Hörapparat med benledare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

Hörapparat med benledare

Inlägg av Radiohead »

Hej!

Som ni kanske vet finns det hörapparater som leder in ljudet i skallbenet istället för vägen via mellanörat. Vissa av dessa agerar med lösa "skallror" som kläms fast mot skallbenet där köttet är tunt, till exempel bakom örat.

Jag tänkte försöka produdera en sådan. Om förstärkaren kan ta lite större plats är den ju en rätt så enkel sak, men själva huvudkomponenten, skallran, vet jag inte var jag kan få tag på eller vad som kan användas som substitut.

En sådan skallra kan se ut som typ en vitlöksklyfta, och så låter den mycket svagt. Sätter man den däremot mot tinningen eller biter i den så hör man hur bra som helst. Vrider man upp volymen kan skallran bottna och föra ett förförligt oväsen, så det är inte genom ett hamrande som ljudet alstras. Snarare tror jag den funkar som en liten högtalare innesluten i ett skal så att mycket lite ljud läcker ut men skalet vibrerar.

Kan det finnas såna att löpa eller kan det finnas nåt som liknar något så konstigt?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Finns som hörlurar iallafall, vet inte om det hjälper?

Google
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Det verkar ju onekligen vara alldeles precis det jag söker. En lämplig förstärkare borde väl kunna fås från nån teknisk pryl.

De verkar lite dyra bara. Undrar vad deras TTCO är? (Tid till Clas Ohlson)
Skriv svar