Ta bort element - elsäkerhet
Ta bort element - elsäkerhet
Hej.
Jag håller på att renovera kåken och tänker ta bort flertalet av mina element. Det är 400v som verkar vara kopplade med L1 och jord enbart.
Skumt.
Iaf, om jag tar bort elementen, måste jag även ta bort kablaget i dosan?
Vad säger lagen?
Tacksam för svar!
Mvh
David
Jag håller på att renovera kåken och tänker ta bort flertalet av mina element. Det är 400v som verkar vara kopplade med L1 och jord enbart.
Skumt.
Iaf, om jag tar bort elementen, måste jag även ta bort kablaget i dosan?
Vad säger lagen?
Tacksam för svar!
Mvh
David
Hej hå och tack för alla svar!
Jag har tagit bort ett element nu och ser att det är kopplat med tre tåtar.
Såhär:
Dosa - Element
Vit - Blå
Brun - Brun
Jord - Jord
Jag kommer sätta dit doslock, då jag inte vet än vilka element som jag eventuellt ska ersätta med oljefyllda dito. Det har inte blivit så kallt än, så jag vet inte hur långt min luft-luft-pump orkar.
Ubåt?
Det är automatsäkringar, så dem tar iaf inte JAG bort, men min elektriker kanske får göra det till slut.
Tack igen för alla svar.
Jag har tagit bort ett element nu och ser att det är kopplat med tre tåtar.
Såhär:
Dosa - Element
Vit - Blå
Brun - Brun
Jord - Jord
Jag kommer sätta dit doslock, då jag inte vet än vilka element som jag eventuellt ska ersätta med oljefyllda dito. Det har inte blivit så kallt än, så jag vet inte hur långt min luft-luft-pump orkar.
Ubåt?
Det är automatsäkringar, så dem tar iaf inte JAG bort, men min elektriker kanske får göra det till slut.
Tack igen för alla svar.
-
Nja, alldeles fel är det inte, elementet kommer om det är av gammal hederlig elektromekanisk typ fortfarande att fungera, men bara ge en tredjedel av effekten. Det i sin tur betyder att det inte blir lika varmt, och om det egentligen är överdimensionerat för rummet det servar kan det vara trevligt om värmen från det är något "mjukare" istället för att switcha av och på hela tiden...Icecap skrev:men att det är kopplat mellan L1 och jord är ju alldeles fel.
-
Givetvis.Mindmapper skrev:Hoppas du menar den typen av doslock som du skruvar fast. Den typen som man klämmer fast blir inte speciellt barnsäker.
Nu var det som tur var inte kopplat så, utan såhär:TERdON skrev:Nja, alldeles fel är det inte, elementet kommer om det är av gammal hederlig elektromekanisk typ fortfarande att fungera, men bara ge en tredjedel av effekten. Det i sin tur betyder att det inte blir lika varmt, och om det egentligen är överdimensionerat för rummet det servar kan det vara trevligt om värmen från det är något "mjukare" istället för att switcha av och på hela tiden...Icecap skrev:men att det är kopplat mellan L1 och jord är ju alldeles fel.
Dosa - Element
Vit - Blå
Brun - Brun
Jord - Jord