FredrikNestor skrev:
Jag får testa hur det blir med generatorn, det kan hända att den ger alldeles för mycket spänning, och kanske för lite ström, vem vet. Men då är det bara att fixa en ny generator, eller att köpa två kugghjul och se till att generatarn går snabbare/långsammare. Det fixar sig, det bästa är att testa sig fram
även bilgeneratorer utan reglering och full ström till rotorn ger 60 - 80 Volt vid höga varavtal - på vissa ställen som USA är det inte ovanligt man skotta fram 110-volt DC till glödlampor etc. från en bilgenerator.
och det är kanske en liten sådan du skall titta efter - typ en 35 ampere för en småbil då den också klarar varavtalet samt har kylning för detta (men bara ca 50% verkningsgrad) - då den du har kanske bara ger 3 ampere och det är inte mycket för dina behov...
Luften kommer bara skapa turbolens i vattnet, vilket kommer ge enorm effekförlust.
Prova genom att köra motorn med propeller först helt i vatten, och sen stoppar du ner halva propellern under ytan, du kommer direkt märka hur mycke effekt du förlorar när du får luft i systemet.
Nej startgas är inget bra alternativ, eftersom en bensinmotor och en metanolmotor inte fungerar riktigt lika dant. Men det löser sig, motorerna kan krångla lite i början, och jag har bara försökt några minuter, det var för kallt o jävligt för att hålls.
Delar man upp tydligt med datum och bara lägger till, alltså inte ändrar det man redan skrivit så tycker jag att det är ett bra sätt att få överblick på ett projekt.
Det gör att man lätt kan följa hela bygget utan att behöva läsa igenom 50 sidor med offtopic snack, sen om känner man för det så kan man självklart göra det ändå.
Men för att det ska vara bra så ska man självklart posta uppdateringen i tråden också, annars blir det som du säger att resten av inläggen blir utan sammanhang.
Offtopic-inlägg bör ändå hållas borta från trådar som har ett specifikt syfte.
*host*
REGEL 7
Det är tillåtet att ändra stavfel etc. i sina inlägg, om man märker att det blivit fel.
Däremot skall man inte gå och ändra sitt inlägg helt, eller ens i den grad, att innerbörden med inlägget ändras.