Snabb fråga, paralellkoppla 2 st amp-mätare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikNestor

Snabb fråga, paralellkoppla 2 st amp-mätare?

Inlägg av FredrikNestor »

Jag har en snabb fråga. Kan man paralellkoppla en analog 10A amperemätare, och en multimeter typ Fluke, och därmed kunna mäta upp till 20 ampere istället?
Om båda mätarna då visar t.ex. 7 amp så borde det ju vara 14 amp i strömförbrukning. Eller :) ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om de har samma resistans så går det. Men det har de nog inte. Parallellkoppla och se om de delar på strömmen.
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Hm ok. så om jag parallellkopplar, och får två väldigt olika värden på mätarna, då kan jag inte bara addera dem och få strömförbrukningen? De måste alltså visa lika?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo visst kan du det. Men risken är ju att en bottnar innan den andra tar just någon ström. Kolla om de är märkta med resistans.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

allternativt så mät över en kabelbit, som fungerar som strömshunt, då kan du behöva två multimetrar, en som man kollar strömmen igenom kablen och en som mäter spänningen över den, så man kan få ett kalibreringsvärde för tråden ifråga

jag har ett antal rikiga strömshuntar för mätning av större strömmar, hadde jag inte haft dom jhadde jag tillverkat sådanna av rostfristålpåt , mycket annvändbart vid större strömmmar
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Min gamla Fluke mätte upp till 20A i ett antal sekunder.

En kabel bit eller rostfritt lider av att de inte är temperaturstabila, efter en stund så verkar det som om strömmen har ökat (då den egentligen har minskat)

Protte
Skriv svar