Reverse Engineering?
Reverse Engineering?
På jobbet så har vi problem med att få tag en manöverpanel till en motordriftsystem till en maskin. Trots den svenska leverantörens samarbetsvilja så går det inte att få tag på sådana paneler alls, och det går inte längre att skicka dem på reparation. Vi lyckades laga en sista panel som skickades via kontakter (En kille som visste av en kille som kände en kille som hade en kompis som hade jobbat med rep av sådana paneler tidigare och hade reservdelar hemma i sitt garage i düsseldorf). Undersökningar har gjorts för att försöka bygga bort panelen och ersätta delar av systemet med moderna komponenter, men alla scenarier slutar med att hela systemet måste bytas. Eftersom det är en betydande investering i både tid och pengar att byta systemet så kan det troligen inte göras förrän om några år. Vi har nu väldigt få reserver kvar och de kommer kanske inte att räcka tills dess vi får byta systemet.
Panelen är relativt simpel, tre knappar där man väljer vad som ska visas på en 5-siffrig LED-display, samt ett vred med fyra lägen för operatören. Kommunikationen till/från resten av systemet sker på en serielänk till ställverk. På grund av panelens till synes enkla utforming så tänkte jag att det kanske skulle gå att reproducera dess funktion genom lite reverse engineering. Det stora problemet är ju att analysera serielänken och dess protokoll. Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller vet någon firma som skulle kunna göra sådant?
Panelen är relativt simpel, tre knappar där man väljer vad som ska visas på en 5-siffrig LED-display, samt ett vred med fyra lägen för operatören. Kommunikationen till/från resten av systemet sker på en serielänk till ställverk. På grund av panelens till synes enkla utforming så tänkte jag att det kanske skulle gå att reproducera dess funktion genom lite reverse engineering. Det stora problemet är ju att analysera serielänken och dess protokoll. Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller vet någon firma som skulle kunna göra sådant?
Ett tips är annars att öppna och kolla vad det är för chips som sitter innuti så att man får kläm på hur pass komplext protokollet kan vara. Utsignalen kan mätas med oscilloskåp så man får fatt på den fysiska biten.
Sen får man bygga ett gränssnitt till en pc och vrida på panelen så att man till slut kommer fram till protokollet. En ev eeprom el.dyl kan också underlätta.
Sen får man bygga ett gränssnitt till en pc och vrida på panelen så att man till slut kommer fram till protokollet. En ev eeprom el.dyl kan också underlätta.
Kollade på Borgdisplays hemsida och det såg ut som att de bara sålde färdiga apparater, men de bygger alltså specialprylar också? Ett problem med att analysera protokollet är att jag är lite osäker på om kortet som displayen är kopplad till går att koppla upp och funka normalt utanför maskinen. Det som visas på displayen skickas ju från kortet på andra sidan. Ett nytt drivsystem hamnar tydligen på runt 20Mkr+ så jag tror det finns intresse från "de som bestämmer" att kolla upp alternativ...
Leverantörens svenska representant hade försökt få tag på specifikationerna på panelen från huvudkontoret, men de hade inte fått tillgång till den. Det enda vi har fått veta är att det är en serielänk, inget mer. Ska se om jag kan få tag i en trasig och öppna den för att se vad som är i den. Men det är kul att se att det är fler än jag som anser det vara görbart...
Har tyvärr inga bilder men det sitter en Intel C8751 på 7.7328 Mhz med lite 74-kretsar och optokopplare runt. Ser ut som denna
Men det vanligaste felet verkar vara att displayen dör så man inte ser vad man ställer in. Displayen är en 5 (4 1/2 ?) siffrors VFD som ser ut att ha slutat tillverkats för många år sedan. Dock så har det hänt att några paneler har dött helt. Utan alltför stor analys av hur kortet var draget så tänkte jag att det enklaste vore att modifiera kortet för att kunna driva en modern display?
Men det vanligaste felet verkar vara att displayen dör så man inte ser vad man ställer in. Displayen är en 5 (4 1/2 ?) siffrors VFD som ser ut att ha slutat tillverkats för många år sedan. Dock så har det hänt att några paneler har dött helt. Utan alltför stor analys av hur kortet var draget så tänkte jag att det enklaste vore att modifiera kortet för att kunna driva en modern display?
Om panelen är så enkel som den verkar tycker jag det är ointressant vad som sitter i panelen i dag. Gör som Icecap säger och som jag sagt tidigare anlysera serie länken via en serie logger. Största problemet som jag ser är som PeterH säger om det finns saker som skickas sällan typ larm och liknade. En annan sak som kan vara klurigt är om dom använder någon icke standard av checksumma. Om hjälp behövs kan jag tänka mig hjälpa till mot betalning. Har egen frima(aktiebolag). Finns utrustningen i övik? Jag har andra projekt fram över i övik.
När jag sade på jobbet att "man kan lista ut hur den funkar och göra en ny med moderna komponenter" så trodde de att jag skämtade. Efter att ha tittat noggrannare på displayen så tror jag definitivt att det går att fixa. Jag kollade upp det i dag och bollen ligger hos tillverkaren just nu. Löser de problemet så är det ju bra, men när jag snackade med dem senast så verkade det som att deras rekomendation blir att byta ut hela systemet. Kanske vill de sälja ett nytt system till oss...
Det skulle i och för sig inte vara fel då denna display inte är systemets enda ålderkrämpa. 
I det läget så kommer det att hänga på oss om vi får/kan genomföra ett byte eller inte. Om svaret på det blir nej så kan en återutveckling av panelen bli aktuell.

I det läget så kommer det att hänga på oss om vi får/kan genomföra ett byte eller inte. Om svaret på det blir nej så kan en återutveckling av panelen bli aktuell.