Väldigt liten gitarrrörförstärkare på 6AQ5 - Micro Cham

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IN270

Väldigt liten gitarrrörförstärkare på 6AQ5 - Micro Cham

Inlägg av IN270 »

Bild

http://amps.zugster.net/projects/micro-champ

Schema: http://amps.zugster.net/file_download/7

Funderar på att bygga en sådan för att få det rätta rörljudet vid låg volym vid inspelning i hemmastudion!

Är det någon annan som byggt den, eller förslag på annat, billigt, enkelt, liten effekt, men bra ljud(rent och lite overdrive, ej high gain!)?

1. Vilken typ av socklar bör man ha till 6AQ5-rör och 12AX7-rör, och hur många pinnar är det? Det utgångsröret verkar ha 7pins?

2. Några tips om var man hittar både rör och trafon på samma ställe här hemma i EU? Jag har sett rören hos Tube Amp Doctor men inte trafosarna.

3. Och den där trafon Hammond 269EX går den till 230V primärt eller ska man ha en annan?

4. Om man ska försöka sig på att leta bland skrot/loppis för att hitta dessa trafon, var letar man då?

---

Alternativt: Jag har en Vox Cambridge 15W med rör i försteget och transistor i slutsteget. Den låter rätt bra men man måste vrida upp mkt för att få det att låta fint. Är det klurigt att bygga om till lågeffekt(max 5W) rör i slutsteget? Ja det är det naturligtvis för mig som är nybörjare, men några tips tar jag gärna emot! :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Såg ut som ett trevligt projekt!

Edgar audio har Hammond trafos och en del rör.

6AQ7, eller EL90 som det heter på europeiska har mycket riktigt en 7-pinnars miniatyrsockel. 12AX7, eller ECC83 har en 9-pinnars noval sockel. Leta upp databladen på bägge rören, de har du nytta av senare när allt skall kopplas. Här finns rördata

Hammond 269EX verkar vara enbart 115V, d.v.s en jänkemodell enbart. Data på Hammon 269EX Edgar audio har säkert någon trafo som passar bättre. Jämför utspänningar och effektbehov och kolla i Edgars katalog.

Alternativet till att köpa en Hammondnättrafo är att skrota lämplig 50 eller 60 tals röradio. Kolla lite på Tradera också, det kan vara någon som säljer en trafo som skulle passa!

/Oskar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har kanske lite 6AQ5 aka EL90 aka 9005. Radiomuséet i Göteborg har. Jag kan ha socklar men måste titta. Annars ska jag beställa finfina (och ganska billiga) socklar på www.vt4c.com snart. Annar har jag ett snarlikt rör 6P1P (ryskt för novalsockel, ligger mellan 6AQ5 och EL84)

Trafo: EdgarAudio har Hammonds. Eller kollar du Frag Jan Zuerst (www.die-wuestens.de) eller Mikes rörsida (han säljer billiga trafos) i England (http://www.livinginthepast.demon.co.uk/ ... mmary.html)

Skulle nämna att Jan Wuesten har bra och billiga trafos för både nät och utgången:
ATRA0211r (sägs vara med rostfläckar men jag såg då inga) - 20 Euro
TRA200 (nättrafon) - 24 Euro.

Andra roliga gitarrförstärkarprojekt är:
AmpliG5 (franskt projekt)
AX84
Octal Fatness
Du får goggla lite där.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Tack för era fina tips, hinner inte kolla just nu. Ville bara titta in och säga tack!
Användarvisningsbild
Mmne

Inlägg av Mmne »

Till detta projekt hittar du allt du behöver hos LH-musik i nacka. De har både nätbutik och butiksförsäljning och är väldigt hjälpsamma när man ställer frågor. Jag köpte allt material av dem plus att jag blev guidad genom projektet med tips och svar när jag byggde en liknande förstärkare för några år sen.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Hos LH-musik hittade jag inte mycket förutom 12AX7-rör. Tror du att de har på lager annat än vad de har på hemsidan?

Btw, när jag nu håller på och undersöker det här med rör så kollade jag min TLAudio Fat1 kompressor och den har ett 12AX7-AW-rör... Lite besviken att det sitter sånt budgetrör i deras grejjer. Fast å andra sidan vet jag inte hur stor skillnaden är mellan olika kvaliteer(bytte ett AW i Voxen, det "smällde" då och då, till ett Mesa 12AX7-A, men la inte märke till nån uppenbar förbättring, men det var några år sen och Mesa-röret kanske också är en lågprisvariant). Tänkte skaffa ett nytt av märket IE. Går det problemfritt att byta mellan olika 12AX7-rör? Och är det någon procedur man bör vidta när man byter dessa rör, förutom att dra ur nätsladden?

Har inte haft tid att söka än... Hur laddar man ur filterkondensatorerna på ett säkert sätt?

Det nämndes på en amerikansk sida http://thetubestore.com/12ax7review.html#ei att man ska se till att EI-rören är "screenade", vad menas med det?

Till bygget tänkte jag mig Sovteks LPS-rör, eller Tung Sols. Och ska byta upp mig i Voxen också.

Har du nya 6AQ5-rör, Magnus?

Kikade lite på P1:an nyligen men den är väl lite mer avancerad. Och den franska hittade jag bara på franska... Har inte hunnit kolla Octal Fatness.

Trafosarna får jag inget grepp om, väldigt krångligt! Men ska kolla upp länkarna. Och helst vill jag ha båda kapslade, inte sådär öppen så man ser "tejpen", ser illa ut, tycker jag, och det kanske blir utan låda bara galler eller inget alls och då vill jag att det ska se snyggt ut. Men såna krav kanske kostar för mycket, vad vet jag.

Kan nån hjälpa mig med att tala om vad det blir för ohm vid utgången? http://amps.zugster.net/file_download/7
Senast redigerad av IN270 26 november 2007, 13:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Stirra dig inte blind på slutbeteckningen av ett rör, de kan betyda lite olika saker. men i grunden är det ingen större skillnad på dem

12ax7 är den amerikanska beteckningen på ECC83, det finns/fanns mängder av olika tillverkare till detta rör, och även till olika ekvivalenter

Köp det billigaste du hittar i början när du bygger, så kan du "uppgradera" när du förfinat designen.

Finns mängder av viktigare parametrar i förstärkaren i övrigt än tillverkaren av röret, Utgångstransformatorerna är ju ett av de viktigaste. sen är det bara att labba med komponentvärden.

Har själv ett ganska brett sortiment av olika ECC83 rör och liknande, kan inte säga direkt att det är en enorm skillnad på dem :)
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Ja, du har kanske rätt. Det var det här jag gick på http://thetubestore.com/12ax7review.html tror du det mest är hype för att få sälja? Jag tänkte nog ganska snart testa ett LPS-rör i min Vox så får jag höra själv...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mycket, mycket hype är det :)

bygg med det billigaste du hittar som sagt. Dumt att lägga ut en förmögenhet på något som kanske inte fungerar, inte för att det inte kommer göra det.

Men mycket kan strula...

Ex brummar förstärkaren så spelar det ju ingen roll vilka rör du kör, låter ju skit ändå...
Användarvisningsbild
Mmne

Inlägg av Mmne »

IN270 skrev:Hos LH-musik hittade jag inte mycket förutom 12AX7-rör. Tror du att de har på lager annat än vad de har på hemsidan?
Jag har inte kollat så noga på ett tag men en snabb vid en snabb titt hittade jag:
Nättrafo, utgångstrafo, kondingar, resistorer, potar, rör(dock ej 6AQ5 men 6V6 som ska vara ersättningsbart) rörhållare. Vad behöver du mer? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag och IN270 har haft lite kommunikation vid sidan av. Följande var lite tips/länkar jag meddelade. Kan vara användbart för andra:
Jag kan tänka mig en trafo på 8Kohm Raa och då skulel väl den från www.die-wuestens.de passa bra.
Andra firmor som säljer är
http://www.livinginthepast.demon.co.uk/ ... mmary.html (hyggligt billiga)
http://www.welter-electronic.de/bauteil ... /trafo.htm har skickat mig en nättrafo
www.svebry.se lindar upp nättrafar (inte så snygga iofs)
www.edgaraudio.se har Hammonds billga ersättningstrafar 125 - nånting heter de och nätttrafar som är rätt dyra (tyskarna billigare).
JO! www.gmf.se har utgångstrafo (kolla rör där med) som skulle passa (den här? http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page= eller är det SE??).

Andra användbara och inte så dyra rör är 6V6.
Kolla http://www.tubesandmore.com/ för rör! 6V6 från 8-9 dollar.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Mmne skrev:
IN270 skrev:Hos LH-musik hittade jag inte mycket förutom 12AX7-rör. Tror du att de har på lager annat än vad de har på hemsidan?
Jag har inte kollat så noga på ett tag men en snabb vid en snabb titt hittade jag:
Nättrafo, utgångstrafo, kondingar, resistorer, potar, rör(dock ej 6AQ5 men 6V6 som ska vara ersättningsbart) rörhållare. Vad behöver du mer? :)
Som passar ovan projekt? Hittar exempelvis bara dyra märkes-nättrafos... och ett par utgångstrafos som jag inte vet om de passar, för 325 resp 395kr. :)

Btw, jag har precis köpt en gammal Radiola från -48, funkar men får ingen mottagning, har dock ingen riktig antenn... tänkte nog plocka delar från den. Går det att ta reda på om trafosarna kan vara nåt att ha med en multimeter, hur isåfall?

Bild

Bild

Vet inte om jag håller med Oskar om att gammal elektronik luktar bäst... Nu får man iofs associationer till Tekniska Museet här hemma! :D Eller var det Telemuseet?
Användarvisningsbild
Mmne

Inlägg av Mmne »

Att slakta en gammal rörradio är ett umärkt sätt att komma billigt undan om man vill bygga eget. Jag har byggt en liten klass A gitarrförstärkare med två ECC83:or och Marshall/Bassman topologi i försteget och en EL84 i slutsteget på detta sätt. Nättrafot kan du säkert använda, den kan du mäta upp spänningarna på direkt. Utgångstrafot kan du kolla genom att köra en liten växelspänning igenom och mäta utgången och på detta sätt räkna ut lindningsförhållandet. Jag skulle dock ändå rekommendera att du satsar de hundralappar ett utgångstrafo kostar för de som sitter i radioapparater brukar vara lite för linjära och därför lite för hårda och kalla för att passa i en gitarrförstärkare.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Tackar för tipsen!
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

En bra början för att kolla upp trafon i din radio är att ta hem datablad på likriktarröret. Utifrån det jag kan se på bilderna bör det vara det största, bulligaste röret.

Jag tyckte det såg ut som ett indirekt upphettat dubbeldiodrör (sista bilden i ditt inlägg med bilderna), vilket också stämmer bra med tidsperioden på din apparat, då har du en koppling i radios nätdel som liknar den här (fast med rördioder då!) :
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Full ... ier.en.png

Vanligtvis är likriktarröret utformat så att du har anslutningar för anoderna, men bara en gemensam anslutning för katoderna.

Utifrån rördatan på ditt likriktarrör kolla vilka pinnar som är anod och mät den växelspänning som ligger på de två diodernas anoder. Jämför det med specen på trafon som var specad som orginal i ditt bygge. Fungerar trafo, likriktarrör och filterkondingar hyffsat bra ska du ju också kunna mäta upp en likspänning på likriktarrörets katod. Likspänningen på likriktarrörets katod skall vara omkring 250V. Verkar spänningen låg, se upp så att du inte har filterkondingar som är ihoptorkade och ligger och drar en massa ström, en explosion kan då vara att vänta!

Säkrast är egentligen att plugga ur likriktarröret när du håller på och mäter!!

Nästa steg är ju att kolla så att trafon ger rätt glödspänning. Antingen mäter du på valfritt rör i apparaten, eller plockar fram typbeteckning på valfritt rör i radion, till exempel audioslutröret och kollar dess datablad, där är glödspänningen angiven. En del radioapparater hade glödtrådarna på rören kopplade i serie. Den konstruktionen tillgreps ibland i billigare apparater, glödtrådarna kopplade man direkt till nätspänningen via lämpligt motstånd, och för anodspänningen använde man en halvvågslikriktare, också kopplad direkt till nätet! Den typen av apparater kallades "allströmmare", eftersom de gick lika bra i lik som växelströmsnät (likströmsnät var vanligt i städerna). Nåja .. en liten avstickare från ämnet där, ursäkta :)

Känns det jag pratar om som total rappakalja så plocka fram typbeteckningen på likriktarröret så kan jag försöka guida dig vart du skall mäta!

/Oskar
Skriv svar