Förbättra mottagningen på en DFC 77kHz mottagare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
speakman

Förbättra mottagningen på en DFC 77kHz mottagare?

Inlägg av speakman »

Har idag en "Radio Controlled" klocka på väggen på jobbet.
Problemet är att det är alldeles för dålig mottagning här för DCF77 så i snitt två dagar av tio så går klockan rätt. Men man kan ju ändå aldrig veta vilken dag det är för tillfället så man måste ju ändå kolla på en annan klocka varje gång.
Ganska meningslös klocka i sitt nuvarande skick m.a.o..
(Det lite komiska är att även om den inte får tillräcklig signal så börjar den ändå rätta till sig, vilket innebär att klocka ibland går mer än 6h fel...)

Har (i sin rätta ordning) pillat isär mottagaren som är byggd så här.

Frågan är nu - på vilket vis kan man öka förutsättningarna för bättre mottagning på en sån?
Har hela väggen på mig att kleta antenn...
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Det här kanske kan vara nåt?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det finns nog radiofolk som är mer kompetenta än mig på forumet, men jag har lekt lite med DCF77 mottagare.
Jag tror inte det finns så värst mycket mer att göra än att rikta antennen. Skälet är
att mottagare inom detta frekvensband inte
brukar vara internbrusbegränsade, så skall man få bättre mottagning så måste man på
något sätt få bort atmosfäriska och andra störningar, och det är inte så lätt med
enkla medel. Enbart större antenn hjälper
inte så länge man inte får riktverkan.
Känner man en störkälla kan det gå, men
annars är det svårt. Kanske någon
radioamatör har tips att ge?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

sdujolo2: korta ner länken tack!

Jag har själv en DCF-klocka och den fungerar bra i källaren... om jag har den på rätt vägg! Mina väggar är i vinkel på varandra och har jag den åt ena hållet är det skit och 90° på den vägg är det bra.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Fast... Kristinehamn... Du borde nästan se sändaren därifrån...
Annat är det för oss från nordpolen... :)

sdujolo2: Ändrade länken åt dig. Se och lär. ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jahaaa..... det är DEN jag ser i horisonten.... :idea:

Rent faktisk tror jag att den "enda" lösningen är att ha en större ferritstav men då måste man linda om spolen och trimma allt igen.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har i princip samma fråga. Har köpt en DCF77 modul från Conrad art.nr. 641138 men får väldigt dålig mottagning här i Falun. Fungerar i princip bra på ett ställe i huset :(

Kan man inte bygga en repeater för 77 KHZ. Då skulle ju alla klockor i huset fungera mycket bättre. Man sätter ju bara repeatern där det är bäst mottagning. Olagligt förstås men får är ju snälla djur och jag började min kriminella bana redan som 12 åring med olagliga FM-sändare så det är väl bara att fortsätta...

Eller kan man använda en 433 MHZ modul och återsända koderna till sitt klockprojekt?

Håkan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns en professor i signalteknik i Luleå som har en parabol på taket på en av universitetsbyggnaderna med notch filter (om jag minns korrekt) där dom tar emot DCF77 signalen. Och skickar ner den med några tiotal meter koaxialkabel för labb ändamål.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Se till att den hänger så bredsidan är vänd mot Tyskland.

Se till att det inte finns skärmande materal i närheten, t.ex. plåtskåp o.dyl på andra sidan väggen.

Kontrollera att antennkretsen verkligen är i resonans och justra om den inte är det.

Använd dubbla eller tredubbla ferritstavar och gör en ny antennkrets. Det är volymen ferritmaterial som är viktig att öka.

Har man en egen konstruktion så ställ under natten, vågutbredningen på dessa frekvenser är enormt mycket bättre då.

Det är ganska otroligt korkat konstruerat att en sådan klocka inteutnyttjar detta oc stäler vid en vettig tidpunkt, samt att den saknar logik för att avgöra om det är korrekt tid eller blaj som tas emot. Det finns både paritetsbitar i signale, samt möjlighet att ta emot flera minuter och komparera värdena innan det accepteras som korrekt.

Edit: Parabol för DCF77? den skulle jag vilja se.... Måste vara ganska så stor för att fungera vid 77.5kHz.... Ddddddäremot kan det vara en bra ide med en mottagare eller i varje fall antenn utomhus för att få bra signal.
SvenW

Inlägg av SvenW »

blueint:
En parabol för 77,5 kHz. Hur stor är den?
Eller sänder de tidssignal även på andra frekvenser?

speakman:
Återigen, om det inte är något speciellt fel på din mottagare eller dess omgivning, plåtfasad, t.ex., så tror jag inte det hjälper med större antenn. Inte ens en 2 kilometers utomhusantenn!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Plåtfasad är ordet...

Marta:
Ska klura på större ferrit. Förstår däremot inte hur jag ska kunna trimma? Hur mäter man, samt hur göra? Trimmar man med lindningen?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Marta kommer med massa bra och konkreta förslag här, det gillar jag. :D

En vanlig klocka med urtavla är det ju lite svårt att flytta på så att den sitter bättre till, man vill ju ha den där man kan se den ofta. Att bara vrida den så att den kommer med bredsida mot går ju bra men ... det kan se lite lustigt ut med klockan ståendes 60 grader ut från väggen. :)

men men ...

Hur är det med feritstaven? Vad kan man göra för att hjälpa den?

Är den hårstrå-tunna kabeln till den kritisk eller går det bara att förlänga den 20cm så att feritkärnan har bredsida mot tyskland?

Är det realistiskt att linda en egen feritkärna som är "större"?

Kan man ... ehh ... ansluta flera kärnor (nja då ska man nog ha en sådan där "balun").
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en annan lösning: Montera mottagaren utomhus om det går (sdujolo2's länk) och dra kabel med data.

Går även att bygga mottagaren och dekodaren utomhus och sedan, på en egen frekvens, skicka tidsinformationen, kanske seriellt via ett 433MHz-modul.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Trimma kan du göra med grid-dip meter om du har så låga frekvenser till den. Annars så kan man göra en egen sändare som man kör på rätt frekvens och sen mäter man med högohmig instrumet i resonanskretsen och justerar till max utslag.

Orsaken till att parabol inte fungerar är att antennstorled för given lobbredd är i princip linjär med våglängden och 77khz har MYCKET lång vågländ....

Jaga störkällor är också ett sätt att förbättra mottagningen. Min gamla TV störde ut alla DCF77 klockor i grannskapet. En ferrit på nätkabeln och störningarna sjönk med över 20dB och då gick det iaf använda en DFC77 klocka i samma hus, dock inte i samma rum...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Fast jag förstår inte hur jag ska trimma bara...

Men jag kan ju prova flytta mottagaren (eller resonatordelen snarare), den sitter löst...
Skriv svar