Hjälp an.g. relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ecka

Hjälp an.g. relä

Inlägg av Ecka »

HEJ!

Jag vill börja med att säga att jag är nybörjare inom elektronik, jag vill självklart lära mig om det. Jag har köpt lite olika komponenter och experimenterat med dom och det har fungerat bra. Så nu ville jag även experimentera med ett relä, så jag köpte hem några kretskortsrelän "Relä SRD 1-pol vx 5V" från electrokit.se

Iallafall fick jag lite problem idag när jag experimenterade med detta relä, när jag lägger en spänning över spolen på ungefär 10V så vägrar reläet slå till.

Så för att övertyga mig; ett relä fungerar så att om man lägger en spänning över spolen så slår reläet till eller från? Eller? :?
Vad kan jag göra för fel? Fattar inte så mycket av vad som står i databladet förutom schemat. Behöver man någon sorts drivkrets för att få relän att fungera?

Länka gärna till olika hemsidor där det finns information om olika relän och hur dom fungerar i detalj. Vill väldigt gärna lära mig.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man lägger en spänning över spolen och då drar reläet. Slår man av strömmen så släpper reläet. Sen finns det bistabila och andra märkliga reläer, men antar att det inte är sånna du vill använda.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Är du säker på att du har kopplat rätt på relät? Jag kan inte tänka mig att det är något annat. Men det är nog bäst att du kör på 5V i stället för 10V. Det finns olika sorters relän. Vissa släpper igenom strömmen om man har ström på spolen. Om det bara finns 4 piggar(anslutningar) på relät så är två för spolen och de andra som en strömbrytare.

Ursäkta om det blev lite konstig förklaring.

EDIT: Välkommen till forumet!

EDIT2: Såg att du hade varit medlem här ett tag. :D
Ecka

Inlägg av Ecka »

"Välkommen till forumet" passar nog ganska bra ändå =p

Men iaf, jodå jag har kopplat rätt på reläet. På baksidan där benen sitter finns en liten bild som visar mellan vilka ben spolen sitter. Ska fixa en bild snart! Har även resistansmätt vilka ben som har kontakt med varandra.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Hur många ben har den?
Ecka

Inlägg av Ecka »

5 ben
2 för spolen
1 för "ingången" och 2st utgångar varav den alltid ligger på den högra fast att jag lägger en spänning över spolen

http://www.speedyshare.com/570935727.html
här är en liten bild, mitten benet har inte kontakt med spolen utan det är den såkallade "ingången"
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Det var konstigt... Har du testat på något annat relä? Den borde ju inte gått sönder av för hög spänning. Är 10V den högsta spänningen som du har testat på relät? Det "klickar" alltså inte när du lägger spänning på spolen?
Ecka

Inlägg av Ecka »

Nepp det "klickar" inte när jag lägger en spänning över spolen, har testat från ungefär 5 - 18V vilket är det högsta jag kan få ut av min hobby strömförsörjare.

Jag mäter fortfarande upp ca70ohm över spolen vilket jag mätte upp innan jag testat det för första gången. Alltså borde inte reläet ha gått sönder.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Mät spänningen på aggregatet. Testa sen på något annat relä.
Ecka

Inlägg av Ecka »

aha, kan det bero på att jag lägger + till det jag kallar "ingången", där står det ju "com" såg jag nu. Och com är ju - :?

Ska testa att byta pol på reläet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Mät spänningen samtidigt som Du kopplar in reläet. Är där 5V DC och det står 5V DC tryckt på reläet så skall det höras ett klick, som ev. kan vara svagt, från reläet.

Lägg inte på överspänning, vid 18V så utsätts spolen för ungefär 10 gånger mera effektutveckling än den är avsedd för och blir mycket snabbt överhettad och går sönder.

Vad är detför strömkälla Du använder?

Vad har Du att mäta med?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nej, nej, nej, Du skall koppla spänningen över spolen. Mellan de två pinnar där Du mäter upp 70 ohm. Låt övriga pinnar vara oanslutna oc lyssna efter om det klickar.

com betyder "common" och är den gemensamma rörliga kontakten. antagligen står det nc på en pinne, mellan denna och com är det förbindelse utan spänning på spolen. En pinne neter troligen no och mellan dena och com blir det förbindelse när spolen har spänning.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

På bilden ritade du spolen mellan de två yttersta pinnarna. Där ska du ha plus och minus. Det spelar ingen roll på vilket ben du har plus.
Ecka

Inlägg av Ecka »

jojo naturligtvis vet jag det, det jag menade var att det stog "com" på mittenbenet mellan spolarna. Nu testade jag med ett vanligt 9v batteri och det klickade till iaf. Alltså måste det vara något fel på min hobby strömförsörjare.

Edit1: Jag använder en "Strömförsörjning hobby 5V + variabel" som jag själv har byggt ihop för ett tag sedan. Från electrokit.se

Jag mäter med en billig variant "DVM-832 Digital multimeter" från electrokit.se den också.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Det kan vara relät som har gjort något med aggregatet. Det bildas spänningsspikar eller något liknande(någon annan kanske kan förklara) och vissa komponenter är känsliga för sånnt. Om du sätter en diod med anoden på plus på spolen och katoden på minus på spolen så för hindrar man strömmen att paja någon komponent.
Skriv svar