Hur använda trådlösa 433MHz moduler?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Hur använda trådlösa 433MHz moduler?

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag håller på med ett projekt där jag behöver trådlös styrning (hmm.. Det behöver jag alltid, hur har jag klarat mig ensålänge?? :S) men så fick jag syn på dessa små billiga saker som finns på kjell.com.

Sändare: Tryck på mig!
motagare: Tryck här med!

Men det finns ju ingen dokumentation om hur dataöverföringen fungerar :S Om man lägger en konstant 5v signal på ingången på sändaren, kommer det då ut en konstant 5v signal på motagaren också? Kan man ha hur långa signaler som hellst? På sändaren stog det "Date rate: 2.4kbps" betyder det att de kortaste pulserna jag kan skicka med den är ca. 0,00041/2 = 0,00025sekunder = 2,5uS?

Mvh.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kör en DC-balanserad kodning (manchesterkodning). Kortaste pulstiden borde vara 1/2.4 ms = 417 us
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2400bps blir till att kortaste puls ska vara 417µs.

Då sändaren är en AM-modulerat sak med SAW-filter ska du inte förvänta allt för mycket av den.

Om du lägger '1' på ingången sändar den, lägger du '0' slutar den sända. Om du lägger '1' på jämt kommer mottagaren att "balansera bort" nivån och du kommer att få brus ut efter ett tag, modulera alltså med pulser.

Den kan nog gå att leka med men behöver du riktig radiokommunikation finns det riktiga moduler som förvisso kostar mer men är en del bättre också.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, räknade lite fel på kortaste pulsen :oops:

"Då sändaren är en AM-modulerat sak med SAW-filter ska du inte förvänta allt för mycket av den."
Vad är det dåliga med dem, är det brus m.m. eller?

Ungefär hur lång kan man räkna med att man kan sända en etta innan den börjar "balansera bort" den??

Tack! :)
Mvh
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

För att använda de sändare du köpt måste du hela tiden 'växla läge' mellan 1 och 0 (5V och 0V på ingången) med lämplig hastighet. Du kan alltså inte skicka en DC-signal via radio... kort och gott kan man säga att det är växlingarna som håller kanalen vid liv och och som gör det möjligt att se resultat på mottagarsidan.
Jag gjorde ett protokoll för den här typen av sändare och hade då stor hjälp av det här databladet där du hittar info om preamble, sync och kanalkodning:
http://www.radiotronix.com/support/clic ... /an401.pdf
På sidan 5 kan du se hur signalen "driver" om den inte är DC-balanserad.

Ett par trådar om radiolänkar, kanske innehåller något nyttigt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=16827
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=11720
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AM är mycket mer känsligt för störpulser än FM, FM krämar ju ut full effekt 100% av sändningstiden, AM kör per definition 50%, alltså kan mindre störpulser lättare störa AM.

Man brukar prata om hur många bit det tar att göra denna DC-utjämning och oftast ligger det i storleken 30 bit, alltså ca: 407µs * 30 = 12,5ms (på ett väldigt ungefär).

I modulationen bör du hålla en 50% duty-cycle vilket garanteras med Manchester-enkodning precis som oJsan skriver.

SAW-filter är inte känd för att hålla frekvensen speciellt bra, speciellt om temperaturen varierar.
Maxieboy
Kontakt:

Inlägg av Maxieboy »

Jag sitter med samma prylar och skulle vilja bygga en radiosändare till mina studioblixtar som utlöses av kameran. Det finns färdiga sådana men dom har en räckvidd på bara ca 10meter. när jag fotar ute med den typen av sändare så är det "very Random" som blixten utlöses! Kjell.com skryter med 200meter räckvidd och det borde ju tillfredställa mig. Så hur gör man?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag misstänker att det är ganska tidskritiskt sånt där. Slutartiden är ju inte så lång med blixt.

Jag skulle ansluta en liten microcontroller till både sändare och mottagare. Dom får kommunicera och bestämma en tidpunkt när blixten ska komma och kameran ska ta bilden. Kanske krävs tvåvägskommunikation?

Men det förutsätter att "blixtmodulen" har möjlighet att säga åt kameran när den ska ta bilden. Den kanske även måste kompensera för tiden det tar från "bildsignal" tills slutaren verkligen öppnar. Tar väl en stund att flytta på spegeln i kameran.
Maxieboy
Kontakt:

Inlägg av Maxieboy »

Det är inte vidare tidskritiskt då synktiden på kameran bara är 1/200 dels sekund. Blicten bränner av på 1/1000 dels sekund. De färdigköpta radiosändarna (med kort räckvidd) är väldigt enkelt uppbyggda med en sändartransistor (NMR315A), en IC krets (HEF4060BT) och några motstånd/condensatorer. Batteriet på 12 volt är den största komponenten.
Mottagaren är uppbyggd på liknande sätt och innehåller en SCR för att utlösa blixten.
Det finns lite bilder på grejorna på min hemsida.
www.pix4chicks.se/Electronik/DSC_0009.jpg
www.pix4chicks.se/Electronik/DSC_0013.jpg
www.pix4chicks.se/Electronik/RF-moduler1.jpg
www.pix4chicks.se/Electronik/hotradio2.jpg
www.pix4chicks.se/Electronik/hotradio3.jpg
Skall man bara köra vidare på samma koncept och i princip byta ut NM315A mot sändarmodulen från www.kjell.com ?
Man får ju göra det samma på mottagarsidan då det är olika frekvens dom kommunicerar med.
Skriv svar