Söker en sorts ventil/kran

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Viper

Söker en sorts ventil/kran

Inlägg av Viper »

Tjenare,

Jag är ute efter en elektriskt styrd ventil eller slags kran som tål alkohol och som öppnas när man tex trycker in en knapp eller liknande. Den skall användas till mitt projekt jag håller på. Den skall inte kosta för mycket helst då jag skall ha ca 3-4st. En för varje sorts vätska, alla är dock alkoholhaltiga.

Tanken är att ha en panel med 4 knappar och 4 kranar, sedan trycker jag på knapp 1 så kommer vätskan ur kran 1 osv. Förstår ni vad jag söker då?

Hoppas någon kan hjälpa mig. Då jag inte riktigt vet vad det jag söker heter så har det varit lite knepigt att hitta just detta.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kanske magnetventiler från tvättmaskiner tål alkohol? Om du städar ur dom ordetligt med sprit kan du hitta såna i gamla tvättmaskiner...

/PeterH
Viper

Inlägg av Viper »

Då får jag ta mig en titt efter lite kassa tvättmaskiner då antar jag, tack för för tipset.

Då är det jag är ute efter alltså en magnetventil?

Mvh,
Viper
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ett annat alternativ som jag kan tænka mig ær en liten kulventil med ett litet RC-servo. Tar væl kanske lite onødigt mycket plats om det ær ett problem men det går ju att reglera flødet ganska noggrant i alla fall! men det kanske inte ær intressant och dessutom behøvs styrelektronik till servot... Kanske inte var en sån bra ide ændå =)

Ursækta svammlet... har bråttom...

/Tottish
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo, brukar sitta på inloppet för att släppa på vatten till maskinen... Finns säkert i diskmaskiner också 8)

/PeterH

PS. magnetventiler finns också för luft och olja :wink:
Viper

Inlägg av Viper »

Tottish skrev:Ett annat alternativ som jag kan tænka mig ær en liten kulventil med ett litet RC-servo. Tar væl kanske lite onødigt mycket plats om det ær ett problem men det går ju att reglera flødet ganska noggrant i alla fall! men det kanske inte ær intressant och dessutom behøvs styrelektronik till servot... Kanske inte var en sån bra ide ændå =)

Ursækta svammlet... har bråttom...

/Tottish
Jag funderade också på detta ett tag då de magnetventiler jag hittade i diverse butiker kostade skjortan. 4 vanliga kulventiler och 4 vanliga servon kostar ju inte många kronor i jämförelse.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde nog tagit en liten fundering på en bit silikonslang, ska man ha det fjärrstyrt så kan man ha den intryckt med fjäder och släppa det med ett servo, gör man det smidigt kan man kanske manövrera minst 2 kanske flera slangventiler per servo
Skriv svar