Moment på likströmsmotor? /(svar snabbt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
julia

Moment på likströmsmotor? /(svar snabbt)

Inlägg av julia »

Hej!
Jag undrar hur man mäter moment på en likströmsmotor. Jag håller på med ett projektarbete i skolan och behöver en motor som ska veva(tråd som snurrar på en arm) upp en tyngd på ca 2 kg och armen som ska utföra detta ska ha en diameter på på 1cm. Hur räknar man ut momentet som motorn ska utföra?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag vet, men jag vill inte svara, för det tycker jag du ska läsa och lära dig själv. ;)

Det borde ju stå i fysikboken.
julia

Inlägg av julia »

då skulle jag inte skriva (snabbt svar), behöver veta ganska fort. för jag håller på att beställa en motor nu..
bearing

Inlägg av bearing »

Men sidan i fysikboken om vridmoment kan inte ta mer än 10 minuter att läsa och förstå. Nu har det ju tagit mer än en timme!

Vridmoment definieras som Kraft multiplicerat med Vinkelrät Hävarm.
Vridmoment har enheten Newtonmeter. Kraft har enheten Newton. Hävarmens längd mäts i enheten meter.

M = F * L

M - Vridmoment [Nm]
F - Kraft [N]
L - Vinkelrät hävarm [m]

Med vinkelrät menar jag att vinkeln mellan kraften och hävarmen måste vara 90° grader. Om tråden lindas på en en rulle kommer vinkeln alltid vara 90°. Men om tråden sitter fast i en vev på en en arm så kommer vinkeln förändras hela tiden när motorn roterar.

Jag antar att du egentligen menar att det är en rulle som tråden ska lindas runt.

Du börjar med att räkna ut kraften och hävarmen, sedan kan du räkna ut vridmomentet.

Kraften kommer av att jordens dragningskraft attraherar viktens massa.
F = m * g
m - massa [kg]
g - Gravitationskonstant [N/kg]
g= 9,81 N/kg

Eftersom den vägde 2 kg blir kraften F = 2*9,81 N = ca 20 N

Hävarmen är avståndet från rotationscentrum till snöret. Eftersom axeln måste sitta i mitten av rullen så blir hävarm rullens halva diameter
L = 1 cm / 2 = 0,5 cm = 0,005 m.

Nu kan du räkna ut vridmomentet.

Sätt bara in värdena i formeln.
M = F * L
F = 2*9,81 N
L = 0,005 m

M =
Det får du själv skriva, så att du lär dig något.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Shit... har detta forum förvandlats till "svar direkt" ? :lol:
Skriv svar