montering av linjärgejdrar (skenor+släde) i en gjuten mass

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rikkitikkitavi
Inlägg: 15861
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

montering av linjärgejdrar (skenor+släde) i en gjuten mass

Inlägg av rikkitikkitavi »

funderade på om man skulle skruva fast bultarna i skenan, sätta en mutter längst ner och sedan gjuta in skenan i en lämplig gjutmassa (epoxybetong eller ngn form av härdande material med fyllning/fibrer för hållfasthet och vibrationsdämpning)

man får vara noggran så det är tillräckligt med frigång för släden dock.

bultarna fungerar som ankare i gjutmassan.

comments?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17539
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

i riktiga maskinfundamant av epoxybetong så sitter det en stålstomme i, och plattorna för att fästa gejdrar fräses och slipas efter att det härdat,

jag skulle ha en stålstomme i och gjutit först och sedan riktat / planat fästen för gejdrar och allt annat

stommen behöver inte vara överdrivet kraftig utan mera för att ha mer än bara bulten som håller i massan
rikkitikkitavi
Inlägg: 15861
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

men linjärgedjern är "rak" i sig och behöver inte riktas, skall inte heller riktas?

Poängen var alltså att man utnyttjar detta för att få en plan rörelse i Z och Y led. det fungerar alltså enbart på enkelgedjer system vilket i sig har vissa nackdelar.

Stålstommen skulle i detta fallet fungera som ett ankare alltså?

Kan man rikta den efter att den är ingjuten? Med tanke på det enorma tröghetsmomentet fundamentet har går det väl knappast?
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Inlägg av gotis »

Här finns en del läckra grejer, använd den tyska siten där finns mer info.

http://www.trickes-mineralguss.com/index.html
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17539
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

inget är rakt innan man sätter fast det och riktar indet :wink:
en några meters stålgejd böjer man lätt i hundradelsområdet med pekfingret innan det sitter fast

allt beror på hur noggrant man vill ha det, är mest van vid att det skall stämma på tusendelen när, annars bidde inte maskinerna godkända vid kundtest

man bör ha vettiga ankare i gjutgodset, en stålstomme, man riktar upp den så bra som det går innan man gjuter , efter gjutningen så bearbetar man ytorna där gejdrarna fästs, har man en stor maskin nog så fräserma man eller så kanske man får skava in var platta för sig

kolla om företaget eimeldingen finns kvar, dom gjorde dom fundament jag var i kontakt med, men dom hadde ekonomiska problem för några år sedan
kans finnas lite tips på hur dom gör i sina reklam material
rikkitikkitavi
Inlägg: 15861
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

ok. antar det inte finns något sätt att komma runt planslipning då...
sant att gejderna böjs lätt av egentyngden och det är klart att små krafter ger små proportioneliga ändringar i sig , man har ju dålig koll på hur materialet krymper osv.

verkar nästan omöjligt utan att ha tillgång till en större fräs för att få det jämnt och fint. Får se om man kan be killarna på jobbet planslipa

Är det realistiskt att göra det hemma med mätklocka? Blir ett sabla slipande ju...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17539
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

man kan slipa eller skava in det, men då krävs en vettigt rätbalk och en maskinvattenpass, en hel del jobb, men det beror som sagt hur noga du siktar indeg på att det skall bli?
rikkitikkitavi
Inlägg: 15861
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

så noga att livslängden på linjärgejdrarna inte går åt pipan :)

när man ser alla dessa som bygger med linjärgedjrar, som är parallella hur fasen fäster man in dem så de är tillräckligt parallella?
med tanke på att det inte är ngt spel att tala om för vagnarna.

skava? vad är det? :)

noggranhet finns inte pga det inte finns en kravspec. ännu då det bara var en tanke. Jag tror nog man kan släppa min ide rätt snart. tack för svaren ialla fall.
(om det inte finns mer att tillägga så klart)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17539
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om du inte har så stora krav så släpp inte tanken

skava är en metod för att för hand helt enkelt skava bort en spåna av metall, man kommer en tusendel ner i materialet per skavning, hårt arbete, svårt att göra och kräver normalt sett skavfärg och rätskiva och god erfarenhet att få det bra, det var oftast så man passade in maskindelar
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Har själv funderat en del kring detta. Är linjärgejdern rak nog så kan du gjuta in den. En ide är att bara gjuta fast ena först. Sedan gjuter du fast den andra med en distans fastmonterad mellan två vagnar mellan dina två skenor. Distansen mellan vagnarna bör vara plan så att planheten mellan din två skenor bli bra. Det kan vara ganska svårt att försöka ställa in allt medan du gjuter, så inrikningskruvar på den lösa skenan underlättar. När allt går fint så fyller du med gjutmassan.

Skavning är oftast en manuell operation som kräver en hel del kunnande. Med hjälp av ett skavstål "hyvlar" du loss hundradelar från materialet så att allt sitter rätt, oftast tar man hjälp av tusch för att se vart det "skvaver" och skaver bort därefter.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Där var jag visst en minut för sen... Jo, det är nog snarare tusendelar än hundradelar man "hyvlar" bort.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 325
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

det brukar väl stå rekomendationer på gejdrarna hur mycket det får skeva när allt är fastdraget, om jag inte minns fel.

en del tillverkare rek. att man har en fräst kant att lägga skena emot.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15861
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

funderar vidare:


Om man inte har en bra fräs kan man inte fräsa en kant som är rakare eller en yta som är planare än vad gejdern är. Genom att montera ena genom gjutning skapas referensen från denna. Men den får inte utsättas för några större krafter då böjer den sig, därav ett rejält fundament alternativt en ordentlig.

Fräsen, det var en bra ide du kom med.

Distansen får helt enkelt vara släden! (den är ju rak o plan o skall sådan vara, men eftersom den är mindre än hela ytan som den rörs sig över blir den billigare och kan kanske tom köpas färdig för en icke alltför stor peng.

Enda kruxet är att montera slädarna parallellt på denna så klart. Men kanske man kan precisionsborra fästhålen för en ok summa också?

skava eller slipa , låter jobbigt. har gjort liknande fast på trä och då talar vi ju tiondelar :)

såg nu tråden om Dunderklumpen, det är inte helt olikt denna ideen.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag håller med om att rälsen kan tyckas raka och Fräsens idé var inte så tokig och jag skulle vilja påstå att det är så man går tillväga. Problemet är om rälset man måttar mot är böjd och man gör så som Fräsen föreslog så kommer andra skenan bli lika böjd och du kan få en S-formad 'linjärrörelse'.

Om du ska syssla med epoxybetong så kan du ha i åtanke att epoxy - likt vatten, kommer att ge en slät yta om du häller det i en behållare. Du skulle kunna gjuta en plan yta och sedan börja med det mödosamma arbetet att stämma av rälsen med ytan. Sen kan du göra så som Fräsen föreslog.
Senast redigerad av Eson 4 december 2007, 22:32:12, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15861
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

tyvärr kan man inte gjuta en yta som är så plan pga viskositeten hos flytämnet samt yttre turbulens, vibrationer mm. Pga härdningen sker olika snabbt får man lite olika variationer osv.

poängen är att en obelastad gejder är rak. problemet är att även en belastning gör att den blir böjd. hur mycket beror såklart på belastningens storlek och hur lång hävstång. (räkna som balkböjning, eller testa o lyft i ena ändan av gejdern :) Därför måste man ju ha ett väldigt rigid (inte frigid :)
underlag att fästa mot.
Ett gjutet block är just det.
Skriv svar