Så här kan det ha gått till:
Du har lyckats kortsluta utgången på förstärkaren. Strömmen genom kortslutningen får, som Tekko påpekar, utgångstrissorna att ta semester (på livstid). De kortsluter helt enkelt.
När du slår på förstärkaren rusar så mycket ström i de kortslutna/döda/semestrande utgångstrissorna att nätaggregatet storknar och nätsäkringen går.
Punkter att kolla: utgångstransistorerna - kolla vad som står på dem (de 4 runpa sakerna på alu-vinkeln längst bort) ... eh ... egentligen inget mer innan du kollat att de funkar/inte funkar. Min åsikt.
Säkringen går i Audioförstärkare från Arcam...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Utgångstrissorna är av typen MJ15003.
Databladet har du här: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MJ15003-D.PDF.
Sedan får någon annan svara på hur man mäter ut en effekttrissa för det har jag glömt (de senaste 20 åren har jag bara sysslat med rör). Men det ska kunna gå att ohm-mäta på nåt sätt så man får någon slags GO/NOGO-indikering.
Sedan är det ett trist faktum att om nu slutrissorna gått, kan de tagit något annat med sig ....
Vi kan roa oss med att leta schema, det är en stor hjälp.
Edit. Nya trissor kostar $3,50 på Mouser.com eller tre gånger mer på BHIAB.se.
Databladet har du här: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MJ15003-D.PDF.
Sedan får någon annan svara på hur man mäter ut en effekttrissa för det har jag glömt (de senaste 20 åren har jag bara sysslat med rör). Men det ska kunna gå att ohm-mäta på nåt sätt så man får någon slags GO/NOGO-indikering.
Sedan är det ett trist faktum att om nu slutrissorna gått, kan de tagit något annat med sig ....
Vi kan roa oss med att leta schema, det är en stor hjälp.
Edit. Nya trissor kostar $3,50 på Mouser.com eller tre gånger mer på BHIAB.se.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: