Fråga om step-up regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Fråga om step-up regulator

Inlägg av thepirateboy »

Jag utvecklar en batteridriven applikation som använder 3 Ni-MH batterier. Prylen ska kunna startas med en tryckknapp eller av sig själv vid vissa tidsintervall. uC´n kommunicerar med andra perferienheter på 5 volt.

För att spara ström tänkte jag använda uC'ns sleepläge. Den kan då startas av externa eller interna interrupt. Jag vill dock inte ha step-up regulatorn igång hela tiden utan bara när uC'n är igång.

Skulle det fungera att låta uC'n starta sin egen spänningsreglering? När regleringen är av är spänningen till uC'n batterispänningen minus diodspänningsfallet. När uC'n startar slår den igång step-up regulatorn, samt matningen till externa perferienheter via en p-mos enligt nedanstående skiss. Finns det chans att det fungerar eller finns det bättre sätt?

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan nog fungera ganska bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur bör R3 beräknas ..?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den behövs egentligen inte alls...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har en krets jag behöver stänga av och sätta på elen till (powercycla). Eftersom konfigurations modet endast är tillgängligt efter uppstart. Tänkte att eftersom MOSFET används för styrd likriktning etc.. pga lågt spänningsfall. Så passar en sådan bättre än en transistor som har minst 0.6V spänningsfall. Så funderar på vilken resistor konstruktion som är lämplig för att driva en mosfet gate från LVTTL logik.
Får väl anta att resistorn dikterar hastigheten av up/urladdningen av gate kapacitansen. Och att det är denna vs drivkapaciteten från digitalutgången som ger förhållandet.
Skriv svar