jag har funderat ett tag på hur små , normala 5 mm high-intensity LED står sig mot SSC Powersleds, Cree-X osv powerleds om man räknar ljusflöde per watt inmattad effekt. Efficacy som det heter på engelska...
Vi talar inte om kapaciteten vilket givetvis beror på hur många mA man matar genom.
lumen per watt alltså.
för smådioder anges ofta bara intensiteten som max värde och sedan en godtycklig spridningsfaktor vilket gör det lite klurigt att räkna om till lumen.
någon som har ngt att tillägga?
ljusflöde för olika dioder och verkningsgrad
-
Det skiljer rätt mycket mellan hur mycket en billig 5mm lysdiod ger på 20mA och vad en SSC P4 ger på samma ström...
Att räkna om utifrån intensiteten hjälper inte alls då siffrorna är såpass godtyckliga som dom är...
lm/w är en bra siffra, men det är svårt att få fram lumen på 5mm-dioder sålänge
du inte köper Nichias dyrare CS-varianter eller dylikt där dom faktiskt speccar lm i databladen och binnar lysdioderna.
Att räkna om utifrån intensiteten hjälper inte alls då siffrorna är såpass godtyckliga som dom är...
lm/w är en bra siffra, men det är svårt att få fram lumen på 5mm-dioder sålänge
du inte köper Nichias dyrare CS-varianter eller dylikt där dom faktiskt speccar lm i databladen och binnar lysdioderna.
-
bara en liten messerschmidt kommentar:
efficacy och efficiency används båda men relaterar till olika saker
Efficacy = lumen per watt elektricitet
Efficiency = watt synligt ljus per watt elektrictitet
http://en.wikipedia.org/wiki/Efficacy
Givetvis begriper man vad man menar...
jag är alltså ute efter lumen per watt
tack för kommentarerna.
jag funderar alltså på en powerled av ngt slag men driva den med kanske 20-50 mA , orsaken är begränsad kylkapacitet. Termisk resistans chip-hälje är lägre, men i detta fallet spelar det inte så stor roll då den monteras inbyggt i en isolerad sak.
Kostnaden är mindre intressant...
efficacy och efficiency används båda men relaterar till olika saker
Efficacy = lumen per watt elektricitet
Efficiency = watt synligt ljus per watt elektrictitet
http://en.wikipedia.org/wiki/Efficacy
Givetvis begriper man vad man menar...
jag är alltså ute efter lumen per watt
tack för kommentarerna.
jag funderar alltså på en powerled av ngt slag men driva den med kanske 20-50 mA , orsaken är begränsad kylkapacitet. Termisk resistans chip-hälje är lägre, men i detta fallet spelar det inte så stor roll då den monteras inbyggt i en isolerad sak.
Kostnaden är mindre intressant...