Simpel grafik
Simpel grafik
Hej, jag är på jakt efter ett någorlunda billigt sätt att skapa grafik och skicka detta till en tv. Som t.ex: http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=343543
Det jag undrar är: Vad behövs? Vilken mikroprocessor och annat? Jag vill kunna programmera mikroprocessorn själv.
Det jag undrar är: Vad behövs? Vilken mikroprocessor och annat? Jag vill kunna programmera mikroprocessorn själv.
Ta en titt på Parallax Propeller. Kanske ELFAs art.nr. 73-962-45 kunde vara något før dig? Ett demokort runt Propellern med VGA och TV-utgång via komposit(?).
Ær det speciellt enklare TV-spel du vill utveckla så kanske du skulle slå till på ett Hydra. ELFA art.nr. 73-963-02.
OBS! Har ingen personlig erfarenhet av några av de ovanstående produkterna. Vill bara ge lite hjælp på traven. Ska tillægas att de sækert går att inhandla till en bættre peng någon annan stans.
MVH
/Tottish
EDIT: Stavfel
Ær det speciellt enklare TV-spel du vill utveckla så kanske du skulle slå till på ett Hydra. ELFA art.nr. 73-963-02.
OBS! Har ingen personlig erfarenhet av några av de ovanstående produkterna. Vill bara ge lite hjælp på traven. Ska tillægas att de sækert går att inhandla till en bættre peng någon annan stans.
MVH
/Tottish
EDIT: Stavfel
- ElectricMan
- Kontakt:
VelcroMan skrev:Jag letar nog efter något simplare. Svart/Vit 'grafik' räcker. Och billigare hade varit ett plus.
tja gamla ZX80 på början av 80-talet använde en stackars Z80 för att generera alltihop förutom själva RF-videomodulator , basic-programmen kunde bara exekveras i tiden för bildbytet på TV då resten av tiden gick åt att generera själva bilden, alternativt fick man stå ut att skärmen svartnade under längre beräkningar - jo just det datorn hade hela 4 kbyte ram-minne varav 1.8k gick åt till bildminne, vid 'stora' program så blev det färre och färre rader utskrivna på skärmen då det knaprade på bildminnet.
Ahh! det var (hårda) tider det