OBD2
Jag ska köpa ett fädigt interface!
Ja, det verkar som jag skulle klara mig med elm322 men det interfacet som jag har fundert på att köpa http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=655&cat=227 är baserat på elm323... jag förstår inte riktigt när jag läser på länken du skickade... men är det så att elm323 klarar alla protokoll som elm322 plus några till???
Ja, det verkar som jag skulle klara mig med elm322 men det interfacet som jag har fundert på att köpa http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=655&cat=227 är baserat på elm323... jag förstår inte riktigt när jag läser på länken du skickade... men är det så att elm323 klarar alla protokoll som elm322 plus några till???
Lite halv vilse på dessa saker men kjell & co har fått in en bunt
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,117810000[/url]
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,117810000[/url]
Nu har jag testat den iallafall... det va lite svårt att få kontakten till bilen att ge riktigt konteakt, men det funkade efter att man hade vickat på den några gånger.... Jag har inte testat den så mycket utan bara läst felkoder med programmet "scantool.net" och det funkade klockrent... Jag hadde redan lagt in programmet på datorn men det va faktiskt med på en cd skiva med interfacet!
Bilden på 24.se stämmer inte... Interfacet ser såhär ut:
Bilden på 24.se stämmer inte... Interfacet ser såhär ut:

Kul att det fungerade! Vad för bil testade du mot??
Vid blafusel.de finns det en bra "erfarenhetslista" över fordon som olika OBD interface fungerar ihop med. Har själv uppdaterat listan med ett tiotal bilar.
http://carlist.blafusel.de
Köpte också mitt första Kina-interface från 24.se, en ELM323. Har fungerat klanderfritt.
Fast nu har jag också ett ELM327 interface. Kostar ju nästan inget om man tänker på att det kan diagnostisera alla nya bilar som produceras idag. Har även testat på ett par lastbilar med OBD-uttag (efter 2005 tror jag), och det har funkat där med.
Scantool.net programmet funkar bra och utan krusiduller. Finns mer avancerade program att få tag på, men grundfunktionerna är de samma. Skillnaden är att dom kan rita lite grafer och logga sensorvärden bl.a.
Vid blafusel.de finns det en bra "erfarenhetslista" över fordon som olika OBD interface fungerar ihop med. Har själv uppdaterat listan med ett tiotal bilar.
http://carlist.blafusel.de
Köpte också mitt första Kina-interface från 24.se, en ELM323. Har fungerat klanderfritt.
Fast nu har jag också ett ELM327 interface. Kostar ju nästan inget om man tänker på att det kan diagnostisera alla nya bilar som produceras idag. Har även testat på ett par lastbilar med OBD-uttag (efter 2005 tror jag), och det har funkat där med.
Scantool.net programmet funkar bra och utan krusiduller. Finns mer avancerade program att få tag på, men grundfunktionerna är de samma. Skillnaden är att dom kan rita lite grafer och logga sensorvärden bl.a.
Har nyligen inhandlat denna med program, ska testa vad den duger till. http://motorscan.us/product_info.php?cP ... ucts_id=33
Nån som vet om det finns något som tar de SAAB-specifika koderna på saabar med OBD2 ? ..framförallt 9000 då.
Jag ser ju att den finns med i listan, men att läsa ut avgasvärden är ju rätt ointressant.. det finns ju "svårare" saker som brukar vara problemet. Jag tänker då både på utläsning/nollning av motorfelkoder men även nollning av airbagkoder som verkar rätt svårt.
Jag ser ju att den finns med i listan, men att läsa ut avgasvärden är ju rätt ointressant.. det finns ju "svårare" saker som brukar vara problemet. Jag tänker då både på utläsning/nollning av motorfelkoder men även nollning av airbagkoder som verkar rätt svårt.
Får det inte att fungera "ingen kontakt med ECU", Är det någon med ELM 327 som har något tips.tusse skrev:Har nyligen inhandlat denna med program, ska testa vad den duger till. http://motorscan.us/product_info.php?cP ... ucts_id=33
Tusse,
Jag har en ELM327 och min första fråga blir: Är bilen du provar på OEBD eller OBD2-kompatibel? Vad är det för bil?
Generellt sett funkar OBD2 på bensinbilar efter 2000 och dieselbilar efter 2002. Om det inte är en transportbil, för då är det 2004 som gäller.
Glenn,
t.ex ELM327 tar ut alla OBD2 (EOBD) felkoder från de motorstyrdon som stödjer OBD2.
Nu har jag alldrig provat på en SAAB, men generellt så kan man se alla sensorvärden i realtid från motorn. Även radera felkoder. Det som inte går är att aktivera olika komponenter, t.ex slå av/på EGR-ventilen.
Det finns en standard för vad varje felkod betyder, men det är lite upp till varje biltillverkare hur många olika felkoder som styrdonen kan släppa ifrån sig via det generella OBD2-gränssnittet. Även vilka sensorvärden som visas beror väldigt mycket på tillverkarens välvilja.
Oftast får ut mer information från nya bilar än gamla, framför allt vad det gäller B, C och U-felkoder. Dom bilar jag skruvar med finns det bara EOBD-felkoder för motorstyrningen att tillgå nu för tiden.
De felkoder som finns delas in i olika grupper, där första bokstaven är gruppindelningen. Det finns fyra stycken olika. P, B, C och U.
P = Drivlina - Motor, Växellåda m.m
B = Karosseri - Airbag, Klima, Dörrmoduler, Instrument m.m
C = Chassie - ABS, Styrning, Aktiv fjädring m.m
U = Nätverk - Handlar mest om olika fel i CAN-BUS...
Alla felkoder som börjar med siffran 0 är generella, d.v.s P0301 är misständning cyl1 betyder det samma för en Volvo som en SAAB.
Men sedan finns det tillverkarspecifika OBD2-felkoder också, så biltillverkarna kan sätta egna felkoder på sina "egna" fel. Felkoder som börjar med siffran 1 är reserverade för detta.
Kom ihåg att alla kommunikation sker via motorstyrdonet. B, C och U-felkoder tas upp via CAN-BUS från de andra styrdonen.
Nu tittar jag lite i felkodslistorna för SAAB 9000 1998, och ser då att alla B-felkoder rör SRS. Man kan radera i princip alla felkoder efter att man har lagat felet.
Det som är lite speciellt är just SRS, men det inte specifikt för SAAB utan gäller alla bilmodeller. Nästan alltid som en airbag har löst ut så lagras en felkod i SRS-styrdonet permanent. Den går inte att radera och SRS-lampan lyser konstant. Tanken är att styrdonet skall bytas samtidigt som man sätter i en ny airbag.
När styrdonet smäller av en eller flera tändpiller i bilen så kan styrdonet ta skada av belastningen. Accelerationssensorer är kanske inte helt OK efter en rejäl krock. Kablaget kanske blev kortslutet vid krocken. Och för att vara säker på att allt fungerar till 100% vid nästa olycka så måste man sätta dit ett nytt SRS-styrdon.
Men som alltid finns det fulknep för att kunna radera även "permanenta" felkoder. Men det trixar man nästan bara i länder där de ekonomiska resurserna inte räcker till. Då är det viktigare att SRS-lampan slocknar än att man kan lita på sin airbag. Samtidigt som man släcker lampan så släcker man kanske ett liv...
Jag har en ELM327 och min första fråga blir: Är bilen du provar på OEBD eller OBD2-kompatibel? Vad är det för bil?
Generellt sett funkar OBD2 på bensinbilar efter 2000 och dieselbilar efter 2002. Om det inte är en transportbil, för då är det 2004 som gäller.
Glenn,
t.ex ELM327 tar ut alla OBD2 (EOBD) felkoder från de motorstyrdon som stödjer OBD2.
Nu har jag alldrig provat på en SAAB, men generellt så kan man se alla sensorvärden i realtid från motorn. Även radera felkoder. Det som inte går är att aktivera olika komponenter, t.ex slå av/på EGR-ventilen.
Det finns en standard för vad varje felkod betyder, men det är lite upp till varje biltillverkare hur många olika felkoder som styrdonen kan släppa ifrån sig via det generella OBD2-gränssnittet. Även vilka sensorvärden som visas beror väldigt mycket på tillverkarens välvilja.
Oftast får ut mer information från nya bilar än gamla, framför allt vad det gäller B, C och U-felkoder. Dom bilar jag skruvar med finns det bara EOBD-felkoder för motorstyrningen att tillgå nu för tiden.
De felkoder som finns delas in i olika grupper, där första bokstaven är gruppindelningen. Det finns fyra stycken olika. P, B, C och U.
P = Drivlina - Motor, Växellåda m.m
B = Karosseri - Airbag, Klima, Dörrmoduler, Instrument m.m
C = Chassie - ABS, Styrning, Aktiv fjädring m.m
U = Nätverk - Handlar mest om olika fel i CAN-BUS...
Alla felkoder som börjar med siffran 0 är generella, d.v.s P0301 är misständning cyl1 betyder det samma för en Volvo som en SAAB.
Men sedan finns det tillverkarspecifika OBD2-felkoder också, så biltillverkarna kan sätta egna felkoder på sina "egna" fel. Felkoder som börjar med siffran 1 är reserverade för detta.
Kom ihåg att alla kommunikation sker via motorstyrdonet. B, C och U-felkoder tas upp via CAN-BUS från de andra styrdonen.
Nu tittar jag lite i felkodslistorna för SAAB 9000 1998, och ser då att alla B-felkoder rör SRS. Man kan radera i princip alla felkoder efter att man har lagat felet.
Det som är lite speciellt är just SRS, men det inte specifikt för SAAB utan gäller alla bilmodeller. Nästan alltid som en airbag har löst ut så lagras en felkod i SRS-styrdonet permanent. Den går inte att radera och SRS-lampan lyser konstant. Tanken är att styrdonet skall bytas samtidigt som man sätter i en ny airbag.
När styrdonet smäller av en eller flera tändpiller i bilen så kan styrdonet ta skada av belastningen. Accelerationssensorer är kanske inte helt OK efter en rejäl krock. Kablaget kanske blev kortslutet vid krocken. Och för att vara säker på att allt fungerar till 100% vid nästa olycka så måste man sätta dit ett nytt SRS-styrdon.
Men som alltid finns det fulknep för att kunna radera även "permanenta" felkoder. Men det trixar man nästan bara i länder där de ekonomiska resurserna inte räcker till. Då är det viktigare att SRS-lampan slocknar än att man kan lita på sin airbag. Samtidigt som man släcker lampan så släcker man kanske ett liv...
