Ja, kanske det... sidan är iofs. inte nått värd som bevis... men det fungerar i C kompilatorer (// komentaren tillhör inte heller C) Kan vara C99 eller nått...
Men den sidan verkar vara en bra ställe att hitta info om C programering får tacka för den länken.
Många kompilatorer klarar inte nestlade /*kommentarer*/ så om man vill avkommentera ett block kod med hjälp av /**/ så måste ju kommentarerna i det blocket vara //-kommentarer.
Jag vet inte om jag missuppfattade vad som försökt sägas tidigare men såhär är det iallfall: logiska operationer returnerar 0 eller 1 . Exempel: värdet av (x==y) är alltid 0 eller 1.
Jösses vilken diskution det blev Men inte mig emot, jag har lärt mig lite mer.
Noteras ska att det _inte _ är ren I2C utan bara något liknande (enligt vad jag läst mig till). Men visst borde det gå att göra bättre, tror koden var skriven för 80C51 eller nått sånt...
är mycket vanlig. Dels förhindrar det som sagt nästade kommentarer och det blir tydligt i koden. Om man har flera ställen som man måste kommentera bort för att testa en viss sak och kanske togglar
den mellan olika körningar så kan man definiera 0:an till något vettigt:
# define PROBLEM_TEST 0
#ifdef PROBLEM_TEST
kod
#endif
så slipper man pilla på flera ställen!
Något helt annat som kan vara bra om pillar med makron i C är att
köra en fil genom enbart preprocessorn:
gcc -E dinfil.c
då kan man se vad som händer när man använder olika flaggor och definitioner och vad som går i väg till kompilatorn.