Hur lyser en lysdiod?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
skogstokig

Hur lyser en lysdiod?

Inlägg av skogstokig »

Hej. kom att tänka på hur f*n en lysdiod lyser. Jag menar den har ju ingen glödtråd eller dylikt som i en lampa.
Det kanske är enkelt men jag fattar inte. :?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

skogstokig

Inlägg av skogstokig »

Ahha,
Tackar för snabbt svar :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittade lite men hittade just ingen fysikalisk förklaring men för att förenklat krångla till det.
En diod består av ett skikt P-dopat och ett skikt N-dopat (som utgör vardera Katod och Anod). Elektroner som befinner sig i ena skiktet har högre "lägesenerigi" än de som befinner sig i det andra. När man kör ström genom dioden hoppar dioderna ner till skitet med lägre energi och måste göra sig av med överskottsenergin (energiprincipen). Den energin sprätter iväg som ljus där färgen på ljuset är proportionell mot hur stor energiskillnaden är. Genom olika dopningar kan man justera energinivåerna till att ge röda, gröna, gula, blå och vita lysdioder.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Klart bästa förklaringen jag läst. Uppdatera Wikipedia om saken?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dopningen bestämmer inte färgen hos vita lysdioder som är uppbyggda på ett lite annorlunda vis. Själva chipet i sig är dopat som vanliga lysdioder men till att istället ge ljus ifrån sig runt UV området. Sedan är det ett fosforskikt över chipet som omvandlar UV ljuset till ett ganska så brett spektrum men med olika intensitet vid väl valda våglängder som gör att det upplevs som vitt ljus. Fosforn i en vit lysdiod är det lite ljusgula man ser om man tittar på chipet i den. Vanliga lysrör använder samma princip dock med kvicksilverånga som UV-ljus alstrande medium.
Skriv svar