lätt stort motstånd, lägger du näven på litet motstånd. Gummistövlarna ja, ännu större motstånd.
Det beror på din kapacitans mot omgivningen. Samma sak som gör att du kan få stötar av statisk elektricitet. Anledningen till att det känns mer när man bara snuddar än när man tar i det ordentligt kan jag tänka mig beror på att när man bara snuddar så sker urladdningar i korta pulser. Strömmen blir många gånger högre men under kortare tid än om du håller ordentligt. Håller man i ordentligt blir strömmen långt under gränsen för vad som går att känna.torsig1967 skrev:OK Pucco då tror jag jag förstår den biten. Det som "pirrar" är den mycket lilla ström som går från sekundärsidan till höljet och via mig vidare till jord.
"Det beror på din kapacitans mot omgivningen. Samma sak som gör att du kan få stötar av statisk elektricitet."
Betyder det att man inte kan få stötar av statisk elektricitet om man är i rymden (ej i närheten av en rymdfarkost)?
Kroppen fungerar väl som en radio-antenn även i rymden, borde inte det göra att man kan få stötar iaf?
Jag kan vara helt ute och cyklar.....
Betyder det att man inte kan få stötar av statisk elektricitet om man är i rymden (ej i närheten av en rymdfarkost)?
Kroppen fungerar väl som en radio-antenn även i rymden, borde inte det göra att man kan få stötar iaf?
Jag kan vara helt ute och cyklar.....
Omgivningen i rymden är ju "ingenting".
Det hela är fortfarande lite oklart för mig så jag frågar på detta sätt istället...
Det sker ett utbyte av elektroner när man blir kopplad till växelspänning även om man bara kopplas till 1 pol eller om man kopplas till extremt hög spänning, tex statisk elektricitet.
1. Betyder det att kroppen kan få ett överskott/underskott av elektroner och därför får man en ström genom en del av kroppen?
2. Eller får man en stöt av att elektronerna går genom kroppen och lämnar kroppen som "radiovågor" på något magiskt sätt?
3. Eller måste man även ha kapacitiv kontakt (genom tex luften eller rymden) med någon form av jord för att det ska ske utbyte av elektroner?
4. Eller är svaret något helt annat?

Det hela är fortfarande lite oklart för mig så jag frågar på detta sätt istället...
Det sker ett utbyte av elektroner när man blir kopplad till växelspänning även om man bara kopplas till 1 pol eller om man kopplas till extremt hög spänning, tex statisk elektricitet.
1. Betyder det att kroppen kan få ett överskott/underskott av elektroner och därför får man en ström genom en del av kroppen?
2. Eller får man en stöt av att elektronerna går genom kroppen och lämnar kroppen som "radiovågor" på något magiskt sätt?
3. Eller måste man även ha kapacitiv kontakt (genom tex luften eller rymden) med någon form av jord för att det ska ske utbyte av elektroner?
4. Eller är svaret något helt annat?