Nybörjar fråga om batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
emanu88

Nybörjar fråga om batterier

Inlägg av emanu88 »

Hej.

Jag har ett batteripack till en radio, nu har några batterier gått sönder i den.
Jag har öppnat den och det sitter 6 stycken AA batterier på 1,2 V seriekopplade med varandra (7,2 V) och de är på 600 mA.

Så är det bara att köpa 6 stycken nya ladningasbara AA batterier på 1,2 V och byta ut de andra trasiga batterierna, spelar det i så fall någon roll om de nya batterierna har en högre kapacitet i mA och kan jag använda samma laddare som förut?
tobbe

Inlägg av tobbe »

Är dom av samma batterityp och rätt spänning är det lungt med vilka celler som helst.
xxargs

Inlägg av xxargs »

inte riktigt - om det är snabbladdning av batteriet när det laddas (dvs mycket kortare än 10-14 timmar laddtid) så har det betydelse om det sitter NiCd-batterier eller NiMh-batterier då laddsystemet är anpassat bara för endera kemin.

dvs är det NiCd-batterier i enheten så skall dom ersättas med NiCd-batterier, samma resonemang om det är NiMh.

är det 10-14-timmars laddning så spelar det ingen roll, då kan man byta till NiMh i dom flesta fallen.

du bör se någon återvinningsmärkning någonstanns om det är NiCd-batteri inuti apparaten
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Klart bättre att byta alla 6 till nya...
emanu88

Inlägg av emanu88 »

Hej.

Det står att det är NiCd batterier 7,2 V 600 mA på apparaten.
Så det ska fungera bra med 6 stycken såna här batterier: http://www.kjell.com/?item=32507&path=2 ... 0,26500000
Utvecklar batterierna mer värme när man laddar dem om det är högre mA på dem?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Ja, det ska väl funka.

Ja, det blir varmare.
tobbe

Inlägg av tobbe »

Med batterityp menade jag lite slarvigt även att kemin för batteriet var noga
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är du säker på att dessa verkligen är NiCd-batterier - NiCd-batterier i den storleksklassen har traditionellt legat 500 mAh i typ 20 år och senare sista 10 åren klättrat till 600, kanske 700 mAh.

Och nu helt plötsligt så är dom stämplade 1100 mAh - tror inte riktigt på detta - speciellt som NiCd-batterier håller på att utfasas och tom. förbjudits i många länder.

Jag gissar att detta är en stryktålig version av NiMh avsedd som replacement till äldre NiCd-batterier - och laddar det bara med runt 60 -100 mA (dvs 10 -14 timmarsladdning) så är det bara att trycka i dom och du får nu ladda nästan ett dygn innan de blir fulla för att dom har större kapacitet nu.

- men är det snabbladdning ala 1 timme så bör man ha noga koll på dom första gångerna så att det inte blir kokheta (bara väldigt varma) och att laddningen slår av sig innan batterierna blir allt för varma.

Vid given liten laddström (säg 70 mA) så blir batterierna lika varma i slutet av laddningen oavsett om det är 700 mA eller 1100 mA kapacitet - så det är ingen fara i det avseendet.

---

Självklart så byter man alla cellerna i batteripacket samtidigt och inte försöker byta trasig enstaka cell i taget... alla celler i ett batteripack skall vara av samma typ, tillverkade samtidigt och helst av samma batch så att de har samma kapacitet, självurladdningar och åldring går i samma takt på alla celler.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

xxargs: Nej jag vet att Sayno gör både 800 och 1100mah NiCd i AA-format,
tex www.batterystation.com har dom och dom är rätt noga med att speca vad dom har för batterier.
emanu88

Inlägg av emanu88 »

Tack för hjälpen.
Bytte ut alla 6 batterierna mot nya och nu fungerar det.
Skriv svar