1w Luxeon till 24v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

1w Luxeon till 24v

Inlägg av FormerMazda »

Tja!

Har ett litet belysningsprojekt på gång. Men först har jag en liten fundering kring strömbegränsningen.
Den spänning jag har att tillgå kommer variera väldigt, det är batteridrift med en del pulsande laster.
Så min plan var att, för att göra det eneklt och relativt billigt, använda mig av först en 7805 för att komma ner till stabil 5v. Sedan helt enkelt strömbegränsa med lämpligt motstånd (har inte räknat ännu).

Visst finns det en massa flashiga färdiga drivers och scheman för sånt. Men det känns lite overkill för mig. Jag vill ha en enkel lösning som är hyffsat billig.

Vänliga kom med förslag och synpunkter. Eller om det fungerar som jag tror så är det ju bra.

/Anders
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det kommer att funka fint med en 7805 & en resistor. Den enda nackdelen är att dessa 2 komponenter kommer att utveckla en del värme, men det kanske inte är något problem för dig.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så bra, då var jag inte fel ute med andra ord.
Värmen är inget jätteproblem, visste finns det där som ett litet, men det ska nog ordna sig.

Angående motståndet, jag har köpt följande: (saxar från conrad.se)
LUXEON LYSDIOD 1 W EMITTER BW. VARMVIT LXHL-BW03
I(F) 350 mA
I(PULS) max. 500 mA
Ljusflöde (phi) 20 lm
Genomgångsspänning U(F) 3.42 V
Färgtemperatur 3300 K

Tyckte den skulle passa mig fint.
Som vi ser så är I(F) 350mA, men för o spara lite på livslängden men kanske mest värmen och för att vara på säkra sidan tänkte jag "köra" den på 300mA. Och då borde motstånden bli ett på 5,1ohm.
Jag räknar fram följande, om jag räknat rätt.
Spänning över R = 1,58v
Ström över R = 309mA
Och watt = 0,488W
Så ett 60-761-78 från elfa borde funka? Eller har jag räknat fel nu?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Funkar gör det säkert, men jag hade hällre gått upp en nivå i effekttålighet på resistorn.
Du har ju bara ca0,1W marginal om du väljer den du länkade till. Det kommer bli riktigt hett annars.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det har du rätt i. Ligger helst i överkant med effekter och sådant.

Men, nu snubblade man på nästa sak då. Jag hittar inga 5,1ohms motstånd annat än i 0,6w utförande. 1w och 3w så hoppar det från 4,7 till 5,6 ohm. Ingen stor skillnad, men det gör ju lite ändå. Procentuellt skiljer det ju en del.
Jaja, jag tänkte iallafall beställa hem ett av varje. Ett 4,7ohm 1w och ett 5,6ohm 1w. Men Elfa de mupparna ska ha 35kr+moms för o stoppa dom i ett brev o skicka..
Ingen som har annat tips med bättre frakt? Eller om nån vill sälja privat?
Pucco

Inlägg av Pucco »

Varför inte bygga en strömgenerator av LM317 och ett motstånd. 1,25V kontrollspänning och 320mA ger 3,9ohm och 0,4W vilket gör att det borde gå bra med ett vanligt metallfilmsmotstånd. Vill man ha lite marginal kan man serie eller parallellkoppla två motstånd.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Som sagts ovan. Två parallellkopplade 10Ohms motstånd ger dig 5Ohm, och dubbla effekttåligheten. Om det bara är för lab(inte slutprodukt) har du inga andra motstånd liggande att koppla ihop något lämpligt av. En enkel och bra formel för två parallellkopplade motstånd är:

Rtot = R1*R2/(R1+R2)

Och har du många av samma värde så divideras den enskilda resistansen med antalet motstånd t.ex. 5st parallellkopplade 100Ohms motstånd:

Rtot = 100/5 = 20

Bara för lab kan man ju alltid kolla vad man har i bar att ha högen(läs sparad elektronikskrot), kanske någon gammal CRT-skärm eller bilstereo...
Pucco

Inlägg av Pucco »

Oftast får man inte dubbla effekttåligheten om man parallellkopplar eller seriekopplar två lika motstånd. Effekten är angiven vid en specificerad mekanisk koppling där man får kylning av motståndet genom utstrålning, konvektion och värmeledning genom benen. Sätter man ihop två motstånd så dom ligger mot varandra eller väldigt nära så blir tåligheten marginellt bättre.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Är lite i samma sits men vill inte bränna energi i motstånd eller enkla regulatorer. Blir väl någon form av switchad historia då antar jag.
Någon som har tips på lämpliga kretsar/lösningar? (som går att få tag i också).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på köp och sälj
badtastex har någre simpleswitch som ha rear ut
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Lysande, tackar.
Skriv svar