Modda utseende på Nexa? Livslängd på batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Modda utseende på Nexa? Livslängd på batteri?

Inlägg av Zäta »

Har ingen som helst erfarenhet av Nexa fjärrströmbrytare, men nu är jag i ett läge där det vore praktiskt att använda.

Drar fjärrströmbrytarna någon ström att tala om, mao hur ofta behövs det batteribyte i dom? Eller finns det nätanslutna Nexa stömbrytare?

Sen har jag också en estetisk fråga. :) Är det nån som moddat utseendet på brytarna för att efterlikna Eljo?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

De fjärrströmbrytare jag har är nätanslutna och de drar bara lite ström när de är tillslagna. I sändaren har jag inte bytt batteri någon gång och de har jag haft i ca 3månader. Jag har inte sett fjärrströmbrytare som inte är nätanslutna men det finns säkert.
nwe

Inlägg av nwe »

Jag har haft Nexa några år nu och har inte behövt byta batteri mer än på en enhet, den första jag köpte. (Sändaren alltså)

Moddat, nej.

/Nicke
bobobo

EnOcean

Inlägg av bobobo »

Apropå fjärrströmbrytare och batteri, har ni sett EnOcean brytare?
Det är batterilösa radiosändare!
De lever av energin i knapptryckningen. Tror PeHa har vanliga lamp-knappar. Steute har industri-gränslägen. och så finns det massa andra leverantörer också.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Jag uttryckte mig oklart (för att inte säga felaktigt...) inser jag nu. Det är ju SÄNDARENS batteritid och utseende som frågan gäller så klart. Brytaren som moteras i dosan är så klart nätansluten. :)

Tack för svaren iaf. Jag ska kolla upp EnOcean. Finns det fler alternativ?
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag la mig nog i något som jag inte var helt insatt i. Trodde det handlade om fast installerade prylar. Alltså om man vill ha en ny lampknapp utan att dra kabel i väggarna.
Men det finns kanske handsändare med enocean också.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Jag verkar verkligen kunna uttrycka mig klart! :D

Det är precis det jag vill ha som du beskriver!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det finns brytare med batterier i. En vanlig trappomkopplare som dessutom fungerar son on/off mottagare (den har ett växlande relä (möjligen bistabilt) så elektroniken är helt skild från AC sidan. Den funkar jättebra, jag har en sån som taklampa i sovrummet, helpraktiskt att släcka taklampan när man gott och lagt sig. Batterilivslängden för dessa två st R3/AAA batterier är ungefär 12 månader.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Låter spännande. Vart har du fått tag på den? Inte har du möjligtvis en länk? :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Överlag kan jag säga att alla produkter från nexa är väldigt lättombyggda.

Fjärrkontrollerna har få komponenter och går att göra mycket liten om man bortser från knapparna. Batteriet räcker flera år för mig.

Mottagaren går lätt att skruva isär och kapsla in för att annvända till annat, kretskortet är inte allt för stort. Bra lödpunkter på kortet.
Har satt mina i krympslang och sedan lagt i takdosor(De som gömmer lampsladden), tagit ner och kontrollerat värme, men inga problem.

Många fabrikat går att koppla mellan varandra, men de billiga har färre kanaler.
Skriv svar