Effektreglering värmehandtag - Hur gör jag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
unox

Effektreglering värmehandtag - Hur gör jag?

Inlägg av unox »

Hej
Jag tänkte bygga mig någon typ av effektreglering till handtagsvärmare för mc. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra :)

Handtagsvärmarna består av två st foliebitar som man klistrar fast på styret under handtagen. Problemet blir att om det bara är kanske -5c så blir handtagen alldeles för varma. Dessutom så vill man hellst ha mer värme på vänster handtag då filmen där även värmer styret. På höger sida klistras folien på gasrullen och är alltså bättre isolerad från det kalla styret. Detta kanske går att ställa in en gång för alla och sedan ställer man bara värmen med en ratt på instrumenteringen? Jag tänkte först att man bara kopplar en ställbar resistor i serie med värmeelementen men hellst vill man inte slösa med den effekt som generatorn ger. På Husabergare så ligger generatoreffekten på 140w och handtagsvärmarna ger 20W per sida, inte mycket effekt över då alltså. Hellst så bör elektroniken gå att gjuta in i något för att bli helt vattentätt. Den måste oxå palla för vibrationer och hellst vara så litet som möjligt.

Drivspänning 12v
effekt ställbar från 0-40w (20w per sida)

Tacksamm om någon elkunnig orkar förklara vad jag behöver för att fixa detta :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du behöver någon form av termostat.
Finns både färdiga eller så bygger man från lösa delar

Elfa har t.ex. ett kit (nr 85-849-30) som du kan slå på och av.
Temperaturen kan väljas mellan 20-70 enligt beskrivningen.

Edit: Snyggare är att PWM:a för få en konstant temperatur på handtagen, men detta är lite mer avancerat än bara på och av. http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
unox

Inlägg av unox »

Med en termostat så blir det väl bara av och på? dvs full eller ingen effekt. Följden av det kan bli att man tappar lyset när värmaren slår till.

PWM:a verkar vara vägen att gå. Finns det ingen byggbeskrivning någonstans? kan ju inte vara ett helt ovanligt problem.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html

Det schemat har jag använt mig av under många år med lite modifieringar för att passa så som jag vill ha det. Det skall kunna fungera hur bra som helst att få en reglering av värmen tycker jag från 0 - 100% effekt. Byt ut fläkten och sätt värmelementen i serie där istället eller båda parallellkopplade. Du får också byta ut Q1 till en typ som klarar av effekten.

Detta schema gjorde jag en gång helt i ytmonterad variant och det blev inte större än knappt en halv tumme inkl kontakter och lite annat. Då hade man tex bara kunnat dränka in det i silikon så hade det varit vattentätt eller om man velat gjuta in det i tex polyester.
unox

Inlägg av unox »

Tack Henry

kan ju knappast få en bättre beskrivning :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hoppas det blir som du tänkt dig. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller kan man bygga med en 4080 två dioder en pot och konding + effekttrissa
kvittar vilket

som pot kan jag rekomendera envarviga kapslade cermentpottar , tål mycket fukt innan dom ger upp
det finns dom med en liten knopp som man kan vrida med fingrarna
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går det med och det finns ju en hel hög med PWM scheman ute. Men denna typ är den som jag litar mest på och som går från 0-100% och är stabil.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, jag gillar den då den går att styra med spänning, mycket önskvärt ibland, med 4093 måste man ha potten, och man får inte fullt område utan 0.5 till 99.5 % på ett ungefär, men färre komponenter
unox

Inlägg av unox »

Har kollat lite nu och har lite frågor.
Jag har räknat fram att 40W på 12 volt blir 3.3A. Alltså borde en TIP121 funka bra som Q1 väl?

D1, kan jag strunta i den om jag bara ska styra två värmeelement?

R8, borde vara 1KΩ eftersom jag vill kunna reglera 0-100%?

VR1, 10k pot, vart köper man dessa? jag har kollat på elfa men dem verkar mest ha fula varianter för kretskortsmontage osv. Finns det ingen som har lite schystare vred lixom?

Sedan står det att man kan montera detta på ett "stripboard" vad heter det på svenska? har kollat på elfa men bara hittat etsgrejjer.
Borre

Inlägg av Borre »

Duger inte någon av alla panelpotentiometrar som finns på elfa?

Experimentkort heter "stripboard" hos elfa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

R8 skall vara 1K.

D1 är förmodligen inte nödvändig i ditt fall men om det tex hade varit storre spolar av någon värmetråd tex så hade kunnat behövts.

Som pot kan du tom använda en pot som man inte vrider utan en rak variant. Då kan du tex sätta fast den längs med styret eller så och är kanske lite lättare att sätta fast på ett enkelt vis, dock kanske lite svårare att hålla tät vid väder och vind.
unox

Inlägg av unox »

Jag har fixat ihop kortet nu men det funkar inte. Den slår bara av och på, när vridpotten kommer upp i 170Ω skickas det ut 12volt. Provade att koppla in en billampa och det gick bara att slå av eller på ingen dimmerfunktion.

Jag har noll elutbildning men jag har iallafall mätt alla motstånd och dem verkar inte vara brända iallafall. Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Troligtvis har du ingen trekantvåg från oscillatordelen, utan bara en fast spänning. Då funkar sista opampen med potentiometer som en strömbrytare. Ungefär. Svårt att felsöka sånt utan oscilloskop, men kolla alla lödningar och om det blivit kortis nånstans.
totte_kott

Re:

Inlägg av totte_kott »

Henry skrev:http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html

Det schemat har jag använt mig av under många år med lite modifieringar för att passa så som jag vill ha det. Det skall kunna fungera hur bra som helst att få en reglering av värmen tycker jag från 0 - 100% effekt. Byt ut fläkten och sätt värmelementen i serie där istället eller båda parallellkopplade. Du får också byta ut Q1 till en typ som klarar av effekten.

Detta schema gjorde jag en gång helt i ytmonterad variant och det blev inte större än knappt en halv tumme inkl kontakter och lite annat. Då hade man tex bara kunnat dränka in det i silikon så hade det varit vattentätt eller om man velat gjuta in det i tex polyester.
Hej
Länken i ovanstående inlägg funkar ej. Kan någon kunnig människa länka till en motsvarande styrning så jag , som är helt novis klarar att bygga en effektreglering.

totte
Skriv svar