Hej
Jag har en liten fråga. När man mäter lödpunkter på kretskort för att se vilka som har kontakt med varandra. Finns det någon risk att mätinstrumentet kan ha sönder chip på kreskortet då när den mäter om man har ett billigt instrument?
Det jag tänker på är tex om man har "diodtest" modet påslaget, finns det risk att den skickar ut så hög spänning att ic kretsar kan gå sönder?
Eller håller sig mätvärktyget alltid under tex 1 volt vid "diodtest"/ohm/"Förbindelsetest med summer
" mätning? Tänker tex dioder som kräver en viss spänning innan dom leder.
Mvh
Viktor
Mäta kontaktpunkter på kretskort utan att skada komponente
Normalt ger en sådan diod-tester/peeper/Ohmmätare väldigt lite ström (dock mera vid diodmätning än vid peeper och Ohmmätning), så om du inte har väldigt speciellt känsliga komponenter såsom RF-prylar (som har väldigt tunna skikt i sig) vissa laserdioder etc. så brukar det inte vara ett problem. Dock ett undatag och det är att mäta polvänd över tantalkondingar - dom tål i princip ingen polvändning alls ens under några ms och kan bli 'osäkra' komponenter som får felbeteende från omedelbart till 6 år senare typ...
Om det fins sådana på kortet - håll reda på plus och minus vid mätning där.
Tantalkondingar hör till de mest felgenererande komponenter som finns utöver torkade elektrolytkondingar... (dock fins det också ett par generationer/batcher keramkondningar runt 1995-1998 som har tendens att börja läcka ström genom kondingen efter några års drift - vilket kan ge 'väldigt' konstiga beteende i kretslösningar där man har just kondensatorer som DC-block mellan olika krets-block).
---
Konstruerar du nytt, undvik tantaler om du kan då det numera finns bra keramkondingar för samma jobb.
Om det fins sådana på kortet - håll reda på plus och minus vid mätning där.
Tantalkondingar hör till de mest felgenererande komponenter som finns utöver torkade elektrolytkondingar... (dock fins det också ett par generationer/batcher keramkondningar runt 1995-1998 som har tendens att börja läcka ström genom kondingen efter några års drift - vilket kan ge 'väldigt' konstiga beteende i kretslösningar där man har just kondensatorer som DC-block mellan olika krets-block).
---
Konstruerar du nytt, undvik tantaler om du kan då det numera finns bra keramkondingar för samma jobb.
Tack för svaret!
Jag testade att mäta på några voltmätare jag har hur mycket volt dom använder vid det sk "Förbindelsetest med summer" testet..
Voltcraft VC86 använder 1.22 volt
UNI-T UT33D använder 2.9 volt (125kr på elfa)
UNI-T UT60E använder 0.4 volt
Verkar som ju billigare dom är desto högre spänning använder dom. Känns dock som jag vill lägga mig på så låg spänning som möjligt.
Någon som vet någon billig multimeter som använder väldigt låg spänning runt 0.4v? Behöver tre st likadana.
Tack på förhand =)
//Viktor
Jag testade att mäta på några voltmätare jag har hur mycket volt dom använder vid det sk "Förbindelsetest med summer" testet..
Voltcraft VC86 använder 1.22 volt
UNI-T UT33D använder 2.9 volt (125kr på elfa)
UNI-T UT60E använder 0.4 volt
Verkar som ju billigare dom är desto högre spänning använder dom. Känns dock som jag vill lägga mig på så låg spänning som möjligt.
Någon som vet någon billig multimeter som använder väldigt låg spänning runt 0.4v? Behöver tre st likadana.
Tack på förhand =)
//Viktor
Verkar inte hitta någon bra multimeter. Så tänkte bygga en krets istället. Vad tror ni om denna?
http://theoldgeeza.mysite.wanadoo-membe ... ntinui.htm
Den verkar vara väldigt skonsam mot chippen på kretskortet man testar, eller är jag ute och cyklar?
http://theoldgeeza.mysite.wanadoo-membe ... ntinui.htm
Den verkar vara väldigt skonsam mot chippen på kretskortet man testar, eller är jag ute och cyklar?