Hej,
Den här tråden är löst kopplad till mitt källarvärmeprojekt (finns under projekt). Jag har hittat en lösning på mitt fläktstyrningsproblem men jag behöver hjälp. Jag är helt kass på op-ampar, och har googlat i flera timmar nu, men inte blivit mycket klokare. Det här är mitt problem:
Jag har en D/A-omvandlare som lämnar en spänning på mellan 0 och 5V.
Jag behöver en spänning på mellan 7V och 12V till en fläkt. Den spänninngen ska skapas av en LM317 som matas med ≈14V. Min tanke är att jag stoppar in en icke-inverterande op-amp som lyfter mina 0-5V till 5.8-10.8V som jag sedan lägger till ADJ-pinnen på LM317.
Eftersom jag inte behöver förstärka signalen, så har jag fattat att det är frågan om en spänningsföljar-koppling på op-ampen. Men hur fixar jag till 5.8V offset?
Tillgängliga matningsspänningar på mitt kort är en reglerad 5V samt en likriktad och glättad c:a 14V, så därför vill jag helst lösa detta med en op-amp som klarar sig på enkel matning. Det är helt ok med ytterligare en regulator för op-ampen, men gärna en enkel linjär typ 7812 eller motsv.
Svar mottages i vanlig ordning med tacksamhet.
/Eriond
Operationsförstärkare med offset
Det Du behöverär en analog addreare. Googla på detta istället. Den ena spänningen ärDin insignal från DAC, den andra är offsetspänning frånt.ex. en pot. Genom att kunna variera offsetspänning och förstärkning kan Du sedan ställa exakt det utspänningsområde Du vill ha.
Observera att offsetspänningi det här sammanhaget inte alls har något att göra med OP'ns offset och de anslutningar som ibland finns för att minimera denna.
Observera att offsetspänningi det här sammanhaget inte alls har något att göra med OP'ns offset och de anslutningar som ibland finns för att minimera denna.