PIC aktiverar backup spänning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Rick81 skrev:persika: Allså batteriet kommer med din uppkoppling bli helt urladdat på 9,3 i viloläge, dvs om backupspänningen inte används. Vilket skulle göra att backupbatteriet måste bytas var 9:e dag, även om det inte används.
Rick81: Kan du förklara för mig varför det skulle bli så ?

Vet du hur transistor-kopplingar funkar egentligen ??
Rick81

Inlägg av Rick81 »

persika: Jag får be om ursäkt. Antingen var jag full eller hade komplett hjärnsläpp när jag tittade på din koppling (eller både och ?:) ). Du har givetvis rätt och din koppling borde fungera, efter mer noggrann koll.

Om PIC lägger 0 på BC 546 så blir det samma spänning på bas och emitter på BC 556 och transistorn kommer inte att leda. Ingen ström kommer att dras från batteriet.

Om PIC lägger 1 så BC 546 leder blir det en spänningsskillnad på 0,7 V mellan bas och emitter på BC 556 och då kommer transistorn att leda vilket ger backup spänning.

Jag kollade nog bara lite snabbt på din koppling först och tänkte inte riktigt...

Jag tackar för tipset och ska testa det i helgen. Om det fungerar är det bästa alternativet för jag har alla komponenter hemma och det drar ingen onödig ström från batteriet. Ett plus är att jag slipper använda relä. Känns bättre att inte använda mekanik.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

MadModder: PICen är hjärnan och det som bestämmer vad som ska skrivas i SMSen och vem de ska skickas till. Efter backup och PICen ahr skickat SMS om vad som hänt finns det ingen anledning att fortsätta köra utan PICen ska slå av backup. SMS ska även skickas vid andra händelser från PIC.

Icecap: Meningen är att systemet ska vara kopplat till nätspänning konstant. 220 -> 8,5 V via adapter. Det ska övervaka visa händelser och då skicka SMS. Även då nätspänningen försvinner. Du skrev att du gjort en liknande lösning. Du råkar inte har skickat SMS med PIC. Jag har lite problem med att koda SMS till PDU format, något du lyckats med? Eller vad det backupen du syftade på?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var back-up-delen jag syftade på, att skicka SMS har jag gjort men inte i PDU-format pga. besväret. Det är inte så besvärligt att formatera texten men alla inställningar osv är en bitch, då är det mycket enklare i text-läge.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men om PICen nu har sänt sina SMS, och det fortfarande inte finns 230V. Då dör det ju helt och hållet när backupen slås av. Då kommer det inga SMS om det händer saker efter det. Förrän 230V kommer tillbaks.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Jepp. Har den skickat backup SMS är det tänkt att den ska slå av backupen. Då vet man ju att kretsen måste ses till. Batteriet sparas då till nästa gång spänningen försvinner.

Ev. kanske man vill att den ska köra så länge det går, men eftersom det nu hamnar i mjukvara är det bara att ändra koden. Ingen HW ändring behövs.

Största problemet är att mobiltelefonen tar död på 9 V batteriet ganska snabbt. PICen skulle ju kunna leva länge på 9 V batteriet.
net4all

Inlägg av net4all »

Får man fråga varför du inte bara kopplar in flera batterin parallellt?
Utrymmes problem?
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Visst får du fråga det...

Om du menar att man ska parallellkoppla flera 9 V batteri för att få en längre batteritid, så behövs inte detta egentligen. Har ett SMS skickats så vet man att systemet bör ses till vilket det också behövs för de andra SMS meddelanden.

Eftersom PICen också övervakar batteriet med A/D omvandling får man även ett SMS innan batteriet är så dåligt att det inte orkar driva backup SMS.

Andra anledningen är att jag bara har ett uppladdningsbart 9 V batteri som jag hade tänkt använda till detta projekt....går ju att köpa mer om det skulle behövas.
net4all

Inlägg av net4all »

Då ska det inte vara några problem...

(Ja, jag menade parallellkoppling av flera batterier)
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Testade persikas uppkoppling idag. Fungerar bra. Alla motstånden har 0 V i spänning över sig när backupspänning inte är aktiverad, vilket betyder att ingen ström dras. PICen slår snällt över till 9 V batteri när nätspänningen försvinner och håller den tills pinnen sätts till 0.

Gjorde batteri övervakning med transistor för att endast mäta spänningen när det är dags för att inte dra slut på batteriet. Fixat det med RE till jord och RC till 9 V. och mäter A/D spänningen på emittern till PICens A/D. Fungerade också bra.

Snart dags att cadda...
net4all

Inlägg av net4all »

Liten fråga: Hur mäter man sin egen matning? ADn ger väll bara ett binärt tal för var "input" befinner sig emellan VDD-VSS?
Rick81

Inlägg av Rick81 »

I mitt fall så har jag 9 V från batteri till en 7805 som alltid ger 5V ut (måste dock ha några V över 5 som inspänning). Jag spänningsdelar ned 9 V till ca 4 V och drar denna singal förbi 7805 direkt till PICen. På sätt har PICen alltid 5 V som VDD även om batteriet minskar.

Om du vill mäta matningspänning till PICen är det värre. Det får nog bli OP förstärkare och zenerdiod i så fall.

Har hört att några nya PICar ska ha en inbyggd referensspänning och komparator som borde gå att använda.
net4all

Inlägg av net4all »

Matning som går in i PICen behöver jag inte veta.
Men det kan ju vara bra att veta när batteriet tar slut.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Har hört att några nya PICar ska ha en inbyggd referensspänning och komparator som borde gå att använda.

Eller de med BOD med inställbart tröskelvädre.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Om du använder 9 V batteri och en 7805 kan du ju använda samma lösning som mig. Om inte så förklara vad du har för batterispänning och matningsspänning till PIC.
Skriv svar