tidsfördröjd touchknapp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lovan

tidsfördröjd touchknapp

Inlägg av Lovan »

Hej

Funderar på att eventuellt göra en (onoff)touchknapp med hjälp av QT110-chipet. Dock skulle jag vilja ha nån lösning så den behöver hållas "nertryckt" i ett par sekunder innan den startas.
Kondensator som laddas upp via resistor och går in i nån form av grind skulle kunna funka men det känns som en mindre bra lösning :roll:
Måste ju finnas nån färdig(stabil) IC som man kan använda tycker jag?

Nån bra ide?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min hemsida (under "Freebies") har jag en dellösning till dig.
Lovan

Inlägg av Lovan »

Jo det var nåt sånt jag funderade på men som jag nog helst vill slippa. Jag är lite skeptisk till kretsen bl.a. hur den reagerar om jag håller knappen nedtryckt ett tag men inte tillräckligt länge för att utlösa det hela. Hur beter det sig när det blivit strömavbrott etc.
Det bör vara idiotsäkert. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi bara ser till själva fördröjningen kommer den att reagera som allt annat vid strömbortfall: den stänger av. Det finns ju inget ström att skicka ut eller jobba med.

Om du trycker ner knappen kortvarigt kommer den inte att reagera.

Obs. att du bara behöver en bit av kretsloppet: du behöver inte 100nF kondensatorn, du behöver inte första 4584 och du behöver inte 4013'an.

Punkten mellan brytaren och 10K motståndet kopplat direkt till 1M (eller lagom värde) motståndet och signal finns på utgången av 4584'an. Detta är dock inverterat så om du vill ha en '1' som utsignal kastar du bara om på brytaren och 10K motståndet.

Denna omkastning gör dock att du kommer att få en puls vid Power-On.
Lovan

Inlägg av Lovan »

Som det är just nu så kommer ju kondensatorn att fortsätta vara uppladdad tills den laddas ur. Sen kommer ju "pulsen" ut ur kretsen att vara rätt långlivad iomed att du inte har någon resistor för att ladda ur kondensatorn.
Då hade man ju kunnat tänka sig en 555 inställd som bara ger en puls och matningen till 555 går från touchknappen(via en buffer).

Men i vilket fall så var det inte en sån här lösning jag egentligen vill ha. Måste väl finnas någon form av färdig lösning?
Skriv svar