Känna av fjärrkontroller med IR - detektor

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Känna av fjärrkontroller med IR - detektor

Inlägg av orvar-e »

Känna av fjärrkontroller med IR - detektor, det är ju inte särskillt svårt, men att med stor säkerhet kunna skilja på det flesta tv fjärrkontroller och vad som kan vara flimmer från tex lysrör eller störande solljus är värre har jag märkt.

Är det någon som har något tips på hur jag ska göra för att känna (detektera) av de flesta tv-fjärrkontroller med en vanlig 38Khz IR mottagare. Som läget är nu så gör jag en analog signal efter IR detektorn och använder en komparator för att avgöra om det finns en ir signal eller inte, jag .... det är inte särskillt lyckat. På vissa fjärrkontroller så fungerar det andra inte, det duger inte.
Jag skulle haft en microcontroller efter, men jag kan inte programera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en ir mottagare med ttl ut och sätt en frekvensdelare/räknare på utgången

t.e.x en 4040 och 12 lysdioder, får man emot signaler så räknar den upp så man kan sde det på någon diod

en 4040 kan man även ha som en fattigmans frekvensräknare för att kolla i vilket härad signalen är i
och det är suveränt att ha en till logikproben för att se om den har någon signal på eller inte
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Kan du lägga upp ett schema över din koppling?
Jag har aldrig fått en 38kHz IRmottagare att trigga falskt på solljus etc.
Hela poängen med dessa kretsar är ju att slippa ta emot något annat än signaler modulerade med 38kHz.

Utgången är TTL-kompatibel (med öppen kollektor), så någon komparator skall inte behövas.
Det kan inte vara så enkelt att du missat pullupresistorn?

Jag byggde en enkel testmoj för att kontrollera att fjärrkontroller sänder.
Bara sätt en lysdiod+motstånd mellan +5V och IR-mottagarens utgång.
Lysdioden flimrar när man riktar fjärrkontrollen mot mottagaren.

Min TV fick spader en gång; Lampan som visar att man använder fjärrkontrollen flimrade hela tiden, jag tryckte in tre siffror (textTV) men fick fyra siffror.
Tryckte man på 5:an fick man en 7:a osv.
Felet visade sig vara att fjärrkontrollen till DVD'n låg under en bok... :wall: :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: :lol:

Då var det ganska lätt att laga med andra ord. :D
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tony ....... jag saknar nått lämpligt program att göra scheman i, plus att just nu är jag på jobbet.

Men kopplingen som jag testat är att använda just en 4040 som Grym skrev om, min ideé var att falska signaler från tex lysrör inte skulle vara så många, så att dom helt enkelt inte skulle nå fram. 4040 är ju en räknare, resettade räknaren ca 4-5 ggr i sekunden. Men där sket man en lök, lysrör lyckades i typ 2 av 5 fall göra falsk påverkan, duger inte :( .

Signalerna från fjärrkontroller är så olika, man skulle lyckas spela in (lära)den fjärrkontroll som är aktuell. Och på såvis lätt kunna identifiera fjärrkontrollen. Finns det någon krets som fixar det :roll: :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vill du bara kolla fjärrkontroiller så dämpa ljuset in till mottagaren och håll fjärrkontrollen nära

resetta inte 4040'an, utan låt den räkna på, så vet man att det är inget när den stgår stilla

till min gamla logikprob hadde jag två eftervarandra för att få ner frekvensen till synligt blink även vid höga infrekvenser
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag trodde att din koppling på något sätt skapade störningarna men mitt test nedan visar att det verkligen var lysrör/CFL som störde.

Riktade min fjärrkontrollprovare (med glasklar låda) mot en taklampa (med 2x 9W CFL bakom mjölkvitt glas),
den falsktriggade testaren rejält, men det räckte att rikta mottagaren bort från lampan så var det ok.

Testa att sätta mottagaren i en låda, någon cm bakom ett fönster av mörkt glas, -Så brukar det se ut i normala applikationer t.ex. TV.
Färdig låda enl. ovan
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fjärrkontrollen skickar ju ett pulståg, nästan oavsett vilket märke den har, därför använde jag en 4040 att räkna dom pulserna. Och jag tänkt att om det inte blivit tillräckligt många pulser inom en viss tid så resertas räknaren.

Problemet är kanske att man inte vill trycka ner en knapp på fjärrkontrollen i flera sekunder, för att mottagaren ska veta att det är en fjärrkontroll och inget lyrör som blinkar.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Problemet med lysrör eller iaf. lågenergilampor är att de skickar skurar av 38kHZpulser (eller någon multipel av 38kHz som mottagaren accepterar) mer eller mindre kontinuerligt.

Jag tror att du måste skärma av omgivande ljus, alternativt koda av signalen (I praktiken både och eftersom lysrören annars stör mottagningen).

Som avskärmning borde det räcka att sätta mottagaren i en icke genomskinlig låda med ett fönster på 15x10mm (bxh).

Skall det bli en testare för fjärrkontroller eller skall du styra något med den?
Skriv svar