Signaljord i rum med ojordade uttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
torsig1967

Signaljord i rum med ojordade uttag?

Inlägg av torsig1967 »

Jag har lite musikprylar i lägenheten och tror jag skulle få ner vissa störningar i systemet (främst ett headset) om jag kunde ansluta signaljorden till en riktig jord.

Jag vet att det är farligt att dra jordade kablar t.ex. från köket in i rum med ojordade uttag, så det gör jag inte.

Däremot undrar jag om man kan jorda via ett element i samma rum utan fara. De flesta apparater har ju skyddsjord i sin nätkontakt så jag tänkte koppla en sladd mellan elementet och en skyddsjord i ett oanslutet uttag på ett grenuttag. Eller är det farligt på något sätt?

När jag mäter så är skyddsjorden hopkopplad med signaljorden i systemet (på såväl balanserade som obalanserade grejer) så jag bör få en god jordning på detta sätt.

Som sagt min huvudsakliga fråga är - kan det vara farligt?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

JA

OM dina prylar blir spänningsförande på skyddsjord och elementet är lite halvdåligt jordade så kommer resten av elementinstallationen att bli strömförande, ditt element på toa och eventuella grannars element.

Det enda korrekta är att dra in skyddsjord i rummet.

((nu får man inte skriva sånt här men om du drar in en skarvsladd med skyddsjord och 100 % ser till att inte ansluta annat än dubbelisolerade (dubbelkvadrat eller Fi märkt) i dina ojordade så kommer ingen att dö av elchock, men så här får man inte skriva för "gemene man" har inte kunskap att skilja jordat från ojordat). kom ihåg att det inte var jag som skrev))

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att jorda i element är definitivt farligt! Kanske inte för dig men den dag något litet går fel kommer det att vara farligt för alla! GÖR DET INTE!!!

Om ett av dina apparater får en mindre skada kan det leda till att det leder fas ut i elementet, detta kan då bli "mycket besvärande" för någon som duschar, tapper vatten till kaffet eller liknande = dödande.

Och DU kommer att åtalas för "vållande till annan död"...

Men att det skulle vara farligt att dra skyddsjord från köket/vått utrymme...??? Varför skulle det vara så? Jag har själv lagt till skyddsjord i vissa uttag i källaren utan problem och att det skulle vara farligt är helt enkelt fel.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

IceCap

Problemet med o och jordat i samma rum är att:

Du ansluter 2 brödrostar
Den ena i ett jordat och den andra i ett o

Den i o blir det fel på.

Du tar i båda rostarna och blir "rostad"

Om båda varit anslutna i o så kanske det bara kittlade lite.

Om båda varit ansluta i jordade så går proppen.

Se vidare mitt förra inlägg

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ett värre alternativ alternativ att jorda i elementet. Det är frågan om en skyddsjordning skulle lösa dina problem. Jag tycker att skyddsjorden snarare brukar medföra brumproblem i form av jordslingor.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Helt rätt danei, men det argumentet brukar inte gå hem i första läget, det är bättre att skapa sig en egen signaljord isolerad från övriga världen då kan det inte flyta några jordströmmar åt olika håll.

Protte
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

Tack för varningen! Helt klart lägger jag ner den idén. Synd för mig. Jag vet att det hade minskat störningarna för jag har testat helt kort en gång.

Elsäkerhetsverket skriver att man inte skall ha ojordade och jordade uttag i samma rum. Antagligen av det skäl som "prototypen" anger. Så det skall man nog som sagt också låta bli.

--

Apropå att jag skulle kunna utsätta andra för risk med en sådan installation, vilket ju är helt klart, jag ser en potentiell fara av likartat slag i husets centralantenn.

Mitt hus har centralantenn och dess skärm/jord (den yttre ledaren i koaxen) hänger ihop med den jord som finns i elementet i rummet. Det kan man mäta upp. Alla uttag i rummet med centralantennen är ojordade och apparaternas signaljord och centralantennens jord hänger ihop. Enligt samma resonemang som tidigare så blir alla lägenheters centralantenner och signaljordar (och element?) strömförande om en enda maskin i huset går sönder och får strömförande hölje.

Såhär måste det se ut i många gamla hus. Läskigt.
Varför finns det inte krav på jorade uttag om man har centralantenn?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Såg en 10Base2 (BNC) X11 terminal som kopplade in BNC jorden via en kondensator. Det kanske man även kan göra i detta fallet..?
Så får man signaljord, utan strömmarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Centralantennen är jordad. Vattensystemet är allt som oftast i kontakt med jord. Det betyder inte att elementen blir strömförande om någon antennansluten apparat blir strömförande. Antennsystemets jord går ju inte via elementen till jord, utan direkt.

Det blir inte livshotande förrän jordförbindelesen i andra änden av vattenledningarna eller centralantennen bryts, så att din trasiga apparat kan mata ut en fas utan problem. Är allt helt går nog säkringen först. Det har hänt att rörmokare har kopplat isär inkommande vattenledning för att byta kran eller nåt. Då är den lösa änden utifrån jordad, men den lösa innifrån var spänningsförande... :P

Sen ska du skilja på signaljord och skyddsjord. Det är INTE att betrakta som samma sak. Skyddsjord har du i eluttagen. Signaljord i exempelvis ljudkablarna. Sen att båda är sammankopplade i t.ex datorer gör ju inte saken bättre...

Har du inget mantelströmfilter från antennuttaget i väggen, skaffa det.
http://www.kjell.com/?item=30411&path=5 ... 00,5305000

Och koppla för allt i världen inte signaljord till skyddsjord... :P
Du kan koppla ihop dina apparaters skyddsjord, men inte vidare nånstans.
Du kan koppla ihop dina apparaters signaljord, men inte vidare nånstans.
Och koppla inte ihop dessa. ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Koppla ihop jordar är tvärsäkert sätt att skaffa sig massor spännande problem - ibland måste man, men det är en bra början på en rejäl jordslinga... Varför inte jorda antennen utomhus i en grov åskledare? Det minskar risken att TV exploderar iaf om åskar slår ner. Jordar du TV så kan du gissa själv vad som händer om åskan behagar besöka din antenn...
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

bengt-re och MadModder. Jag förstår vad ni menar med att centralantennens jord är skyddsjordad och därför med största sannolikhet kommer att leda bort ett fel och utlösa säkringen. Så den delen av mitt resonemang är felaktig.

MEN

Arrangemanget med en centralantenn kopplad till syddsjord i samma rum som uttag med ojordade kontakter borde väl vara lika riskabelt som att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum?

Om Elsäkerhetsverket nu menar att man inte skall blanda ojordade och jordade i samma rum förstår jag inte hur det kan vara tillåtet med skyddsjordad centralantenn och ojordade uttag i samma rum. Precis samma livsfarliga situation som prototypen nämnde tidigare borde ju kunna inträffa...

(Jag bor alltså i ett stort hyreshus från 1989 så att installationen är laglig enligt den tidens lagstiftning utgår jag ifrån.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är helt sant. Prylar blir ju skyddsjordade via antennen.
Det är en anledning till att det finns starka rekommendationer att använda galvanisk avskliljare (det filtret jag länkade till tidigare) till platt-TV, då dessa har jordad 230V-kabel. Det har visst börjat brinna i nån TV pga potentialskillnad. Blev väl varmt nånstans antar jag :D

Då kan man t.ex tänka sig att det är direkt olämpligt att ansluta antennkabeln till en ojordad dator. Dels pga att det kan döda TV-kortet, och dels pga att datorn förösker peta ut ca 115VAC till jord. Inga höga strömmar direkt, men ändå. Det här är även aktuellt om man bara har antennen till teven, men teven till stereon, och datorn till stereon via kopparkabel. Eller TV-ut till teven från grafikkortet. Flera som dödat både ljudkort och grafikkort på det viset.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jag har ett sånt filter liggande, man kanske borde koppla in det då...
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

Försämrar inte sådana filter signalkvalitéten?

Jag vet - från den professionella ljudbranschen - att motsvarande filter (transfomatorer) i ljudsammanhang är mycket dyra (ca 1000 kr) om de skall vara transparenta och inte förvränga ljudet.

Jag har sett att det finns ganska billiga både för ljud och bild t.ex. hos Kjell.com men hur ser egentligen frekvensgång och fasgång ut på dem?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som gissat så viktades frågan genast mot skyddjordsfrågor, men signaljord är inte samma sak som skyddsjord även om de i måga fall delar ledare, skärmar etc. till för det mesta förvärrande verkan...

Det du behöver är galvanisk uppbrytning och balanserade in och utgångar (differetiella in och utgångar) om du skall minska störningarna radikalt - gemensama jordar ger bara problem och är topologisk känsligt (dvs hur dom är kopplade mot varandra, stjärna, ring-koppel etc.) pga. vagabonderande strömmar som gör att olika delar får några mV skillnad i potential pga. resistansen i ledningarna mellan enheterna och på så sätt 'injicerar' störningar till ingångarna på utrustningen.

Vet förut när jag höll på med telefonigrejor så fick man hålla på i flera dagar av störningsjakt och olika koppel mellan grejorna innan det blev tillräckligt tyst var gång labbänken flyttades - det som fungerade på ena stället fungerade inte alls på det nya och det fins inga patetlösning tyvärr förrän man tar radikala beslutet att köra balanserat och med galvanisk uppbrytning så mycket man kan... då jag främst arbetade med 300 -3400 Hz ala telefoni så var modemtrafo väldigt bra som balanserare och uppbrytare - dom gick ofta upp till över 100 kHz men är dåliga på basfrekvenser (< 200 Hz) - Bredbandiga trafos som också går mycket lågt ned i frekvens (< 20 Hz) är ofta dyra.

Det är inte utan orsak som proffsljudanläggningar kör balanserat där det går.
Skriv svar