Batteriladdare är halvdöd.
Batteriladdare är halvdöd.
Hej!
Min batteriladdare (Hitachi UC 14YFA) fungerar bara delvis. När jag tog isär
laddaren hittade jag en elektrolytkondensator (82uF/400V) som lossnat från
lödningen. Jag lödade fast den igen och trodde att allt skulle fungera, men
det gjorde det förstås inte.
Vad jag kommit fram till är att 230-Voltsidan verkar vara okey fram till
något som ser ut som en transformator. Tr har 4 ben på 230-Voltssidan
och 4 ben på "laddsidan", finns den för att få galvanisk separation mellan
hög/låg-sidan? Utgången från Tr finns ingen spänning. Är det
någon som har tips på hur jag kan gå vidare i felsökningen?
Mvh
Fender
Min batteriladdare (Hitachi UC 14YFA) fungerar bara delvis. När jag tog isär
laddaren hittade jag en elektrolytkondensator (82uF/400V) som lossnat från
lödningen. Jag lödade fast den igen och trodde att allt skulle fungera, men
det gjorde det förstås inte.
Vad jag kommit fram till är att 230-Voltsidan verkar vara okey fram till
något som ser ut som en transformator. Tr har 4 ben på 230-Voltssidan
och 4 ben på "laddsidan", finns den för att få galvanisk separation mellan
hög/låg-sidan? Utgången från Tr finns ingen spänning. Är det
någon som har tips på hur jag kan gå vidare i felsökningen?
Mvh
Fender
- Electricguy
- Inlägg: 12489
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
om det är en klassisk trafo (en sådan tung en med plåtblad) så brukar det ofta finnas en termosäkring av engångstyp gömd i lindning/bobbin - kolla den - brukar vara en temperaturskydd på runt 105 grader eller så.
helst skall du ersätta den med en likadan (om den går att få bort den och hitta en ny) eller något annat skydd som gör att strömmen bryts när trafon blir riktigt het.
Dom här grejorna är för katastrofskydd så att det inte startar brand - att ta bort (kortsluta) den utan att ersätta med likvärdig funktion är inte rekomedabelt av just brandskyddskäl.
Om du hittar den och den är bruten så har den uppenbarligen gjort sitt jobb.
Gamla trafon som satt i röradio hade ofta en liten metallflärp som sprätte om den blev för varm då den höll ihop av lite lödtenn med väldigt låg smälttemperatur - sådana var lätt att laga då man bara värmde lite på sidan så att det smälte och tryckte ihop igen...
helst skall du ersätta den med en likadan (om den går att få bort den och hitta en ny) eller något annat skydd som gör att strömmen bryts när trafon blir riktigt het.
Dom här grejorna är för katastrofskydd så att det inte startar brand - att ta bort (kortsluta) den utan att ersätta med likvärdig funktion är inte rekomedabelt av just brandskyddskäl.
Om du hittar den och den är bruten så har den uppenbarligen gjort sitt jobb.
Gamla trafon som satt i röradio hade ofta en liten metallflärp som sprätte om den blev för varm då den höll ihop av lite lödtenn med väldigt låg smälttemperatur - sådana var lätt att laga då man bara värmde lite på sidan så att det smälte och tryckte ihop igen...
Det är ingen klassisk trafo utan en ca 3x3x4 cm. Jag lödade loss den
och det är två primär och två sekundärlindningar, varje lindning har
ca 0,5 Ohm. Det är inget avbrott i nån lindning så den är nog okey.
Det sitter en transistor i serie mellan 230-Voltens jord och ena
lindningen till primärspolen som inte verkar fungera (avbrott), andra
änden på samma spole plus (+). Transistorn är en TO220-kapsel och
på den står det "Japan MIP2E5DMY".
Jag hittar inte den på Elfa, någon som vet nån ekvivalent?
Mvh
Fender
och det är två primär och två sekundärlindningar, varje lindning har
ca 0,5 Ohm. Det är inget avbrott i nån lindning så den är nog okey.
Det sitter en transistor i serie mellan 230-Voltens jord och ena
lindningen till primärspolen som inte verkar fungera (avbrott), andra
änden på samma spole plus (+). Transistorn är en TO220-kapsel och
på den står det "Japan MIP2E5DMY".
Jag hittar inte den på Elfa, någon som vet nån ekvivalent?
Mvh
Fender
Det är en pwm switch-kontroller med integrerad MOS-transistor från Panasonic. Det borde sitta en likriktare på ingången före kondingen och ca 325V över kondingen.
På elfa finns det TOP225Y som verkar vara ekvivalent vid en snabb blick. Samma koppling, samma switchfrekvens, samma strömtålighet. Det som skiljer något är kontrollspänningen i återkopplingen, 5,7-6,6V (min-max) på MIP2E5DMY och 5,5-6,0 på TOP225Y. Om utspänningen är intrimmad kan man behöva trimma om den annars har det nog ingen betydelse.
På elfa finns det TOP225Y som verkar vara ekvivalent vid en snabb blick. Samma koppling, samma switchfrekvens, samma strömtålighet. Det som skiljer något är kontrollspänningen i återkopplingen, 5,7-6,6V (min-max) på MIP2E5DMY och 5,5-6,0 på TOP225Y. Om utspänningen är intrimmad kan man behöva trimma om den annars har det nog ingen betydelse.
Du har helt rätt, det sitter en likriktare och spänningen över
kondingen är 327 V. Plus från likriktaren går direkt till
ena benet på spolens primärsidan och jord ska komma från
Mos-transistorn. När jag mäter så finns plus till spolens
ena ben men det kommer ingen jord till det andra benet.
Det finns jord in i mittenbenet på MOS-tr men inte ut, finns
även jord in på control-benet.
Kan man testa MOS-transistorn på något enkelt sätt?
Mvh
Fender
kondingen är 327 V. Plus från likriktaren går direkt till
ena benet på spolens primärsidan och jord ska komma från
Mos-transistorn. När jag mäter så finns plus till spolens
ena ben men det kommer ingen jord till det andra benet.
Det finns jord in i mittenbenet på MOS-tr men inte ut, finns
även jord in på control-benet.
Kan man testa MOS-transistorn på något enkelt sätt?
Mvh
Fender
Det är ingen vanlig MOS-trissa utan en hel intergrerad krets med ett bestämt beteende - läs och jämför kopplingarna med databladen för TOP255Y.
Skall du undersöka nogrannare så är ett oscilloskop mycket bra och ha grej. dock se upp med oscilloskopets jordar gentemot mätobjektets jordar samt att probarna tål spänningarna som det handlar om.
helst borde oscilloskopet vara batteridrivet och friflytande utan någon som helst koppling till elnätet - har du växelriktare och ett bilbatteri - prova att använda det, alternativt en isoler/skyddtransformator.
Du pillar nämligen i saker med spänningar och strömmar som kan döda folk om man är ovarsam... en av de viktigaste reglerna är att hela tiden ha ena handen knuten i byxfikan eller sitta på den, så att du inte av misstag greppar med båda händerna och får ström genom armarna och hela bröstkorgen - för du överlever det inte med stor sannoliket om du jobbar ensam och ingen ser ditt prekära läge och kan livräddning med hjärmassage och hela vägen... ...
Skall du undersöka nogrannare så är ett oscilloskop mycket bra och ha grej. dock se upp med oscilloskopets jordar gentemot mätobjektets jordar samt att probarna tål spänningarna som det handlar om.
helst borde oscilloskopet vara batteridrivet och friflytande utan någon som helst koppling till elnätet - har du växelriktare och ett bilbatteri - prova att använda det, alternativt en isoler/skyddtransformator.
Du pillar nämligen i saker med spänningar och strömmar som kan döda folk om man är ovarsam... en av de viktigaste reglerna är att hela tiden ha ena handen knuten i byxfikan eller sitta på den, så att du inte av misstag greppar med båda händerna och får ström genom armarna och hela bröstkorgen - för du överlever det inte med stor sannoliket om du jobbar ensam och ingen ser ditt prekära läge och kan livräddning med hjärmassage och hela vägen... ...
LYTINGEN ÄR ANTAGLIGEN trasig, den lossnar vanligtvis inte av sig själv. Troligtvis har gummipluggen i den tryckts ut av att det bildats gaser i den då den gått sönder och detta tryckhar sedan dragit upp den från kortet så lödningen släppt. Titta på den noga och se om det kan vara på detta sätt. Jag har varit med om sådana kondingar ganska många gånger.
hmm, yrkesskada... tog det nästan som självklart att kolla kondingen först, men man inte kan förvänta sig att nybörjare tänker likadant.
Även om man kanske tänker först att kondingen har lossnat för att aggregatet har tappats i golvet för många gånger och lossnat, så kan den verkliga felet vara det som Marta skrev - switchare fungerar inte bra om den inte har en stor fungerande resovirkondning på ingången - så kolla den först eller byt ut den rätt av utan vidare undersökning - benen kan vara avdragna internt inne i kondingen och har ingen kontakt även om den ser OK utifrån..
om du ställer om multimetern till AC-läget och mäter över kondingen 10-tals volt och mera när aggregatet är olastat så kan du utgå från att kondingen är trasig.
Även om man kanske tänker först att kondingen har lossnat för att aggregatet har tappats i golvet för många gånger och lossnat, så kan den verkliga felet vara det som Marta skrev - switchare fungerar inte bra om den inte har en stor fungerande resovirkondning på ingången - så kolla den först eller byt ut den rätt av utan vidare undersökning - benen kan vara avdragna internt inne i kondingen och har ingen kontakt även om den ser OK utifrån..
om du ställer om multimetern till AC-läget och mäter över kondingen 10-tals volt och mera när aggregatet är olastat så kan du utgå från att kondingen är trasig.
Först vill jag tacka för er hjälp och er omtanke om min säkerhet.
Jag är nybörjare inom elektronikens värld, framför allt med 230-
voltskopplingar. Vet så mycket (lite) iaf att den spänningen/strömmen
kan vara dödlig så jag är ytterst försiktig.
Nu har jag mätt över kondingen, multimetern i AC-läge:
Röd på kondingens plus och svart på minus = 697 Volt (Konstigt
värde eftersom multimetern bara går till 600 V..?)
Svart på kondingens plus och röd på minus = 0 Volt.
Originalkondingen är på 82uF/400V, kan jag ersätta den med en
på 150uF/400V?
Mvh
Fender
Jag är nybörjare inom elektronikens värld, framför allt med 230-
voltskopplingar. Vet så mycket (lite) iaf att den spänningen/strömmen
kan vara dödlig så jag är ytterst försiktig.
Nu har jag mätt över kondingen, multimetern i AC-läge:
Röd på kondingens plus och svart på minus = 697 Volt (Konstigt
värde eftersom multimetern bara går till 600 V..?)
Svart på kondingens plus och röd på minus = 0 Volt.
Originalkondingen är på 82uF/400V, kan jag ersätta den med en
på 150uF/400V?
Mvh
Fender
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå