Raid problem med Rocket Raid 1640
Raid problem med Rocket Raid 1640
Nu hände det som inte får hända: Först kernelpanic i linux, sedan när jag startar om datorn är min raid 5 array förstörd. Biosen till raidkortet (highpoint tech 1640), visar 2 arrayer istället för en som det ska vara. Jag har fyra hårdiskar som gör en gemensam raid 5 array, nu visas 2 hårdiskar i 2 olika arrayer. Självklart kan inte biosen till 1640 eller den tillhörande mjukvaran fixa tillbaks arrayen. Ingen hårdisk verkar sönder, eller några stora data försvunnit. Nu undrar jag hur jag kan få tillbaka data, som finns på de fyra hårdiskarna?
Jag byter gärna raidkort till ett rikigt 3ware eller Areca, men då förlorar jag väl datan på hårdiskarna? Kan man kopiera över datan till en annan stor hårdisk genom komandot dd och sedan läsa detta på något sätt?
EDIT:
Slutsats från en annan tråd.
Tips för er andra som sitter på hpt374 kort, skippa highpoint drivrutinerna, tror att de ställer till med att korten är ostabila, kör istället beprövade hpt366 som ingår i linuxkällkoden och md software raid. Eftersom hpt374 är fakeraid tror jag att belastningen på cpu är den samma, har inte märkt någon skillnad, tvärt om md-raid är längre ner på top listan.
Jag byter gärna raidkort till ett rikigt 3ware eller Areca, men då förlorar jag väl datan på hårdiskarna? Kan man kopiera över datan till en annan stor hårdisk genom komandot dd och sedan läsa detta på något sätt?
EDIT:
Slutsats från en annan tråd.
Tips för er andra som sitter på hpt374 kort, skippa highpoint drivrutinerna, tror att de ställer till med att korten är ostabila, kör istället beprövade hpt366 som ingår i linuxkällkoden och md software raid. Eftersom hpt374 är fakeraid tror jag att belastningen på cpu är den samma, har inte märkt någon skillnad, tvärt om md-raid är längre ner på top listan.
Senast redigerad av psynoise 17 december 2007, 19:37:39, redigerad totalt 1 gång.
Nej, det är ju klart, om nu raidkortet har ballat ur kan mycket data försvunnit, men jag antar att det mesta finns kvar eller inte hunnit bli överskrivit. Tyvärr har jag ingen backup utanför den felande arryn.
Min plan just nu är att försöka kopiera över datan som finns på hårdiskarna till en annan lagrin och sedan klura ut hur jag ska få fram datan igen. Någon som vet en bra länk till Raid 5 teori?
Min plan just nu är att försöka kopiera över datan som finns på hårdiskarna till en annan lagrin och sedan klura ut hur jag ska få fram datan igen. Någon som vet en bra länk till Raid 5 teori?
Låter som fullständigt kontrollerras. Ingen ovanlig företeelse (eller rättare sagt, det händer).
Kan du inte byta ut kontrollerkortet mot ett nytt och prova?
Med mjukvaru-RAID i Linux så hade det gått att stoppa in vad som helst som klarar diskarna och sedan återskapat arrayen. Metadatat finns spritt på alla diskar så det ska inte vara några problem.
Men när hårdvaran inte vill fungera så blir det ju svårt...
Kan du inte byta ut kontrollerkortet mot ett nytt och prova?
Med mjukvaru-RAID i Linux så hade det gått att stoppa in vad som helst som klarar diskarna och sedan återskapat arrayen. Metadatat finns spritt på alla diskar så det ska inte vara några problem.
Men när hårdvaran inte vill fungera så blir det ju svårt...
Problemet är att controllern har en del management data på diskarna som
används för att hålla reda på allt. Personligen tror jag att du har ett svårt
jobb framför sig om du ska försöka "ful-läsa" diskarna. Har du kollat
med tillverkaren/leverantörern av RAID lösningen om de har någon förslag ?
Akta dig bara för att försöka skapa om 4-disk raidsetet, då kommer
sannolikt diskarna att initieras om...
> Någon som vet en bra länk till Raid 5 teori?
Teori är en sak, hur just din controller har valt att implementera det är en annan...
Här fanns det i alla fall gott om länkar :
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
används för att hålla reda på allt. Personligen tror jag att du har ett svårt
jobb framför sig om du ska försöka "ful-läsa" diskarna. Har du kollat
med tillverkaren/leverantörern av RAID lösningen om de har någon förslag ?
Akta dig bara för att försöka skapa om 4-disk raidsetet, då kommer
sannolikt diskarna att initieras om...
> Någon som vet en bra länk till Raid 5 teori?
Teori är en sak, hur just din controller har valt att implementera det är en annan...
Här fanns det i alla fall gott om länkar :
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
Saken är att 1640 är bara består av 4 sata-kontrollers, hela raid biten styrs av modulen hpt374. Highpoints Techs egna mjukvara hptraid klarar inte att fixa problemet. Just nu sitter jag på en annan hårdisk via modekortets ide-kontroller, jag kan få fram enheterna /dev/hdx genom att ta bort nopobe som jag kör till kärnan för att inte krocka med hpt374 modulen.
Finns det något att raidprogram som kan fixa detta kanske?
Finns det något att raidprogram som kan fixa detta kanske?
Det första bör vara att ta backup på alltihop. T.ex. mha 'dd if= of='.
Sedan skulle du kunna prova:
*) Köp ett nytt kontrollerkort av samma model, för att rekonstruera filerna
*) Koppla diskarna till någon annan kontroller och skriv ett interface som gör att 'hpt374' modulen tror att det är en riktig highpoint kontroller emellan.
*) Kolla om vanlig mjukvaru RAID5 kan läsa tillbaks diskarna
*) Läs specar och skriv ett eget program som läser tillbaks datat
Sedan skulle du kunna prova:
*) Köp ett nytt kontrollerkort av samma model, för att rekonstruera filerna
*) Koppla diskarna till någon annan kontroller och skriv ett interface som gör att 'hpt374' modulen tror att det är en riktig highpoint kontroller emellan.
*) Kolla om vanlig mjukvaru RAID5 kan läsa tillbaks diskarna
*) Läs specar och skriv ett eget program som läser tillbaks datat
Och vad kan man ta för lärdom av det hela? Jo, att inte blanda ihop konsumentprodukt-RAID med *äkta* RAID (se tidigare trådar för disk.). 
Linux inbyggda mjukvaru-RAID är bättre i alla dessa lägen. Men det har jag ju predikat förr.
Hoppas du får tillbaka din data nu bara...
edit: länk

Linux inbyggda mjukvaru-RAID är bättre i alla dessa lägen. Men det har jag ju predikat förr.

Hoppas du får tillbaka din data nu bara...
edit: länk
Senast redigerad av speakman 23 november 2007, 08:55:05, redigerad totalt 2 gånger.
Undersöker om dmraid kan göra jobbet.
Tyvärr hittar jag ingen bra dokumentation över dmraid. Skulle vilja ha det bekräftat att det ska funka med raid 5 tillsammans med highpoint tech sets.
Sedan, någon som har något tips på hur man tar backup på omkring 1 Tb, vill inte bränna dvdskivor iaf.
Kod: Markera allt
# dmraid -l
hpt37x : Highpoint HPT37X (S,0,1,10,01)
hpt45x : Highpoint HPT45X (S,0,1,10)
# dmraid -r
/dev/hde: hpt45x, "hpt45x_hfdgbc", unknown, ok, 976773157 sectors, data@ 0
/dev/hdg: hpt45x, "hpt45x_ccaeheih", unknown, ok, 976773157 sectors, data@ 0
/dev/hdi: hpt45x, "hpt45x_hfdgbc", unknown, ok, 976773157 sectors, data@ 0
/dev/hdk: hpt45x, "hpt45x_ccaeheih", unknown, ok, 976773157 sectors, data@ 0
# dmraid -tay
ERROR: hpt45x: RAID type 8 not supported
ERROR: adding /dev/hde to RAID set "hpt45x_hfdgbc"
ERROR: adding /dev/hdg to RAID set "hpt45x_ccaeheih"
ERROR: adding /dev/hdi to RAID set "hpt45x_hfdgbc"
ERROR: adding /dev/hdk to RAID set "hpt45x_ccaeheih"
No RAID sets
Sedan, någon som har något tips på hur man tar backup på omkring 1 Tb, vill inte bränna dvdskivor iaf.
Senast redigerad av psynoise 22 november 2007, 21:43:40, redigerad totalt 1 gång.
Har nu skaffat ett nytt begagnat kort från e-bay, dock ett 1540, biosversionen är den samma och det verkar vara samma funktionalitet som 1640 som jag hade innan.
Mitt problem nu är att partitionstabellen försvann vid återuppbyggnad av arryen. Har provat gpart vilket inte hittade någon partition alls, provar just nu testdisk vilket har iaf hittat en partition som verkar stämma. Man kan kanske använda den informationen till att skapa resten av partitionerna.
EDIT: En andra läxa från detta fallet är att jag ska skriva ner all data om partitionerna så jag kan skapa nya partitioner snabbt i fdisk utan att bli av med data på hårdiskarna.
Mitt problem nu är att partitionstabellen försvann vid återuppbyggnad av arryen. Har provat gpart vilket inte hittade någon partition alls, provar just nu testdisk vilket har iaf hittat en partition som verkar stämma. Man kan kanske använda den informationen till att skapa resten av partitionerna.
EDIT: En andra läxa från detta fallet är att jag ska skriva ner all data om partitionerna så jag kan skapa nya partitioner snabbt i fdisk utan att bli av med data på hårdiskarna.