Ljudkort till mätning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lateralus

Ljudkort till mätning.

Inlägg av Lateralus »

Jag är ute efter ett ljudkort till datorn att mäta med. Det är audiobandet som det ska mätas inom och det är distortion och spektrumanalys som huvudsakligen ska mätas/göras. Internt eller extern kvittar mig.

Givetvis ska det ju vara billigt och passa en students ekonomi också :wink:

Fick i en annan tråd syn på att behringer har ett par kort;

http://www.behringer.com/UCA202/index.cfm?lang=eng

bland annat. Är det någon som har koll på hur det står sig mot andra kort i samma prisklass?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helst bör du använda ett externt ljudkort för att inte riskera att mäta bruset som datorns komponenter skapar.

Kortet du länkar till är bra och har ganska lågt brus.
A/D: 89dB @ 1kHz A-vägt.
D/A: 96dB @ 1kHz A-vägt.
Det stod i manualen som fanns i din länk. :wink:

Är det väldigt noggranna mätningar du ska göra så kanske ett 24bit-kort skulle passa ännu bättre. Just den här Behringer-apparaten klarar max 16 bit och 48kHz samplingsfrekvens. Men de har även några med 24bit-omvandlare.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Tackar för svaret! Betyder mycket för en oerfaren som vet vad brus innebär, men inte riktigt har känsla för vad som är mycket respektive lite brus.

Jag kan tänka mig att betala lite mer om det är motiverat. Runt 1000kr känns rimligt.

Är http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=eng ett bättre kort, eller ska finns det nåt annat märke att rekomendera?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet med den utrustningen är att du bara kan mäta ganska dåliga prylar... För att mäta dist under 1% så krävs rätt bra prylar och billiga ljudkort är INTE bra prylar tyvörr.
Skriv svar