Simpel grafik

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
VelcroMan

Simpel grafik

Inlägg av VelcroMan »

Hej, jag är på jakt efter ett någorlunda billigt sätt att skapa grafik och skicka detta till en tv. Som t.ex: http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=343543
Det jag undrar är: Vad behövs? Vilken mikroprocessor och annat? Jag vill kunna programmera mikroprocessorn själv.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ta en titt på Parallax Propeller. Kanske ELFAs art.nr. 73-962-45 kunde vara något før dig? Ett demokort runt Propellern med VGA och TV-utgång via komposit(?).
Ær det speciellt enklare TV-spel du vill utveckla så kanske du skulle slå till på ett Hydra. ELFA art.nr. 73-963-02.

OBS! Har ingen personlig erfarenhet av några av de ovanstående produkterna. Vill bara ge lite hjælp på traven. Ska tillægas att de sækert går att inhandla till en bættre peng någon annan stans.

MVH
/Tottish

EDIT: Stavfel
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Har sett något tidigare men jag hittar inte länken nu :?
Användarvisningsbild
VelcroMan

Inlägg av VelcroMan »

Jag letar nog efter något simplare. Svart/Vit 'grafik' räcker. Och billigare hade varit ett plus.
bearing

Inlägg av bearing »

Går att generera videosignal med en PIC och några motstånd, men det är svårt att hinna med något annat samtidigt, och det blir ingen större upplösning. Kolla här.
Användarvisningsbild
VelcroMan

Inlägg av VelcroMan »

Tackar. Det är något sånt jag letar efter. =) Fast helst AVR. (ATmega).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då är det ju bara att porta det hela.
bearing

Inlägg av bearing »

Med google kan du hitta mycket.

EDIT:
Men det bästa är nog om du skriver din egen kod. När jag gjorde en videosignal tyckte jag att den här sidan förklarade hur signalerna ska se ut på ett bra sätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

VelcroMan skrev:Jag letar nog efter något simplare. Svart/Vit 'grafik' räcker. Och billigare hade varit ett plus.

tja gamla ZX80 på början av 80-talet använde en stackars Z80 för att generera alltihop förutom själva RF-videomodulator , basic-programmen kunde bara exekveras i tiden för bildbytet på TV då resten av tiden gick åt att generera själva bilden, alternativt fick man stå ut att skärmen svartnade under längre beräkningar - jo just det datorn hade hela 4 kbyte ram-minne varav 1.8k gick åt till bildminne, vid 'stora' program så blev det färre och färre rader utskrivna på skärmen då det knaprade på bildminnet.

Ahh! det var (hårda) tider det ;-)
Användarvisningsbild
VelcroMan

Inlägg av VelcroMan »

bearing skrev:Med google kan du hitta mycket.

EDIT:
Men det bästa är nog om du skriver din egen kod. När jag gjorde en videosignal tyckte jag att den här sidan förklarade hur signalerna ska se ut på ett bra sätt.
Tackar. =) Mycket bra länk
Skriv svar