Optimera WLAN anslutning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Optimera WLAN anslutning.

Inlägg av Jine »

Hej!

Jag har börjat leka lite mer seriöst med ett wlan som ligger en bit bort, dock har jag ganska stora problem med att 40% av alla paket som skickas, misslyckas och måste skickas igen.

Jag dykte då in i min router och började leta roliga inställningar, jag har bytt kanal till en kanal som inga närliggande nätverk använder. Men, borde ju gå att optimera mer? Det jag tänker på är tex.

Beacon Interval (msec, range: 1~65535, default: 100)
RTS Threshold (range: 256~2432, default: 2432)
Fragmentation (range: 256~2346, default: 2346, even number only)
DTIM Interval (range: 1~255, default: 3)

Även optimering av tcp windowsizen och liknande i datorn borde ju göra saker, men hur skall jag optimera dom? Vad skall jag sätta för windowsize då det handlar om wlan?

Help me out!

// Jim
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Är det inte MTU:n du tänker på? Fönsterstorleken borde rätta sig därefter.

En sak som brukar fungera är att sänka hastigheten på nätverket. Då ändras samtidigt modulationsteknik till något mer störtåligt. Prova!
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Allt jag har att referera till är länken nedan, där det tydligen har gjort extrema förändringar för vissa!

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=610418

Mvh Jim
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

En repeater i form av en accesspunkt som placeras på bra ställe är inte så dumt. Kanske någon som säljer en sådan just nu i köp/sälj? ;)
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hej!

Det va inte det som va frågan :P Jag undrar om det går att optimera befintlig wlan koppling på nåt sätt?

mvh Jim
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Börja med att gå ner till 802.11B (11Mbit) i stället för 802.11G (54Mbit) om du kör G, B är nämligen stabilare på avstånd.

Fixa bättre antenner till routern är en annan sak du kan göra för att förbättra, behöver inte alls bli dyrt utan man
kan bygga många modeller av lite kretskortslaminat, koppartråd och lite andra saker alla EFare har hemma!
Skriv svar