Jag bor i ett hus från '46 och vid den tiden tyckte man att det var tillräckligt med att endast värma luften vid taket i källaren (ett slags simpel golvvärme för bovåningen ovanför), och därför är elementen placerade högt uppe på väggarna.
Jag fick ett tips av min värmepumpsinstallatör; att om jag skaffade ett eller två fläktkonvektorelement så skulle det enligt honom skulle värma hela källaren (86m2) till dräglig temp. Vad har det här med elektronik att göra?
Jo, jag vill inte investera x tusenlappar i nya element, och inte heller y tusen kronor till en VVS-snubbe för installation mm., så i sann entusiast-anda ska jag fixa det med några komponenter och lite snickeri.
Jag har skaffat två 120mm chassifläktar med tacho-utg på ELFA, och byggt en "liten" låda till dem: (frontskivan borttagen)

Nu ska jag sätta ihop ett kontrollerkort som ska:
* Ha en 4-siffrig LED display
* Ha några knappar (pil upp/ner, OK, avbr.)
* Ha två DS18S20 termometrar
* Mäta tacho-porten från bägge fläktarna
* Styra utspänningen till vardera fläkten från 7 till 14 volt
* Ha en port till mitt EIA485 hemma-nät
Tanken är att fläktarna tar in kall luft vid golvet och leder denna upp till elementet, där den värms upp och trycks ut över rummet vid takhöjd. De två tempsensorerna ska mäta dels kalluftstemperatur vid golvet (vid fläktintagen) samt avgiven lufttemp. Utifrån detta ska fläkthastigheten anpassas så att man får ett optimalt temperaturdelta.

På displayen ska man kunna växla mellan Intemp, Uttemp, Fläkt-RPM, etc.
Fläkthastigheten skall också hållas så låg som möjligt av bullerskäl, och när rummet uppnått "godkänd" temperatur (typ 18-20 grader) så ska fläktarna slås av.
Kanske ambitiöst, men nåt ska man ha att pyssla med?

Min fråga till er är: Hur spänningsreglerar man en fläkt på c:a 150mA från en microkontroller (PIC18F) på bästa/enklaste sätt? Jag har funderat på en R2R-stege med lagom upplösning som på något sätt styr gate:n på en logik-FET. Låter det vettigt? och isf. är det någon som har ett exempel att utgå ifrån?
/Eriond