squiz3r skrev:"Men det hänger inte på hur många varv man har, utan på storleken."
Hmm, ska spolen inte vara så liten så att den sitter så nära magneten som möjligt? Och sen måste det väll bli tyngre (och ge mera el) att dra magneten igenom om man har många varv tråd upplindad, eller är jag helt ute och cycklar??
Tror ni att man kan bygga ihop en spole så att det blir kanske ett kg's tryck för att få igenom magneten eller något sånt utan att lägga ut för mycket pengar? (inget projekt jag tänkte sattsa så mycket på, utan bara en liten rolig sak som jag kom på för ett tagsedan

)
Mvh
kanske dags att läsa lite ellära, om magnetfält och elmotorer.
I korthet så bygger det på att för given styrka (egentligen flöde) på magneten så får man välja mellan många varv på spolen för hög spänning vid långsam rörelse men också väldigt lite ström - eller få varv för att få mer ström men mindre spänning vid samma hastighet - produkten är liksom konstant hur man gör.
Du är säkert bekant att när man linda elektromageter så ger flera varv större magnetfält för en given ström genom spolen - och när man trycker in en magnet i en sådan spole så reagerar spolen med ström automagiskt (om den är kortsluten) för att bilda en motmagnet med exakt samma styrka som inträngande magnetens fältstyrka för att hålla kvar den ute - och läs första meningen igen... - och det är detta som begränsar en generators strömförmåga oberoende av passagehastigheten på magneten (hastigheten har betydelse för spänningen - inte strömmen)
- Fler varv ger lägre ström för en given 'inträngande' magnetstyrka och det här slåss _alla_ generatorkonstruktörer med. Skall det vara kompakt så måste det röra sig fort för att med få lindningsvarv ändå få hög spänning och med få varv generera hög ström med en given magnetstyrka i rotorn...
Skall man få ut effekt från långsamma rörelse (låg perferihastighet) så handlar det om massor av magnetflöde vilket innebär mycke starka magneter, nära obefintliga luftgap och massor av bladplåt för att leda runt magnetfältet med så lite hinder som möjligt för att få maximal flöde.
Man nog säga att effekttuttaget är propertionellt med hur många kilo generatorn väger gånger antalet varv i sekunden den snurrar med...
Noterade att Elfas neodym-magnet har 'bara' 1.210 tesla, medan transformatorplåt kan gå upp till 1.8 T (mättningsknä) och 2.0 tesla (hård mättning) - det betyder att arean som leder runt magnetfältet mha transorformatorplåt kan vara betydligt mindre än arean på själva neodymmagneten för ett visst magnetflöde - den tekniken ser man bl.a på högtalar med jätteferritklump baki som med relativt tunna plåtar leder magnetfältet till en relativt liten magnetgap med så mycket magnetflöde det bara går.
mao är det arean på dina permanentmagneter och hur mycket flöde som tränger in i spolen, delat med antal varv i spolen som bestämmer generatorn strömförmåga... och det här går med lite vilja och kanske några prototypmätningar att uppskattningsräkna på och se att man ens är i närheten av önskad prestanda i sin konstruktion och tänkt hastighet innan man köper hem stora mängder dyra magneter etc.
--- eller som någon här utryckte angående skakficklampa med utbytt till större konding, att platsen för laddning måste väljas ut omsorgsfullt så att det inte misstolkas om man väljer att ladda den med skakning sittande i bilen...
mao. är effektiviteten hemskt låg trots den starka magneten med hyffsad fart genom spolen och alla säkert 10000 varven tråd som är lindad på spolen...