PIC
Tja, 20 ms är en väldigt lång tid, mätt med PIC-tid.
Dessutom, finns det något som säger att "allt annat"
måste ske mellan *två* servo pulser ? Det kan väl börja
i en 20 ms paus och slutföras i nästa...
> Som inte står i databladet alltså...
Eller för att vara lite tydligere...
Jämrför tabellen sist på denna sida : http://www.jescab.se/ICSP.html
med sidan 3 i detta datablad : http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41291D.pdf
(speciellt det i kollumnen "Basic")...
Dessutom, finns det något som säger att "allt annat"
måste ske mellan *två* servo pulser ? Det kan väl börja
i en 20 ms paus och slutföras i nästa...
> Som inte står i databladet alltså...
Eller för att vara lite tydligere...
Jämrför tabellen sist på denna sida : http://www.jescab.se/ICSP.html
med sidan 3 i detta datablad : http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41291D.pdf
(speciellt det i kollumnen "Basic")...
Kör pulsgenereringen som en högprioriterad interrupt, har provat och det fungerar utan att det blir så mycket gitter så servona står och burrar.
PIC kördes på 8MHz intosc och det fanns en till interrupt med lägre prioritet. Det viktiga äratt man får så kort blockering som möjligt i denna lågprioriterade rutin.
Har Du bara en enda iterrupt, den för servona, så är det inget problem alls såvida Du inte måste blockera interrupt längre ännågra enstaka instruktioner åt gången i huvudprogrammet. Om där nu allsfinns ett sådant, ofta är ju allt i en interrupt eller två..
PIC kördes på 8MHz intosc och det fanns en till interrupt med lägre prioritet. Det viktiga äratt man får så kort blockering som möjligt i denna lågprioriterade rutin.
Har Du bara en enda iterrupt, den för servona, så är det inget problem alls såvida Du inte måste blockera interrupt längre ännågra enstaka instruktioner åt gången i huvudprogrammet. Om där nu allsfinns ett sådant, ofta är ju allt i en interrupt eller två..
För att återgå till den ursprungliga frågan
Jag har länge hållt mig ifrån uC för att det bara funnits jobbiga språk. (C, asm) På senare tid har det kommit BASIC-kompilatorer som genererar tillräckligt bra kod även för seriösa projekt. BASIC är lätt att lära sig, och den utvecklingsmiljö jag arbetar i heter ProtonIDE. Finns i gratisversion för att prova på.
My 2 cents.
/Eriond
My 2 cents.
/Eriond
Det var roligt att du frågade! Självklart är det *JAG* som definierar vad som är jobbigt och inte. Jag har kommit fram till att RAD (Rapid Application Development) är det enda vettiga sättet att jobba. Men det beror väl på hur man är lagd. Vissa tycker att det är resan som är målet.
Jag föredrar att med några få kodrader åstakomma det jag vill, och sen gå vidare till nästa steg. Som sagt, alla är vi olika.
Men om om du nångång skulle tvivla om nånting är jobbigt eller inte, är du välkommen att höra av dig för konsultation.
/Eriond
Jag föredrar att med några få kodrader åstakomma det jag vill, och sen gå vidare till nästa steg. Som sagt, alla är vi olika.
Men om om du nångång skulle tvivla om nånting är jobbigt eller inte, är du välkommen att höra av dig för konsultation.

/Eriond
RAD är bra, om det som är "målet" fixar att köra det som kom ur "RAD"
verktyget med acceptabel prestanda o.s.v.
Så om det är det enda vettiga sättet att jobba beror väldigt mycket
på *vad* man jobbar med. Historien är tyvärr full av projekt som har
gått åt skogen p.g.a av RAD verktyg (och liknande) som har använts
utan att man har några begrepp om hur det kommer att fungera i "prod"...
verktyget med acceptabel prestanda o.s.v.
Så om det är det enda vettiga sättet att jobba beror väldigt mycket
på *vad* man jobbar med. Historien är tyvärr full av projekt som har
gått åt skogen p.g.a av RAD verktyg (och liknande) som har använts
utan att man har några begrepp om hur det kommer att fungera i "prod"...
Kloka ord.
Jag jobbar i en verksamhet där de längsta serierna är 3-5 enheter. Oftast är det frågan om one-off. Och på hemmaplan så är det ju nästan alltid one-off.
Det jag tänkte med mitt inlägg, var att ge jon_vareja ett insteg i den fantastiska värld som uC (och framför allt PIC
) innebär. Uppenbarligen var/är killen (?) helt lost, och jag minns själv hur det var en gång i tiden. Man förstod vart man skulle, men inte hur man skulle ta sig dit. Själv känner jag likadant just nu inför FPGA t.ex.
Efter att ha läst dina inlägg på så många ställen här i forumet hyser jag stor respekt för ditt kunnande, och framför allt inom PIC, men jag tror att man får ha en mer överseende attityd getemot n00bs. Det är ju trots allt bättre att ungdomar sitter hemma och etsar och löder, än att de är på stan och härjar.
/Eriond
PS. Om du jon_vareja, inte är så ung som jag vill få det till (med utgångspunkt från ditt skrivspråk) så ber jag om ursäkt.
Jag jobbar i en verksamhet där de längsta serierna är 3-5 enheter. Oftast är det frågan om one-off. Och på hemmaplan så är det ju nästan alltid one-off.
Det jag tänkte med mitt inlägg, var att ge jon_vareja ett insteg i den fantastiska värld som uC (och framför allt PIC

Efter att ha läst dina inlägg på så många ställen här i forumet hyser jag stor respekt för ditt kunnande, och framför allt inom PIC, men jag tror att man får ha en mer överseende attityd getemot n00bs. Det är ju trots allt bättre att ungdomar sitter hemma och etsar och löder, än att de är på stan och härjar.
/Eriond
PS. Om du jon_vareja, inte är så ung som jag vill få det till (med utgångspunkt från ditt skrivspråk) så ber jag om ursäkt.
-