Ännu en laserfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Ännu en laserfråga

Inlägg av Calle »

Funderar lite över om man kan bygga en styrmodul som är möjlig att pwm:a av denna modul?

Är en 3 polig diod, vad jag förstått så är de dioden + någon fotocell för feedback. men frågan är vad de två övriga kablarna som kommer ut längre fram ifrån själva modulen, dvs de svart och röda kablarna på bilden.

Info om lasern:

Class IIIa
Wavelength - 532 nm
Output - < 5 mW
Current Draw - < 250 mA
Range - 12,000 ft.
Beam Divergence - < 1.2 mRad
Operation voltage - 3VDC
Dimensions - 53.5 mm Length / 11.5 mm Diameter
Operating Mode - CW

Om det är möjligt, någon som vill hjälpa med kopplingschema?

Bild
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Ingen som har någon gissning?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Du får börja försöka skapa ett schema utifrån det befintliga kortet.... ....då kommer du nog få förslag om hur du kan förbättra det i den riktning som du vill...
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Tanken är inte att förbättra det, tanken är att bygga ett nytt styrkort. (va visst lite otydydlig när jag skrev första inlägget när jag läser de nu) Mest därför jag undrar vad de två övriga kablar kan tänkas ha för funktion.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

532 nm är grön så förmodligen är de två sladdarna till en sensor som sitter efter kristallen och används för effektstyrningen. Det gör det i min 30mW och jag fick det svaret när jag frågade.
Dioden är 1064 nm IR (<-- ändrat) och har också en inbyggd sensor men jag vet inte om en används i reglerkretsen, den ser inte ut att göra det i min i alla fall.

kolla på sams laser faq (googla) om du vill veta mer om hur gröna DPSS-lasrar funkar.
http://www.repairfaq.org/sam/laserssl.htm#ssldps

Vill du ha mer praktisk hjälp så testa på http://www.laserpointerforums.com/forum ... oard=b_exp
det är subforumet "experiments and modifications"
Kunskapsnivån är inte alltid så hög där men det finns en del hjälpsamma.
Senast redigerad av dar303 2 december 2007, 12:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nu ska vi nog rätta upp lite felaktigheter... Laserdioded är mycket troligen en som sänder på ca 808 nm (vilket inte är UV utan nära IR, dvs NIR). Dioden pumpar laserkristallen som genererar laser ljus på 1064 nm våglängd och som sedan frekvensdubblas i frekvensdubblingskristallen till 532 nm (dubbla frekvensen ger halva vågländen).
Laserdioder innehåller ibland en fotodiod för att kunna monitorera hur mycket ljus som laserdioden genererar. Ofta har laserdiodskaplsar tre ben där en är gemensam mellan fotodioden och själva laserdioden. Ibland är det gemensam anod, ibland gemensam katod.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Så rätt så rätt, jag var lite snabb (och bakis) där! IR, UV...
Haha, bra att komma med en faktalänk och sen inte läsa den själv! :)

Jag har inte eldat upp min gröna laser än så jag har lust att öppna den med jag antar att de två sladdarna som går framåt i optiken är till en andra fotodiod som är placerad efter kristallen som genererar 532nm?

Flera billiga laserpekare som jag sett verkar inte ha någon form av reglering inkopplad fast det finns pads eller till och med komponenter monterade på drivkortet för detta! De använder bara konstantströmdrivning till laserdioden utan återkoppling.
Skriv svar