Hjälp an.g. relä
-
-
yepp det gör det, det sitter även en L78050V som skulle gett ut +5V, men den har jag råkat överbelasta för ett tag sedan.
Problemet verkar iaf vara löst så jag får tacka för all hjälp.
Hoppas tråden blir till lite hjälp för andra som håller på med relän, kom iaf ihåg att använda en diod som EEPROMdanne sa så slipper ni förstöra någonting.
Problemet verkar iaf vara löst så jag får tacka för all hjälp.
Hoppas tråden blir till lite hjälp för andra som håller på med relän, kom iaf ihåg att använda en diod som EEPROMdanne sa så slipper ni förstöra någonting.
Den dioden man sätter över reläspolen (rättvänt) för att ta bort induktionsknäpparna när strömmen bryts till reläspolen, kallas ofta för frihjulsdiod - och gör precis detta - tillåter strömmen i relät att snurra ett tag till. nackdelen är dock att släpptiden kan bli ganska lång från strömmen kopplas bort till relät släpper. För att snabba upp detta så kan man sätta en resistans eller en zenerdiod på ett antal volt i serie med vanliga frihjulsdioden för att strömmen skall sjunka snabbar och därmed reläet släpper snabbare.
Vissa reläer kan ha en sådan frihjulsdiod inbyggd i sig - och blir inte så kul om man kopplar det polvänt - så se upp.
Vissa reläer kan ha en sådan frihjulsdiod inbyggd i sig - och blir inte så kul om man kopplar det polvänt - så se upp.
- prototypen