OBD2
Tidiga Volvo (innan 2000) har jag märkt att de kan vara svåra med ELM327 interfacet. Har bl.a försökt med en Volvo 850 Turbo -98 , som det inte fungerade på.tusse skrev:Volvo 945 turbo 98
Konstigt nog fungerade det att köra motordiagnos på samma Volvo med ett vanligt KL-inteface och OBDII-mjukvara för det. Fanns förut att ladda ned som freeware från programmeraren, men nu vill han ha några kronor för mjukvaran. OBD SCAN TECH 1.16 "OBD II" skall det vara.
Har kört ELM327:an på nyare Volvo utan problem.
OBDII Scan Tech
Men jag är övertygad om att man kan hitta den sista freeware-versionen (v0.77) någon stans på nätet. Det är den versionen jag har använt.
Observera att det programmet inte fungerar till något ELM-interface utan är till för ett standard KL-interface. Det finns scheman för sådana interface "överallt" på nätet. Oftasts väldigt simpla med få komponenter.
Hittade http://www.blafusel.de/misc/obd2_kw-interf.html det enda som är lite skumt är krets MC33290 men jag får söka vidare. Programmet har jag inte hittat men http://www.idg.se/2.1085/1.114400
Kan programmet VOL-FCR fungera på 940?
Kan programmet VOL-FCR fungera på 940?
Senast redigerad av tusse 5 december 2007, 11:41:26, redigerad totalt 1 gång.
Har du testat att ha motorn igång???? Det måste jag ha på chevan!tusse skrev:Får det inte att fungera "ingen kontakt med ECU", Är det någon med ELM 327 som har något tips.tusse skrev:Har nyligen inhandlat denna med program, ska testa vad den duger till. http://motorscan.us/product_info.php?cP ... ucts_id=33
Ja då är det väl vettigt, men det finns en kod som lagras som säger att styrenheten har tappat kontakten med en eller flera givare, detta är extremt irriterande om man vid en reparation kopplar utr en aurbaggivare och kopplar in den igen, då har man en felkod och en ilsket lysande SRS-lampa som saab tar X antal hundralappar för att släcka.. Been there done that.Lindqvist skrev: Nu tittar jag lite i felkodslistorna för SAAB 9000 1998, och ser då att alla B-felkoder rör SRS. Man kan radera i princip alla felkoder efter att man har lagat felet.
Det som är lite speciellt är just SRS, men det inte specifikt för SAAB utan gäller alla bilmodeller. Nästan alltid som en airbag har löst ut så lagras en felkod i SRS-styrdonet permanent. Den går inte att radera och SRS-lampan lyser konstant. Tanken är att styrdonet skall bytas samtidigt som man sätter i en ny airbag.
Nu tror jag att det är det som hänt på min nuvarande 9k också, men efterssom jag inte har lust att betala saab för en felsäkning där dom bara läser ut felkoden och släcker lampan så..
ELM 327 kommunicerar via K-Lina, men fungerar inte på samma sätt som ett vanligt KL-interface.tusse skrev:MC33290 är en krets med iso ISO9141 eller även kallat K-line och det ska ju ELM327 stödja.
Kan programmet VOL-FCR fungera på 940?
ELM327 har inbyggd "intelligens" och sköter kommunikationen med motorstyrdonet. Mjukvaran i datorn kan med enkla kommandon få fram felkoder, sensorvärden osv. Man kan även med ett terminalprogram få fram samma information. Det finns beskrivet i databladet för ELM327-kretsen.
Program som använder ett vanligt KL-interface måste självt hålla reda på kommunikationen med styrdonen. Det måste byta hastighet på serieporten efter initieringen, flippa pinnar i rätt takt, felkontrollera osv. Det kräver mer av programmet men interfacet är enklare.
Här är ett enkelt KL-Interface som jag har testat och tycker att det fungerar bra. Det mest avancerade är en LM293/LM393/LM2903 komparator. Har kört det mot några Mercedes, VW och Webastovärmare. Jag har det bara uppbyggt på en labbplatta. Smidigt när man behöver experimentera.

Lista på modeller som VOL-FCR stödjer Användargränssnittet suger, men programmet fungerar.
Jag kan skicka freeware-versionen av OBDII Scan Tech till dig om du behöver det.
Bosen, bra idé.
Kan vara värd att prova. Kolla även så att det finns ström i diagnosuttaget och att diagnosledningen verkligen är hel till motorstyrdonet.
Har varit med om folk som har skarvat in allt möjligt på kablarna till diagnosuttaget.
Vid ett tillfälle hittad jag inte OBD-kontakten över huvudtaget. Det var puts väck. Till slut hittade jag det långt upp under panelen, förseglad i en plomberad plastlåda. Visade sig att en övernitisk montör av taxameterutrustning hade varit i farten...
Jag har läst den tråden innan och orkar inte göra om det.... Men visst finns där en del info och det är mestadels därifrån jag kommit fram till att "vanlig" obdii kodläsare inte fungerar.
Får väl köra till verkstan och få koderna kollade, har ju tänkt sälja bilen och vill veta att det inte är några fel.
Får väl köra till verkstan och få koderna kollade, har ju tänkt sälja bilen och vill veta att det inte är några fel.
När det gäller BMW så kan du ju kolla på http://www.24.se.
Där hittar du lite olika interface till dessa bumswar!
Där hittar du lite olika interface till dessa bumswar!
