Hej, har precis lyckats bli av med WinXP och har numera Ubuntu 7.10. Vad rekomenderar ni för IDE i Linux? Testar KontrollerLab och det verkar ju ganska ok, men skulle vara intressant att höra vad som används.
Jag har ingen större erfarenhet av AVR programmering, har mest kört Arduino tidigare, men har ett STK 500 bräde sedan långt tillbaka. Dammade av det för att jag vill testa SID emulatorn som jag pratat om i en annan tråd. Finns det någon linux IDE som kan läsa in AVRstudio filer så att man kan se hur Fuse-bits och lockbits ska vara ställda?
Söker bra IDE för Atmel STK500 i Ubuntu
-
- Kontakt:
Anjuta är ett GTK+-baserat IDE.
Vad som helst som stöder Makefiles borde gå. Sedan använder du avrdude för att programmera upp den via STK500:an.
(både "anjuta" och "avrdude" finns som paket i ubuntu: sudo apt-get install anjuta avrdude)
Sedan pyntar du ihop en Makefile så den sköter kompilering och programmering av kretsen.
Toksmidigt!
Vad gäller fuses från avrstudio-filer har jag ingen aning. Enklast vore nog att be någon kolla det åt dig.
Vad som helst som stöder Makefiles borde gå. Sedan använder du avrdude för att programmera upp den via STK500:an.
(både "anjuta" och "avrdude" finns som paket i ubuntu: sudo apt-get install anjuta avrdude)
Sedan pyntar du ihop en Makefile så den sköter kompilering och programmering av kretsen.
Toksmidigt!
Vad gäller fuses från avrstudio-filer har jag ingen aning. Enklast vore nog att be någon kolla det åt dig.