D/A omvandlare, hur ska jag koppla?
-
D/A omvandlare, hur ska jag koppla?
Jag har en DAC08 D/A-omvandlare som jag vill använda till att konvertera ett (positivt) binärt tal till en motsvarande spänning. Alltså helt enkelt så att då 11111111 kommer in i omvandlaren, så kommer en referensspänning ut och när det binära talet är 0 så kommer 0 volt ut. Har försökt koppla enligt databladet men databladet i sig är väldigt förvirrande. Någon som har erfarenhet av denna krets eller är bättre på att tyda databladet?
Datablad: http://www.analog.com/UploadedFiles/Dat ... /DAC08.pdf
Datablad: http://www.analog.com/UploadedFiles/Dat ... /DAC08.pdf
-
Det är väl inget direkt problem, men jag vet inte hur jag ska koppla från början!
Kapseln är DAC08EPZ, det finns lite olika varianter i databladet. Det är den som har B1 till B8 på ena halvan av hela kapseln. Problemet är att jag vet vad jag ska köra in i kretsen och jag vet vad jag vill ha ut, men inte hur jag ska få kretsen att göra detta.
IN kommer: ett 8-bits binärt tal
UT vill jag ha: en spänning mellan 0 och en viss maxspänning (gärna 5 volt). Jag vet att utgången på kapseln ger en ström så jag får nog ha en resistans där för att kunna ha en spänning eller?
För att ytterligare förklara:
Säg att talet 00000000 kommer in, då vill jag ha 0 volt ut.
Om talet 11111111 kommer in, så vill jag helst ha 5 volt ut (spelar inte så stor roll då jag har en OP-amp efter).
Talet decimalt är allstå 0-255 så jag vill alltid ha ut en spänning som är:
V_ut = 5 * talet / 255 volt
Kapseln är DAC08EPZ, det finns lite olika varianter i databladet. Det är den som har B1 till B8 på ena halvan av hela kapseln. Problemet är att jag vet vad jag ska köra in i kretsen och jag vet vad jag vill ha ut, men inte hur jag ska få kretsen att göra detta.
IN kommer: ett 8-bits binärt tal
UT vill jag ha: en spänning mellan 0 och en viss maxspänning (gärna 5 volt). Jag vet att utgången på kapseln ger en ström så jag får nog ha en resistans där för att kunna ha en spänning eller?
För att ytterligare förklara:
Säg att talet 00000000 kommer in, då vill jag ha 0 volt ut.
Om talet 11111111 kommer in, så vill jag helst ha 5 volt ut (spelar inte så stor roll då jag har en OP-amp efter).
Talet decimalt är allstå 0-255 så jag vill alltid ha ut en spänning som är:
V_ut = 5 * talet / 255 volt
-
Om ni ser på sidan 11 i databladet "Basic connections". Jag förstod inte vilken av dessa kopplingar, om någon, som jag kunde använda till ändamålet. I bilden uppe till höger är det kapacitanser här och var samt resistanser på ingångarna. Det står "Basic Positive Reference Operation", vad betyder det? Sen såg jag Figur 26 på samma sida som verkar vara det jag söker, åtminstonde om man kollar på tabellen med bitarna och utspänningen. E0 "invers" går från 0 till referensspänningen 10 volt när talet ökar. B1 måste vara 1 verkar det som men det gör inte så mycket. Det var oklart om alla kapacitanser i figur 24 ska vara med om jag kopplar enligt figur 26. Och exakt hur får jag ut spänningen i figur 26? Det står 10 volt mellan resistanserna i figuren. Betyder det att det ska vara potentialen 10 volt där, eller ska det bara vara jord? Eller är det där jag får ut-spänningen?
Tack för ert tålamod
Tack för ert tålamod

> Det står "Basic Positive Reference Operation", vad betyder det?
Det typiska sättet att koppla in referensen
> Sen såg jag Figur 26 på samma sida som verkar vara det jag söker,
> åtminstonde om man kollar på tabellen med bitarna och utspänningen.
> E0 "invers" går från 0 till referensspänningen 10 volt när talet ökar.
Ja, men man förlorar i snabbhet om lastresistanen är så hög som 10k
> B1 måste vara 1 verkar det som men det gör inte så mycket.
Då utnytttjar du bara halva antalet koder!
> Det var oklart om alla kapacitanser i figur 24 ska vara med om jag kopplar enligt figur 26.
Det är avkopplingskondensatorer. Behövs inte alltid. Värdena är inte kritiska.
> Och exakt hur får jag ut spänningen i figur 26?
Differensen mellan E0 och E0invers.
> Det står 10 volt mellan resistanserna i figuren.
> Betyder det att det ska vara potentialen 10 volt där,
Ja.
> eller ska det bara vara jord?
Det går, men då får man inte ut utspänning högre än jord.
> Eller är det där jag får ut-spänningen?
Nej! Differensen.
Tips: Koppla som fig 29, men tag bort 10K-motståndet, och använd
5V i stället för 10V som referens, så tror jag att du får vad du söker.
Det typiska sättet att koppla in referensen
> Sen såg jag Figur 26 på samma sida som verkar vara det jag söker,
> åtminstonde om man kollar på tabellen med bitarna och utspänningen.
> E0 "invers" går från 0 till referensspänningen 10 volt när talet ökar.
Ja, men man förlorar i snabbhet om lastresistanen är så hög som 10k
> B1 måste vara 1 verkar det som men det gör inte så mycket.
Då utnytttjar du bara halva antalet koder!
> Det var oklart om alla kapacitanser i figur 24 ska vara med om jag kopplar enligt figur 26.
Det är avkopplingskondensatorer. Behövs inte alltid. Värdena är inte kritiska.
> Och exakt hur får jag ut spänningen i figur 26?
Differensen mellan E0 och E0invers.
> Det står 10 volt mellan resistanserna i figuren.
> Betyder det att det ska vara potentialen 10 volt där,
Ja.
> eller ska det bara vara jord?
Det går, men då får man inte ut utspänning högre än jord.
> Eller är det där jag får ut-spänningen?
Nej! Differensen.
Tips: Koppla som fig 29, men tag bort 10K-motståndet, och använd
5V i stället för 10V som referens, så tror jag att du får vad du söker.
-
-
Menar du "ta bort 10k-motståndet och ersätt med en ledning" eller "ta bort motståndet och ledningen också"?SvenW skrev:Tips: Koppla som fig 29, men tag bort 10K-motståndet, och använd 5V i stället för 10V som referens, så tror jag att du får vad du söker.
Sen undrar jag över 5.000k motsåndet till vänster i figur 29. Måste resistansen vara så exakt? Jag vet att värdet är "kritiskt" men inte exakt vad det betyder. Jag fick en ganska fladdrig utsignal igår som hade ett brus som låg i ett intervall på en volt ungefär, det kanske hänger ihop med resistansen då?
I bilden är det en AD8671 efter D/A:n. Om jag inte har förstått fel så är det en OP-amp. Jag använde en 741 där istället, funkar det lika bra?
Tack för hjälpen!
Ta bort motståndet och ledningen också, givetvis.
Utspänningen från OPn blir, om jag inte minns fel : U_ut = R2/R1*Uref*kod/256
Det är alltså kvoten R2/R1 som avgör noggrannheten.
Fladdret beror inte på motståndet, såvida det inte är helt trasigt, dålig lödning eller liknande.
741 är en gammal typ av OP som inte är helt bra. Fladdret kan bero på att OPn är sjuk.
Utspänningen från OPn blir, om jag inte minns fel : U_ut = R2/R1*Uref*kod/256
Det är alltså kvoten R2/R1 som avgör noggrannheten.
Fladdret beror inte på motståndet, såvida det inte är helt trasigt, dålig lödning eller liknande.
741 är en gammal typ av OP som inte är helt bra. Fladdret kan bero på att OPn är sjuk.