montering av linjärgejdrar (skenor+släde) i en gjuten mass
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
montering av linjärgejdrar (skenor+släde) i en gjuten mass
funderade på om man skulle skruva fast bultarna i skenan, sätta en mutter längst ner och sedan gjuta in skenan i en lämplig gjutmassa (epoxybetong eller ngn form av härdande material med fyllning/fibrer för hållfasthet och vibrationsdämpning)
man får vara noggran så det är tillräckligt med frigång för släden dock.
bultarna fungerar som ankare i gjutmassan.
comments?
man får vara noggran så det är tillräckligt med frigång för släden dock.
bultarna fungerar som ankare i gjutmassan.
comments?
i riktiga maskinfundamant av epoxybetong så sitter det en stålstomme i, och plattorna för att fästa gejdrar fräses och slipas efter att det härdat,
jag skulle ha en stålstomme i och gjutit först och sedan riktat / planat fästen för gejdrar och allt annat
stommen behöver inte vara överdrivet kraftig utan mera för att ha mer än bara bulten som håller i massan
jag skulle ha en stålstomme i och gjutit först och sedan riktat / planat fästen för gejdrar och allt annat
stommen behöver inte vara överdrivet kraftig utan mera för att ha mer än bara bulten som håller i massan
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
men linjärgedjern är "rak" i sig och behöver inte riktas, skall inte heller riktas?
Poängen var alltså att man utnyttjar detta för att få en plan rörelse i Z och Y led. det fungerar alltså enbart på enkelgedjer system vilket i sig har vissa nackdelar.
Stålstommen skulle i detta fallet fungera som ett ankare alltså?
Kan man rikta den efter att den är ingjuten? Med tanke på det enorma tröghetsmomentet fundamentet har går det väl knappast?
Poängen var alltså att man utnyttjar detta för att få en plan rörelse i Z och Y led. det fungerar alltså enbart på enkelgedjer system vilket i sig har vissa nackdelar.
Stålstommen skulle i detta fallet fungera som ett ankare alltså?
Kan man rikta den efter att den är ingjuten? Med tanke på det enorma tröghetsmomentet fundamentet har går det väl knappast?
Här finns en del läckra grejer, använd den tyska siten där finns mer info.
http://www.trickes-mineralguss.com/index.html
http://www.trickes-mineralguss.com/index.html
inget är rakt innan man sätter fast det och riktar indet
en några meters stålgejd böjer man lätt i hundradelsområdet med pekfingret innan det sitter fast
allt beror på hur noggrant man vill ha det, är mest van vid att det skall stämma på tusendelen när, annars bidde inte maskinerna godkända vid kundtest
man bör ha vettiga ankare i gjutgodset, en stålstomme, man riktar upp den så bra som det går innan man gjuter , efter gjutningen så bearbetar man ytorna där gejdrarna fästs, har man en stor maskin nog så fräserma man eller så kanske man får skava in var platta för sig
kolla om företaget eimeldingen finns kvar, dom gjorde dom fundament jag var i kontakt med, men dom hadde ekonomiska problem för några år sedan
kans finnas lite tips på hur dom gör i sina reklam material

en några meters stålgejd böjer man lätt i hundradelsområdet med pekfingret innan det sitter fast
allt beror på hur noggrant man vill ha det, är mest van vid att det skall stämma på tusendelen när, annars bidde inte maskinerna godkända vid kundtest
man bör ha vettiga ankare i gjutgodset, en stålstomme, man riktar upp den så bra som det går innan man gjuter , efter gjutningen så bearbetar man ytorna där gejdrarna fästs, har man en stor maskin nog så fräserma man eller så kanske man får skava in var platta för sig
kolla om företaget eimeldingen finns kvar, dom gjorde dom fundament jag var i kontakt med, men dom hadde ekonomiska problem för några år sedan
kans finnas lite tips på hur dom gör i sina reklam material
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
ok. antar det inte finns något sätt att komma runt planslipning då...
sant att gejderna böjs lätt av egentyngden och det är klart att små krafter ger små proportioneliga ändringar i sig , man har ju dålig koll på hur materialet krymper osv.
verkar nästan omöjligt utan att ha tillgång till en större fräs för att få det jämnt och fint. Får se om man kan be killarna på jobbet planslipa
Är det realistiskt att göra det hemma med mätklocka? Blir ett sabla slipande ju...
sant att gejderna böjs lätt av egentyngden och det är klart att små krafter ger små proportioneliga ändringar i sig , man har ju dålig koll på hur materialet krymper osv.
verkar nästan omöjligt utan att ha tillgång till en större fräs för att få det jämnt och fint. Får se om man kan be killarna på jobbet planslipa
Är det realistiskt att göra det hemma med mätklocka? Blir ett sabla slipande ju...
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
så noga att livslängden på linjärgejdrarna inte går åt pipan 
när man ser alla dessa som bygger med linjärgedjrar, som är parallella hur fasen fäster man in dem så de är tillräckligt parallella?
med tanke på att det inte är ngt spel att tala om för vagnarna.
skava? vad är det?
noggranhet finns inte pga det inte finns en kravspec. ännu då det bara var en tanke. Jag tror nog man kan släppa min ide rätt snart. tack för svaren ialla fall.
(om det inte finns mer att tillägga så klart)

när man ser alla dessa som bygger med linjärgedjrar, som är parallella hur fasen fäster man in dem så de är tillräckligt parallella?
med tanke på att det inte är ngt spel att tala om för vagnarna.
skava? vad är det?

noggranhet finns inte pga det inte finns en kravspec. ännu då det bara var en tanke. Jag tror nog man kan släppa min ide rätt snart. tack för svaren ialla fall.
(om det inte finns mer att tillägga så klart)
om du inte har så stora krav så släpp inte tanken
skava är en metod för att för hand helt enkelt skava bort en spåna av metall, man kommer en tusendel ner i materialet per skavning, hårt arbete, svårt att göra och kräver normalt sett skavfärg och rätskiva och god erfarenhet att få det bra, det var oftast så man passade in maskindelar
skava är en metod för att för hand helt enkelt skava bort en spåna av metall, man kommer en tusendel ner i materialet per skavning, hårt arbete, svårt att göra och kräver normalt sett skavfärg och rätskiva och god erfarenhet att få det bra, det var oftast så man passade in maskindelar
Har själv funderat en del kring detta. Är linjärgejdern rak nog så kan du gjuta in den. En ide är att bara gjuta fast ena först. Sedan gjuter du fast den andra med en distans fastmonterad mellan två vagnar mellan dina två skenor. Distansen mellan vagnarna bör vara plan så att planheten mellan din två skenor bli bra. Det kan vara ganska svårt att försöka ställa in allt medan du gjuter, så inrikningskruvar på den lösa skenan underlättar. När allt går fint så fyller du med gjutmassan.
Skavning är oftast en manuell operation som kräver en hel del kunnande. Med hjälp av ett skavstål "hyvlar" du loss hundradelar från materialet så att allt sitter rätt, oftast tar man hjälp av tusch för att se vart det "skvaver" och skaver bort därefter.
Skavning är oftast en manuell operation som kräver en hel del kunnande. Med hjälp av ett skavstål "hyvlar" du loss hundradelar från materialet så att allt sitter rätt, oftast tar man hjälp av tusch för att se vart det "skvaver" och skaver bort därefter.
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
funderar vidare:
Om man inte har en bra fräs kan man inte fräsa en kant som är rakare eller en yta som är planare än vad gejdern är. Genom att montera ena genom gjutning skapas referensen från denna. Men den får inte utsättas för några större krafter då böjer den sig, därav ett rejält fundament alternativt en ordentlig.
Fräsen, det var en bra ide du kom med.
Distansen får helt enkelt vara släden! (den är ju rak o plan o skall sådan vara, men eftersom den är mindre än hela ytan som den rörs sig över blir den billigare och kan kanske tom köpas färdig för en icke alltför stor peng.
Enda kruxet är att montera slädarna parallellt på denna så klart. Men kanske man kan precisionsborra fästhålen för en ok summa också?
skava eller slipa , låter jobbigt. har gjort liknande fast på trä och då talar vi ju tiondelar
såg nu tråden om Dunderklumpen, det är inte helt olikt denna ideen.
Om man inte har en bra fräs kan man inte fräsa en kant som är rakare eller en yta som är planare än vad gejdern är. Genom att montera ena genom gjutning skapas referensen från denna. Men den får inte utsättas för några större krafter då böjer den sig, därav ett rejält fundament alternativt en ordentlig.
Fräsen, det var en bra ide du kom med.
Distansen får helt enkelt vara släden! (den är ju rak o plan o skall sådan vara, men eftersom den är mindre än hela ytan som den rörs sig över blir den billigare och kan kanske tom köpas färdig för en icke alltför stor peng.
Enda kruxet är att montera slädarna parallellt på denna så klart. Men kanske man kan precisionsborra fästhålen för en ok summa också?
skava eller slipa , låter jobbigt. har gjort liknande fast på trä och då talar vi ju tiondelar

såg nu tråden om Dunderklumpen, det är inte helt olikt denna ideen.
Jag håller med om att rälsen kan tyckas raka och Fräsens idé var inte så tokig och jag skulle vilja påstå att det är så man går tillväga. Problemet är om rälset man måttar mot är böjd och man gör så som Fräsen föreslog så kommer andra skenan bli lika böjd och du kan få en S-formad 'linjärrörelse'.
Om du ska syssla med epoxybetong så kan du ha i åtanke att epoxy - likt vatten, kommer att ge en slät yta om du häller det i en behållare. Du skulle kunna gjuta en plan yta och sedan börja med det mödosamma arbetet att stämma av rälsen med ytan. Sen kan du göra så som Fräsen föreslog.
Om du ska syssla med epoxybetong så kan du ha i åtanke att epoxy - likt vatten, kommer att ge en slät yta om du häller det i en behållare. Du skulle kunna gjuta en plan yta och sedan börja med det mödosamma arbetet att stämma av rälsen med ytan. Sen kan du göra så som Fräsen föreslog.
Senast redigerad av Eson 4 december 2007, 22:32:12, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
tyvärr kan man inte gjuta en yta som är så plan pga viskositeten hos flytämnet samt yttre turbulens, vibrationer mm. Pga härdningen sker olika snabbt får man lite olika variationer osv.
poängen är att en obelastad gejder är rak. problemet är att även en belastning gör att den blir böjd. hur mycket beror såklart på belastningens storlek och hur lång hävstång. (räkna som balkböjning, eller testa o lyft i ena ändan av gejdern
Därför måste man ju ha ett väldigt rigid (inte frigid
underlag att fästa mot.
Ett gjutet block är just det.
poängen är att en obelastad gejder är rak. problemet är att även en belastning gör att den blir böjd. hur mycket beror såklart på belastningens storlek och hur lång hävstång. (räkna som balkböjning, eller testa o lyft i ena ändan av gejdern


underlag att fästa mot.
Ett gjutet block är just det.