Hej! Det är så att jag ska laga ett nätaggregat till en dator. Jag hittade två motstånd som var avbrända och bytte dem. Men det var en kondensator som hade brunnit lite halft också. På kondensatorn står följande:
VE13
0151K
603055H
Jag kan gissa att det är 0151K som är kapacitansen. K=+/- 10%. På en kondensator med tre siffror är de två första två siffror och den tredje antal nollor och anges i nF. Men vad betyder det här? 0,1 och 51 nollor är ju inte så rimmligt. Ska det vara 150 nF? Vet någon vad det andra betyder? Spänning, max temperatur?
kan mycket väl vara orange också
sitter den i serie med inkommande 230v och glättningskondensatorerna så är det definitivt en varistor
men att den har gått sönder tyder på att nånting annat också är sönder, troligtvis switchtransistorerna, mät på alla halvledare du kan hitta och se ifall de är kortslutna
Den sitter parallellt med 230V efter likriktningen. Säkringen hade gått och två motstånd hade brunnit av. Men jag bytte dem och startade den tyvärr med switchen inställd på 115V Det börja ryka av två elektrolytkondensatorer. Står mer på ---->övrigt---->senaste container fyndet på sid 23.
kimmen: helt rätt, jag blandar gärna ihop dom två
EEPROMdanne: ja den switchen är inte dum när man vill ha lite discorök
kanske börjar närma sig den gränsen där det är dags att investera i ett nytt nätagg?
Den datorn jag sitter vid nu funkar väl...Bara det att det tar en kvart att logga in. Men nästan hela hårddisken är uppfylld (80GB) och så ska den kolla efter virus när man startar...Nu är det familjens dator men när vi får en ny ska jag rensa bort några GB och hoppas på att den blir lite snabbare. Kanske installerar om den också.
EEPROMdanne skrev:Den sitter parallellt med 230V efter likriktningen. Säkringen hade gått och två motstånd hade brunnit av. Men jag bytte dem och startade den tyvärr med switchen inställd på 115V Det börja ryka av två elektrolytkondensatorer. Står mer på ---->övrigt---->senaste container fyndet på sid 23.
Då är det nog en varistor. Blir 700V = där om den är inställd på 115V strömbrytaren så det är inte konstigt att motstånd och kondensatorer brinner upp Frågan är hur det gick för switchtransistorerna...
Motstånden hade brunnit upp innan. Den hade tydligen blivit överbelastade.
Hur mäter man om transistorer fungerar?
Då var det ju ingen kondensator som man behövde veta hur man läser av. Har sökt efter keramiska kondensatorer men inte hittat någon med rätt nummer. Inte så konstigt.