Mjukstart till Nätdel...
Ett annat alternativ är att bara sätta ett, eller flera, NTC-motstånd i serie med trafon/lasten, men nackdelen är att motståndet blir ruskigt varmt i drift.
Kan kanske vara ett alternativ om man enkelt vill "mjuka upp" en befintlig nätdel utan att göra några större ingrepp. Men nackdelen är som sagt värmen...
Kan kanske vara ett alternativ om man enkelt vill "mjuka upp" en befintlig nätdel utan att göra några större ingrepp. Men nackdelen är som sagt värmen...
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Helt underbart H.O, tackar så mycket!
Nu fattar jag precis vad du menar med dioderna tvärs över säkringen! Även mjukstarten verkar fullt begriplig.
Kan inte detta fina schema få en hedersplats i Wikin? Det är ju som sagt inte det enklaste att söka rätt på inläggen i detta fina forum, mycket fin information som går förlorad.

Nu fattar jag precis vad du menar med dioderna tvärs över säkringen! Även mjukstarten verkar fullt begriplig.
Kan inte detta fina schema få en hedersplats i Wikin? Det är ju som sagt inte det enklaste att söka rätt på inläggen i detta fina forum, mycket fin information som går förlorad.
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Yes, T=Trög.
ELFA verkar inte ha automatsäkringar på 4A för DIN skena, 3A BORDE funka men det är på gränsen, 6A funkar ju men ger dig inte mycket skydd mot långvarig överbelastning.
Jag var mer inne på 33-300-81 till exempel. Kombinera med tidigare nämnd nätbrunn om du vill vara smidig eller köp en panelhållare.
Annars finns dessa automatsäkringarna också. Men använd inte dom på likspänningssidan då dom bara är specade till 28VDC.
ELFA verkar inte ha automatsäkringar på 4A för DIN skena, 3A BORDE funka men det är på gränsen, 6A funkar ju men ger dig inte mycket skydd mot långvarig överbelastning.
Jag var mer inne på 33-300-81 till exempel. Kombinera med tidigare nämnd nätbrunn om du vill vara smidig eller köp en panelhållare.
Annars finns dessa automatsäkringarna också. Men använd inte dom på likspänningssidan då dom bara är specade till 28VDC.
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Så, då har jag fått hem alla delar från Elfa, givetvis så missade jag hållare kondingen samt säkringarna, men det blev en extra resa till deras butik idag!
Jag rälnade ut ström begränsningsmotstånden för Geckosararna och vill för att vara på den säkra sidan kolla med er.
Motorerna nedräknade till 4,2 A
R=(47*I)/(7-I)--> (47x4,2)/(7-4,2)= 197,4 / 2,8 = 70,5 --> 70 kOhms motstånd ? För det är väl inte 6,3 som det skall räknas med?
Jag rälnade ut ström begränsningsmotstånden för Geckosararna och vill för att vara på den säkra sidan kolla med er.
Motorerna nedräknade till 4,2 A
R=(47*I)/(7-I)--> (47x4,2)/(7-4,2)= 197,4 / 2,8 = 70,5 --> 70 kOhms motstånd ? För det är väl inte 6,3 som det skall räknas med?
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Tack för tipset protte, men det blev de billigare glasrören.
ett problem dock, jag har nu kopplat ihop allt fram till likriktarbryggan. Och så långt allt gott, mjukstarten verkar funka för säkringen håller
Mäter jag över trafon så får jag 48 V precis som utlovat, men mäter jag över bryggan med "plus-mätelektroden" till plus på bryggan, och på samma sätt med minus så får jag: DC 43,7 bara på kul växlade jag över till AC mätning, och fick då till min förvåning 96 V AC! Om jag nu skiftar och sätter plus-elektroden till minus på bryggan och tvärt om, så får jag -43,7 V DC, och 0 VAC.
Vad är det för fel här? Det jag kan komma på är jag med ovan hand har lödat fast kablar på stiften på bryggan, kan jag kanske värmt sönder den? Tanken var ju flatstfit men hade inga hemma
Vore tacksam för input här för tanken är ju att den skall visa närmare 70 VDC!
Ps. citizendildo, jag läste ditt svar, har missat det innan. Tack för tippset, kan skall ta det försiktigt!
ett problem dock, jag har nu kopplat ihop allt fram till likriktarbryggan. Och så långt allt gott, mjukstarten verkar funka för säkringen håller

Mäter jag över trafon så får jag 48 V precis som utlovat, men mäter jag över bryggan med "plus-mätelektroden" till plus på bryggan, och på samma sätt med minus så får jag: DC 43,7 bara på kul växlade jag över till AC mätning, och fick då till min förvåning 96 V AC! Om jag nu skiftar och sätter plus-elektroden till minus på bryggan och tvärt om, så får jag -43,7 V DC, och 0 VAC.
Vad är det för fel här? Det jag kan komma på är jag med ovan hand har lödat fast kablar på stiften på bryggan, kan jag kanske värmt sönder den? Tanken var ju flatstfit men hade inga hemma

Vore tacksam för input här för tanken är ju att den skall visa närmare 70 VDC!
Ps. citizendildo, jag läste ditt svar, har missat det innan. Tack för tippset, kan skall ta det försiktigt!
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31441
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Man får en ruskigt hemsk vågform efter en likriktarbrygga om man inte har någon belastning. Vet inte vad som händer, men det blir spikar och skit, och kollar man med oscilloskop ser det ut som halvvågslikriktning, med dubbla spänningen 
Jag sätter alltid ett motstånd parallellt med plus och minus efter en brygga. Det behöver inte gå många mA där. Då ser vågformen ut precis som den ska. 47k borde gå bra för dig.
Men ren likspänning får man inte utan kondensator.

Jag sätter alltid ett motstånd parallellt med plus och minus efter en brygga. Det behöver inte gå många mA där. Då ser vågformen ut precis som den ska. 47k borde gå bra för dig.
Men ren likspänning får man inte utan kondensator.

-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
-
- Inlägg: 7101
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Japp nu blev det bättre. 65 VDC precis enligt dimentioneringen. Svajjar något men antar att det är försumbart. Det jag tycker är märkligt, att vrider jag multimetern till AC istället, så visar den fortfarande över 130 V! Är det min billiga multimeter som inte går att lita på eller skall det vara så här?
Nästa fråga är: Efter att jag brutit strömmen igen så håller den runt 50 VDC, och det är ju så klart för att kondensatorn är laddad och jag inte har "använt" något som dragit ur den. Men det kanske inte är så lyckat att ha den laddad, eller? Hur gör jag för att "nolla" den igen?
Nästa fråga är: Efter att jag brutit strömmen igen så håller den runt 50 VDC, och det är ju så klart för att kondensatorn är laddad och jag inte har "använt" något som dragit ur den. Men det kanske inte är så lyckat att ha den laddad, eller? Hur gör jag för att "nolla" den igen?
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund