Vad välja och vilka servomotorer är lämpliga för mig?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen

Vad välja och vilka servomotorer är lämpliga för mig?

Inlägg av Fräsen »

Nu när jag väl har införskaffat kulskruvar för var axel: z 2mm stigning y, 4mm stigning och 5mm stigning för x undrar jag vilka servomotorer som är lämpliga. Jag har tittat runt lite och sett http://shop.cncdrive.com/index.php?categoryID=80 och
http://www.homeshopcnc.com/page4.html

Har tänkt mig en svagare motor för z, typ 150 W och något starkare för x och y. Tänkte mig hastigheter på runt 10m/min i snabbtransport. Massan på x-bordet är kanske 30kg och y runt 20 kg.... vad behöver jag tro?

Vill ha tips på bra leverantörer och just data för mina parametrar. Förstår att det är svårt att säga något, men någon leverantör kanske ni har att rekomendera?

Edit: Vilken upplösning ska jag ha? Finns att välja på typ 250 och 500 "lines"...
Edit2: Tänkte köra med Geckodrives G301 eller vad den billigaste hette...
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

*bump*

Är det inte någon som har någon erfarenhet av servos här? Känns som dålig verkningsgrad att köra med stegisar, så därför satsar jag på servosar. Ingen som beställt från de två ovanstående länkarna?

Jättetacksam för svar så jag slipper beställa grisen i säcken.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har köpt saker från homeshopCNC.com, dock så köpte jag stegmotorer.
Dom svarade bra på mail och skickade sakerna snabbt.

Det starkare servot på deras sida är jag säker på att det fungerar i din applikation för X och Y.
http://www.homeshopcnc.com/page4.html

Geckodriven kan du köpa samtidigt från dom, köper du dom tillsammans med servot så får du ca 13% rabatt på dom jämfört med att köpa dom direkt från geckodrive.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har dom större servona från homeshopCNC.com med 500 linjers encoder på och dom fungerar bra , visserligen har jag bara provkört lite så hur dom fungerar i längden vet jag inte.
Kör dom tilsammans med G340 som jag köpte på samma ställe.
Sen är det bara att hålla med Meduza om deras kundtjänst, svarar bra på mail och skickar sakerna snabbt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Någon som vet hur länge borstarna håller i de där motorerna? Är det lika bra att fråga om de har "spare parts" på en gång eller? Skickade in en förfrågan på två av de större och en mindre samt tre geckosar till www.homeshopcnc.com se vad det går loss på.

De säljer även breakout kort på www.homeshopcnc.com Men 69 dollar känns lite dyrt för ett sådant. Hade inte bergan sådana? Men om inte annat så finns det väl ganska många färdiga PCB,s på breakoutkort på nätet, bara att etsa eller fräsa? Tackar för tips!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vid hobbykörning tror jag dom räcker ganska länge, men jag kollade tidigare och http://www.homeshopcnc.com sålde extra borstar, har för mig dom ville ha 15USD för en uppsättning.
Om du ska köpa därifrån finns det möjlighet för mig att beställa ett par extra uppsättningar samtidigt?
Kan ju vara bra att ha i framtiden. :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ska höra med dem. Fick svar att det skulle kosta 150 dollar för frakten, inte så jättebilligt, trots att dollarn är billig.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej men det är ju rätt tunga grejor också...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då är det ganska berättigat. Det var lite annat när jag beställde två små regulatorkretsar från kina och fick betala 600kr i frakt... :roll:
Skriv svar