gvs skrev:Per:
När jag kör XP på den är det bara XP och inget annat. kopplad till nätet.
Jimmy: Via moderkort med ATI grafikkort. Har inte optimerat denna version, men det är inte det som är felet. Det går ju bra i början, sedan händer något som gör att det inte går alla. Dom står ju bara och rycker... Nu sova.
99,9% säkert är det 'fel' hårdvara, dvs det fungerar inte med VIA och grafik on-board. Sök och läs mina tidigare inlägg om detta med VIA chipset samt mobo's med grafiken on-board.
Prova med annan dator med separat grafik så ska du se att MACH3 snurrar på så fint.
Intel är helt klart bäst. Kommer inte på några fler. Tecno kanske vet.
edit:
Den stora skillnaden mellan Mac och Pc är att Mac'ar i princip bara består av delar från en tillverkare (nu menar jag inte på minsta komponentnivå). En Pc kan bestå av delar från hur många tillverkare som helst. Ju mer det skiljer i hur hårt de har följt Intel's och Microsoft's "regler", desto mer problem blir det.
Så därför är det bäst med både Intel-CPU och Intel-chipset. (Eller motsvarande för AMD. Så länge det inte är K6-2 så fungerar AMD helt ok till detta.)
Sedan behöver man inget prestandamonster-grafikkort i en dator som ska styra stegmotorer. Sänk inte grafikinställningarna (färgerna) till 16 bit, det tjänar man inget på med tanke på dagens buss-system. Kör inte heller med något jättegammalt PCI-kort, utan snarare något "kontorskort" för AGP eller någon nyare port.
Det finns två grejer jag känner till som KAN ställa till det för Mach3. Det ena är inbyggd grafik och det andra är VIA chipset. Nu vet jag att flera har kört Mach3 på hårdvara MED ovanstående (t.ex på ett VIA ITX-kort) utan problem men om man skall rekomendera något att undvika så är det de två.
Som sagt det betyder inte att det absolut inte fungerar men det verkar vara mest strul när något av nämnda grejer är inblandade.
gvs skrev:Per:
När jag kör XP på den är det bara XP och inget annat. kopplad till nätet.
Jimmy: Via moderkort med ATI grafikkort. Har inte optimerat denna version, men det är inte det som är felet. Det går ju bra i början, sedan händer något som gör att det inte går alla. Dom står ju bara och rycker... Nu sova.
99,9% säkert är det 'fel' hårdvara, dvs det fungerar inte med VIA och grafik on-board. Sök och läs mina tidigare inlägg om detta med VIA chipset samt mobo's med grafiken on-board.
Prova med annan dator med separat grafik så ska du se att MACH3 snurrar på så fint.
Det är alltså ett AGP kort, och inte onboard...
EDIT:
Tycker det är helt obegripligt och inte det minsta användarvänligt. Har labbat hit och dit fram och tillbaka optimerat och installerat. Tror ni det funkar? nej. Samma fel fortfarande. Måste vara för att det är ett VIA-chipset. Varför finns det inte en vettig x86-standard? Jag ger upp. ska testa med EMC2 på den långsamma datorn, som körs under Linux. Den burken har hittills visat bäst resultat. Där ballar det bara ur ibland, till skillnad från den snabbare som alltid ballar ur efter max en minut.
Det är både hårdvaran och drivrutinerna som är inblandade i att det inte går,
så det är inte helt omöjligt att det skulle fungera bättre med Linux.
Men jag är absolut inte säker.